eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • Data: 2019-02-08 08:56:29
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    > >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
    > >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
    > >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.
    >
    > Ciezki ten Kulon ?
    > Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
    > wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
    > ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.

    Taaa,
    http://balsat.ru/kulon_912.php

    >
    > >Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
    > >Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry
    > >kondensator. On ma "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co
    > >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
    > >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.
    >
    > Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
    > tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
    > przed diody plynie.
    >
    > Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
    > krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
    > sie jakies napiecie.
    > I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
    > chyba jeszcze mniej.

    Dziś już wszystko się skomplikowało. Kiedyś były produkowane klasyczne prostowniki
    transformatorowe w oparciu o diody krzemowe zarówno krajowej produkcji jak i w krajów
    WNP i wszystko było jasne. Napięcie po naładowaniu akumulatora oscylowało a granicach
    15-16 V po naładowaniu. Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które
    nie dają wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V. Wynika to z faktu, że kiedyś nie było
    akumulatorów AGM VRLA, gdzie napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla
    pracy cyklicznej.
    Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim ładować
    akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w samochodzie. Prostownik
    klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej dobie. W nim jest mało
    elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi ewolucja H to akumulator straci swoje
    własności. Stąd producenci robią ładowarki mikroprocesorowe, które mają limiter
    napięcia i nie przekraczają napięcia bezpiecznego dla akumulatorów AGM VRLA.
    Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki transformatorowe: Stefpol,
    Kukla, itp. Ale one się nadają do ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym
    drobiazgu trzeba wiedzieć.


    >
    > >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
    > >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.
    >
    > No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)
    >
    > Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    > Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    > jeszcze dlugo.

    Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę wody i tyle. To za
    krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować na twardo.
    To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie ładowania 2,7 a
    nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu. Inni podają, że końcowe napięcie dla
    stratyfikacji elektrolitu to 15 V +10% - co na jedno wychodzi.


    >
    > Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
    > nie byl to model 230A, ani 130A :-)

    W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka minut. Potem
    spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się do napięcia odcięcia
    regulatora. Gdyby była taka konieczność, to producenci z pewnością taki układ
    ogranicznika prądu by zabudowali.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: