  • Data: 2009-10-12 18:04:15
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Oct 2009, Andrzej Popowski wrote:

    > Wszystko ładnie, tylko przypuszczam, że "wydłubanie" nie jest
    > odejmowaniem w sensie operacji matematycznej. A wnioski formułowałeś
    > bazując na takim założeniu.

    Możesz się czepiać szczegółów, jak chodzi o ideę, to skutek
    jest właśnie taki.

    > Z grubsza: zwiększenie największej i zmniejszenie najmniejszej
    > składowej. W szczegółach byłoby to np. przeliczenie na HSL,
    > zwiększenie S i powrót do RGB.

    No i dobrze - tu leży odpowiedź.
    W odpowiedzi na pytanie "o ile zmniejszyć" - ta wartość zawiera
    szumy z pozostałych kanałów, które się dodadzą.

    > Zasugerowałem efekt typu "większa rozpiętość wartości". Średnia, czyli
    > luminancja, powinna być zachowana.

    Dobrze, zgoda.
    No to mamy właśnie taki efekt :)

    > Wniosek co do szumów OK. Natomiast nie jestem przekonany, czy opisane
    > odejmowanie przywróci nasycenie kolorów.

    Można podejść do tego elementarnie: zasymulować sobie niedoskonałość
    filtrów, np w ten deseń, że czerwony zawiera +50% zielonego i +12%
    niebieskiego (wartości od czapy, przy założeniu że dopuszczamy
    *około* połowy "przewidu") i tak dalej.

    > Poza tym, bazując na Twoim algorytmie można wywnioskować, że
    > pogorszenie SNR z grubsza odpowiada sprawności filtra. Jeżeli
    > przenikanie światła na sąsiednie subpiksele wynosi 10%

    Nienienie.
    Nie na sąsiednie subpiksele, tylko na ten subpiksel pod filtrem :)
    Zakładam że co do zrozumienia się zgadzamy, tylko określenie
    mi się nie podoba (z "sąsiedniości" wynikałoby, że chodzi
    np. o światło zielone przechodzące na "czerwony" piksel
    z powodu za małej separacji między pikselami - a chodzi
    o zielone, przenikające przez czerwony filtr na "czerwony"
    piksel).

    Przenikanie nie może być zbyt słabe, bo (ledwo) trzy kanały
    barwne przy stromych zboczach filtrów (pomijając, na ile by
    to było wykonalne) musiałyby prowadzić do zwiększenia efektów
    takich samych, jak przy oświetleniu nazywanych metameryzmem:
    w końcu różnica między "wąskopasmowym" widmem oświetlenia
    w "wąskopasmową" filtracją przed matrycą będzie niewielka.

    Czyli filtry *nie* mogą być "zbyt dobre".
    A to oznacza (konieczny) spory udział "sąsiednich kolorów".

    > to SNR spada
    > pewnie o te 10%, może 2*10%.

    IMO - mało.
    Z poprzednich dyskusji wynikła bardzo ciekawa właściwość: tzw.
    "zielony" filtr owszem, jest zielony, ale jego ch-ka widmowa
    dość dobrze odpowiada ... luminancji!
    Filtr, który *okiem* odbieramy jako "zielony", daje sygnał,
    który na cz-białym monitorze dobrze oddaje jasność, albo jak
    kto woli "zdjęcie cz.b.".
    A z tego wynika, że "średni czerwony" to około 50% "średniego
    zielonego". Filtr oddający luminancję będzie miał mniej więcej
    taką ch-kę. Skoro "zielony" *jest* taki...
    Do odejmowania nie "złoży" się drobna część kolorów, lecz
    całkiem spory udział:

    > Skąd wziąłeś " "brakujące" sqrt(N) ", to nie wiem.

    J.w.
    Niech będzie że nie całe sqrt, przystanę na połowę ;)

    To co nazwałeś "sprawnością" filtrów, wcale nie może mieć
    zbyt wysokich wartości. Nawet, jakby było wykonalne, stanowiłoby
    wadę, która spowodowałaby "rozwalcowanie" technologii cyfrowej
    przez szpeców od "prawdziwego filmu" :D

    pzdr, Gotfryd