-
Data: 2019-02-08 08:56:29
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
> >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
> >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
> >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.
>
> Ciezki ten Kulon ?
> Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
> wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
> ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.
Taaa,
http://balsat.ru/kulon_912.php
>
> >Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
> >Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry
> >kondensator. On ma "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co
> >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
> >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.
>
> Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
> tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
> przed diody plynie.
>
> Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
> krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
> sie jakies napiecie.
> I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
> chyba jeszcze mniej.
Dziś już wszystko się skomplikowało. Kiedyś były produkowane klasyczne prostowniki
transformatorowe w oparciu o diody krzemowe zarówno krajowej produkcji jak i w krajów
WNP i wszystko było jasne. Napięcie po naładowaniu akumulatora oscylowało a granicach
15-16 V po naładowaniu. Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które
nie dają wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V. Wynika to z faktu, że kiedyś nie było
akumulatorów AGM VRLA, gdzie napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla
pracy cyklicznej.
Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim ładować
akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w samochodzie. Prostownik
klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej dobie. W nim jest mało
elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi ewolucja H to akumulator straci swoje
własności. Stąd producenci robią ładowarki mikroprocesorowe, które mają limiter
napięcia i nie przekraczają napięcia bezpiecznego dla akumulatorów AGM VRLA.
Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki transformatorowe: Stefpol,
Kukla, itp. Ale one się nadają do ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym
drobiazgu trzeba wiedzieć.
>
> >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
> >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.
>
> No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)
>
> Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
> Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
> jeszcze dlugo.
Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę wody i tyle. To za
krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować na twardo.
To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie ładowania 2,7 a
nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu. Inni podają, że końcowe napięcie dla
stratyfikacji elektrolitu to 15 V +10% - co na jedno wychodzi.
>
> Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
> nie byl to model 230A, ani 130A :-)
W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka minut. Potem
spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się do napięcia odcięcia
regulatora. Gdyby była taka konieczność, to producenci z pewnością taki układ
ogranicznika prądu by zabudowali.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.02.19 09:12 J.F.
- 08.02.19 13:22 Tomalo
- 09.02.19 12:37 gienek
- 10.02.19 11:13 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 15:12 Tomalo
- 11.02.19 15:16 Tomalo
- 11.02.19 15:44 J.F.
- 11.02.19 16:27 Paweł Pawłowicz
- 11.02.19 16:59 RoMan Mandziejewicz
- 12.02.19 09:41 Tomalo
- 12.02.19 09:47 Tomalo
- 12.02.19 09:50 Tomalo
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz