eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • Data: 2019-02-08 13:22:42
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > >Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które nie dają
    > >wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V.
    > >Wynika to z faktu, że kiedyś nie było akumulatorów AGM VRLA, gdzie
    > >napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla pracy
    > >cyklicznej.
    >
    > IMO - glownie wynika to z faktu, ze tranzystory zrobily sie tansze od
    > miedzi :-)


    Pewnie też, ale także wygoda obsługi, automatyka wyłączenia, gabaryty, itd..







    >
    >
    > >Prostownik klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej
    > >dobie. W nim jest mało elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi
    > >ewolucja H to akumulator straci swoje własności.
    >
    > Szczegolnie jak żelowy i nie ma jak odgazowac.
    > Tych AGM tez jestem pewien.

    VRLA - valve regulated lead acid. To wszystkie GEL - z żelowanym elektrolitem i AGM z
    elektrolitem ciekłym, uwięzionym w macie szklanej. Wszystkie mają zawory
    jednokierunkowe, do upustu gazu, jak ciśnienie nadmiernie wzrośnie.
    Jednak tak naprawdę, to większość akumulatorów szczelnych na rynku to AGM a nie Gel.
    Ludzie po prostu błędnie nazywają AGM'y żelówkami, podczas gdy akumulator GEL stanowi
    jakiś może 1% sprzedawanych VRLA.



    > >> Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    > >> Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    > >> jeszcze dlugo.
    > >Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę
    > >wody i tyle. To za krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować
    > >na twardo.
    > >To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie
    > >ładowania 2,7 a nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu.
    >
    > Przez godzine czy dwie. Bo przez jakis dluzszy czas to jednak szkodzi.
    >
    > A jak sie doładowuje akumulator co miesiac i przez cala noc ... to sie
    > troche tych godzin uzbiera :-)

    No, ale czego się uzbiera? Akumulator czasu nie liczy. Dla niego jest ważne tylko,
    aby jak najmniej pozostawało siarczanu na elektrodach w okresach kiedy jest ładowany.


    >
    > >Inni podają, że końcowe napięcie dla stratyfikacji elektrolitu to 15
    > >V +10% - co na jedno wychodzi.
    >
    > Ciekaw jestem ile w tym prawdy ... z ta stratyfikacja.
    > Z chemii pamietam, ze to sie z biegiem czasu raczej wyrowna.

    Prawda jest taka, że takie zjawisko występuje i można o nim poczytać.

    >
    > A na pewno nie grozi w samochodowym akumulatorze.

    Nie grozi, ale występuję. Zmniejsza użyteczną pojemność baterii.


    >
    > Moze byc istotne do wymieszania po dolaniu wody ... ale pare km po
    > wroclawskich dziurach zrobi to chyba lepiej :-)

    Elektrolit ciasno umieszczony między płytami z trudem się miesza, ale na pewno
    mieszanie w skutek fizycznego wstrząsania obudową występuje.


    >
    > >> Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na
    > >> szczescie
    > >> nie byl to model 230A, ani 130A :-)
    >
    > >W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka
    > >minut. Potem spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się
    > >do napięcia odcięcia >regulatora. Gdyby była taka konieczność, to
    > >producenci z pewnością taki układ ogranicznika prądu by zabudowali.
    >
    > Bo przy 14 czy 14.5V potrzebny nie jest.
    > A ja mialem uszkodzony regulator i alternator pracowal na maksa.

    Przydałby się, bo jak uruchomisz pojazd z rozładowanym akumulatorem (np. pozostawioną
    na week lampką wnętrza) to przez baterię będzie płyną prąd kilkadziesiąt A, co nie
    jest dobre dla akumulatora. Producenci zalecają ładować baterie prądem 0,1Q a nie 1Q.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: