  • Data: 2009-10-10 15:50:09
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 9 Oct 2009, Andrzej Popowski wrote:

    > Zapewne masz na myśli sygnał tworzący obraz. Ale ja tego nie tykam, po
    > porstu stwierdzam, że sygnał stochastyczny nie sumuje sie tak, jak to
    > opisał przedmówca.

    Ale zamiast zaprotestować wobec pomysłu wyżej, zapodałeś własny,
    ktory stosuje się przy sumowaniu pomiarów tego samego sygnału.
    No to pozostało również zaprotestować :D

    > Albo rozważamy HDR albo RGB. Ale fakt: ani w przypadku HDR ani RGB nie
    > będzie prostego sumowania sygnałów z matryc.

    Mniej więcej o to mi chodzi.

    > Nie bardzo rozumiem, jakie odejmowanie chciałbyś wykonac.

    Bardzo proste.
    Zamiast tezy "idźmy do sklepu kupić idealną prostą", dość powszechny
    dowcip matematyczny :), co w naszym przypadku przekłada się na
    (najwyraźniej powszechnie akceptowane) założenie "weźmy idealny
    filtr kolorowy", sugeruję że trzeba wziąć mierzalną korektę
    na tezę "nie ma tak dobrze".
    Celem rozważenia wystarczy na początek przyjąć mniej optymistyczną
    wersję w postaci: "weźmy filtr rzeczywisty, taki że filtr czerwony
    ma dla światła zielonego tłumienie 2x większe niż dla światła
    czerwonego i vice versa".

    I wtedy przyglądamy się szumom - a ściślej proporcji "sygnał/szum"
    i wiele sie wyjaśni.

    > Ale tak w
    > ciemo zasugeruję, że odejmowanie podobnie jak sumowanie dwóch
    > podobnych sygnałów zwiększa dostępny zakres wartości 2x.

    Ale tylko pod warunkiem, że mamy do dyspozycji czarne światło :P
    Oczywiście jak mamy sygnały o wartościach 2 i 1 to różnica
    wymienie -1 (i tylko pod warunkiem takiego "dopuszczenia"
    uzyskasz "zwiększony dostępny zakres").
    Widzę pewien kłopot z odzwzorowaniem :D

    > A szumy rosną tak, jak napisałem ;-)

    Szumy tak, ale sygnał nie - i w tym problem, że dla nas
    bezwzględna wartość szumu jest mało miarodajna.
    Przy sumowaniu próbek *takiego samego pomiaru* składowa
    sygnału się rownież sumuje, zaś przy obliczeniach w rodzaju
    "niedoskonały filtr kolorowy" trzeba odjąć "bazę", aby
    odtworzyć pierwotne nasycenie kolorów.
    Mamy do wyboru: albo zostawiamy kolory "jak są" (i będą
    mdłe lub bardzo mdłe), albo "odtwarzamy" je tak, że
    prążek czerwonego będzie odwzorowany jako *tylko* czerwony
    i tak dalej - a to oznacza "odjęcie bazy" z tych kolorów,
    których jest mniej.
    Szum się sumuje do SQRT, sygnał (częściowo) odejmuje
    ale "na kolorach".

    A do kompaktów pewnie przyjmuje się "odtworzenie" na poziomie
    między 150% a 300% :> (znaczy podbicie nasycenia), więc tym
    gorzej dla S/N

    pzdr, Gotfryd