eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin2!goblin1
    !goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-
    b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <a...@t...no1>
    <5c511d0f$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c51f84d$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <6...@4...net>
    <3...@g...com>
    <72it1mlj5gu2$.n8lq6x96tysp.dlg@40tude.net>
    <8...@g...com>
    <4568341505$20190202163832@squadack.com>
    <6...@g...com>
    <1xppbg3esj1zk.1e73609lyqwhp$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <5c582d6d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <q...@4...net>
    <b...@g...com>
    <v...@4...net>
    <5...@g...com>
    In-Reply-To: <5...@g...com>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Date: Tue, 5 Feb 2019 18:14:26 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 180
    Message-ID: <5c59c4bc$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.26.60.190
    X-Trace: 1549386940 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 511 83.26.60.190:62810
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740762
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:5ef5228b-6de1-42d0-b245-cf69f41eb588@go
    oglegroups.com...
    >> Rozgrzany silnik latwo startuje, wiec mu powinno starczyc.
    >> Ale skoro jednak brakuje ... to czy nie powinienes codziennie
    >> podlaczyc takiej ladowarki, co sie wylaczy po dojsciu do tych 14.5V
    >> ?

    >Nie ma potrzeby. Nie rozładuje się się w ciągu dnia.

    No jak nie - z tego co piszesz, to rozladowuje sie systematycznie
    dzien po dniu.

    >Mam magiczne oczko w akumulatorze. Jak widzę że zielony zaczyna
    >znikać a pojawia się czarny to doładowuję.
    >Nic tak dokładnie nie ocenia stanu naładowania jak aerometr. Na
    >szczęście teraz są wbudowane w akumulatory i łatwo można ocenić stan
    >naładowania.

    A z drugiej strony - ja zrobilem tak jak Zenek kiedys radzil - jak
    przykrecilem akumulator, to potem juz na niego nie spogladalem.
    Bo i po co - mam woltomierz :-)

    Co do aerometru - mam pewne podejrzenia.
    Mija pare lat, akumulator ma tylko polowe pojemnosci ... to znaczy, ze
    siarczanu z elektrolitu ubylo ...

    >> > Bo nie rozumiesz tego wszystkiego najwyraźniej. Rozróżnij dwie
    >> > sytuacje.
    >> > 1. Bateria jest naładowana i wtedy nie należy jej ładować, bo nie
    >> > ma
    >> > to sensu! Ona jest podłączona do instalacji samochodowej i jest
    >> > tylko podtrzymywany jej stan elektrochemiczny. Istotnie, napięcie
    >> > na jej zaciskach nie powinno przekraczać 14-14,5 V.
    >
    >> No i wlasnie podejrzewam, ze ładujesz naladowany akumulator.

    >Nie zdarza się, bo widzę przez magiczne oczko jaki jest stan. Jak
    >"świeci" na zielono nie ładuję.

    Jest to argument.
    Co prawda podejrzewam, ze on nie jest tak rozladowany, zeby musial byc
    14h ladowany.

    Ja mam inny tryb jazdy, to podejrzewam, ze u mnie by sie tak nie dalo.

    >> Wiec zostaje nam dylemat 3
    >> 3. Czy samochodowy akumulator, utzymywany pod napieciem
    >> ~13.8-14.0V,
    >> warto czasem podladowac do wyzszego napiecia, a jesli warto to
    >> jakiego
    >> i jak ?
    >> bo uwazam, ze te 14h "zwyklym prostownikiem" to za dlugo.

    >Warto doładować, aż do skutecznego naładowania. Ile to godzin zajmie
    >zależy od stanu naładowania. Raz 2 godziny a innym razem 10 godzin.

    Ale nie pilnujesz, tylko "zostawiasz na noc".

    >> >>>> No coz, za pare lat, a moze za miesiac, kupie nowe aku, to
    >> >>>> napisze jak
    >> >>>> to wyglada na takim prosto ze sklepu :-)
    >> >>> O tak zrób! Porównamy i wymienimy doświadczenia.
    >> >>>Kup baterię z korkami.
    > >>
    >> >> To akurat moze byc trudne :-(
    >> > Z łatwością kupisz taki akumulator w każdej akumulatorni na
    >> > mieście.
    >> > Z krajowych niektóre Centry, Exide, Jenoxy, Autoparty. Z
    >> > zagranicznych Banner, Westa, Viking, AMEGA, i dziesiątki innych.
    >> > We wszystkich tych występują normalnie dostępne korki do cel.
    >
    >> Ale ja jeszcze patrze na cene i nie zamierzam przeplacac :-)
    >> No dobra, moge doplaci 20 zl do eksperymentu

    >One są zwykle tańsze niż te z "górnej" półki bosze i warty, więc za
    >korki i magiczne oczko nie zapłacisz dodatkowo.

    Ja tam porownuje z dolna polka.
    I o ile korki byc moze dostane, to magicznego oczka raczej nie.

    Magiczne oczko raz mialem ... zepsulo sie.

    >> >> takie "korki" potrzebujesz
    >> >> https://www.sbsbattery.com/products-services/by-prod
    uct/battery-maintenance-safety-accessories/vent-caps
    -etc/bi-directional-recombination-vent-caps.html
    >> >Mniej więcej takie korki są w akumulatorach samochodowych, ale one
    >> >nie wystają na zewnątrz ale wchodzą w głąb, w stronę elektrod.
    >> >Idea jest podobna. RECOMBINATION VENT CAPS. Warto zapamiętać.
    >
    >> W cuda wierzysz. W samochodowym beda zwykle plastykowe korki, moze
    >> z
    >> jakims labiryntem do odgazowania, ale bez tego katalitycznego
    >> dopalacza.

    >Specjalnie zaprojektowane korki są w akumulatorze. Nie wiem skąd
    >wziąłeś katalityczne.

    Nawet te "specjalne" ale z plastiku nie zamienia wodoru w wode.

    Natomiast specjalny katalizator moze, przy umiarkowanej temperaturze
    ...

    No ale jak masz korki i zagladasz do akumulatora, to mozesz wody dolac
    ..

    >> > Nie da się odpowiedzieć. Trzeba sprawdzić czy jest konieczne. U
    >> > mnie jest, u kogoś innego może nie być.
    >> > Niemniej stara szkoła mówiła: eksploatowany akumulator doładuj
    >> > raz w
    >> > miesiącu,
    >
    >> Stara szkola mogla sie wywodzic z czasow maluchow i pradnic.
    >
    >> No i co ta stara szkola mowila w kwestii jak przeprowadzi
    >> DO_ładowywanie ? Tak jak zwykle ladowanie ?

    >Podłączyć do prostownika i ładować do wystąpienia objawów
    >naładowania. To wszystko. Dokładnie tak samo jak teraz. Nic tu się
    >nie zmieniło od onych czasów.

    A intensywne gazowanie zaczyna sie przy 14.5-15 V ... i wtedy przerwac

    >> > Przeładował RoMan ładując tydzień nadmiernym prądem - bez sensu
    >> > kompletnie.
    >> Prad byl taki, jaki daje "zwykly prostownik"

    >Zwykłego prostownika nie należy zostawiać na nieograniczony czas.

    Tu sie zgadzamy.
    I tego sie wlasnie boje, ze twoj czas jest za dlugi.

    Ale jesli czekasz na rozladowanie ... to moze tak bardzo nie szkodzi
    ...

    >> > Jednak jak
    >> > mówiłem, większości to nie przeszkadza i wymieniają akumulator
    >> > kiedy tam zajdzie potrzeba, nie przywiązując większej wagi do
    >> > tego
    >> > tematu. Tym bardziej, że duży akumulator można dziś kupić za
    >> > około
    >> > 200 zł.
    >
    >> Szczegolnie, jak sie auta zmienia czesciej niz akmulatory ...

    >To już jak kto uważa. Kupisz używane, więc stan akumulatora jest
    >najczęściej nie znany i w zimie się okazuje, że trzeba go wymienić.

    Tak to juz bywa - kupisz uzywane, jedna zime aku przezyje lub nie,
    kupisz nowy, sprzedasz w nieznanym stanie razem z autem ..

    >> >>> Za niskie napięcie, szczególnie w jesienno-zimowej porze nie
    >> >>> może
    >> >>> skutecznie naładować baterii i ta się pomału zasiarcza i tym o
    >> >>> to
    >> >>> sposobem wystarczyło jej tobie na 4 lata.
    > >>
    >> >> Moze, ale jak sprawdzic czy to taka przyczyna ?
    > >
    >> > Sprawdzić pojemność baterii poprzez wyładowanie jej prądem
    >> > kontrolnym.
    >> > Nic prostszego! Zmierzona wartość, potwierdzi, że taka jest
    >> > przyczyna.
    >
    >> Hm, i jaka powinna byc w 4 letnim akumulatorze rozruchowym
    >> prawidlowo
    >> eksploatowanym ?

    >Powinna być zbliżona do znamionowej a nie 10% wartości znamionowej.
    >Mam 10 letni akumulator i on ma jeszcze 30-40% pojemności.

    No to ja mam 4 letni i podejrzewam ze ma z 50% pojemnosci.
    Ale wybacz - nie sprawdze, sprawdzenie szkodzi, i to znacznie bardziej
    niz niewiedza :-)

    >Niestety jest to już za mało do samochodu.

    No coz, mialem kiedys i 10%, do samochodu jeszcze starczalo, kierowcy
    nie starczalo - wystarczylo zapomniec swiatla zgasic pod sklepem ...

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: