-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin2!goblin1
!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-
b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <a...@t...no1>
<5c511d0f$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<5c51f84d$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
<6...@g...com>
<6...@4...net>
<3...@g...com>
<72it1mlj5gu2$.n8lq6x96tysp.dlg@40tude.net>
<8...@g...com>
<4568341505$20190202163832@squadack.com>
<6...@g...com>
<1xppbg3esj1zk.1e73609lyqwhp$.dlg@40tude.net>
<5...@g...com>
<5c582d6d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
<3...@g...com>
<q...@4...net>
<b...@g...com>
<v...@4...net>
<5...@g...com>
In-Reply-To: <5...@g...com>
Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
Date: Tue, 5 Feb 2019 18:14:26 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 180
Message-ID: <5c59c4bc$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.26.60.190
X-Trace: 1549386940 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 511 83.26.60.190:62810
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740762
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5ef5228b-6de1-42d0-b245-cf69f41eb588@go
oglegroups.com...
>> Rozgrzany silnik latwo startuje, wiec mu powinno starczyc.
>> Ale skoro jednak brakuje ... to czy nie powinienes codziennie
>> podlaczyc takiej ladowarki, co sie wylaczy po dojsciu do tych 14.5V
>> ?
>Nie ma potrzeby. Nie rozładuje się się w ciągu dnia.
No jak nie - z tego co piszesz, to rozladowuje sie systematycznie
dzien po dniu.
>Mam magiczne oczko w akumulatorze. Jak widzę że zielony zaczyna
>znikać a pojawia się czarny to doładowuję.
>Nic tak dokładnie nie ocenia stanu naładowania jak aerometr. Na
>szczęście teraz są wbudowane w akumulatory i łatwo można ocenić stan
>naładowania.
A z drugiej strony - ja zrobilem tak jak Zenek kiedys radzil - jak
przykrecilem akumulator, to potem juz na niego nie spogladalem.
Bo i po co - mam woltomierz :-)
Co do aerometru - mam pewne podejrzenia.
Mija pare lat, akumulator ma tylko polowe pojemnosci ... to znaczy, ze
siarczanu z elektrolitu ubylo ...
>> > Bo nie rozumiesz tego wszystkiego najwyraźniej. Rozróżnij dwie
>> > sytuacje.
>> > 1. Bateria jest naładowana i wtedy nie należy jej ładować, bo nie
>> > ma
>> > to sensu! Ona jest podłączona do instalacji samochodowej i jest
>> > tylko podtrzymywany jej stan elektrochemiczny. Istotnie, napięcie
>> > na jej zaciskach nie powinno przekraczać 14-14,5 V.
>
>> No i wlasnie podejrzewam, ze ładujesz naladowany akumulator.
>Nie zdarza się, bo widzę przez magiczne oczko jaki jest stan. Jak
>"świeci" na zielono nie ładuję.
Jest to argument.
Co prawda podejrzewam, ze on nie jest tak rozladowany, zeby musial byc
14h ladowany.
Ja mam inny tryb jazdy, to podejrzewam, ze u mnie by sie tak nie dalo.
>> Wiec zostaje nam dylemat 3
>> 3. Czy samochodowy akumulator, utzymywany pod napieciem
>> ~13.8-14.0V,
>> warto czasem podladowac do wyzszego napiecia, a jesli warto to
>> jakiego
>> i jak ?
>> bo uwazam, ze te 14h "zwyklym prostownikiem" to za dlugo.
>Warto doładować, aż do skutecznego naładowania. Ile to godzin zajmie
>zależy od stanu naładowania. Raz 2 godziny a innym razem 10 godzin.
Ale nie pilnujesz, tylko "zostawiasz na noc".
>> >>>> No coz, za pare lat, a moze za miesiac, kupie nowe aku, to
>> >>>> napisze jak
>> >>>> to wyglada na takim prosto ze sklepu :-)
>> >>> O tak zrób! Porównamy i wymienimy doświadczenia.
>> >>>Kup baterię z korkami.
> >>
>> >> To akurat moze byc trudne :-(
>> > Z łatwością kupisz taki akumulator w każdej akumulatorni na
>> > mieście.
>> > Z krajowych niektóre Centry, Exide, Jenoxy, Autoparty. Z
>> > zagranicznych Banner, Westa, Viking, AMEGA, i dziesiątki innych.
>> > We wszystkich tych występują normalnie dostępne korki do cel.
>
>> Ale ja jeszcze patrze na cene i nie zamierzam przeplacac :-)
>> No dobra, moge doplaci 20 zl do eksperymentu
>One są zwykle tańsze niż te z "górnej" półki bosze i warty, więc za
>korki i magiczne oczko nie zapłacisz dodatkowo.
Ja tam porownuje z dolna polka.
I o ile korki byc moze dostane, to magicznego oczka raczej nie.
Magiczne oczko raz mialem ... zepsulo sie.
>> >> takie "korki" potrzebujesz
>> >> https://www.sbsbattery.com/products-services/by-prod
uct/battery-maintenance-safety-accessories/vent-caps
-etc/bi-directional-recombination-vent-caps.html
>> >Mniej więcej takie korki są w akumulatorach samochodowych, ale one
>> >nie wystają na zewnątrz ale wchodzą w głąb, w stronę elektrod.
>> >Idea jest podobna. RECOMBINATION VENT CAPS. Warto zapamiętać.
>
>> W cuda wierzysz. W samochodowym beda zwykle plastykowe korki, moze
>> z
>> jakims labiryntem do odgazowania, ale bez tego katalitycznego
>> dopalacza.
>Specjalnie zaprojektowane korki są w akumulatorze. Nie wiem skąd
>wziąłeś katalityczne.
Nawet te "specjalne" ale z plastiku nie zamienia wodoru w wode.
Natomiast specjalny katalizator moze, przy umiarkowanej temperaturze
...
No ale jak masz korki i zagladasz do akumulatora, to mozesz wody dolac
..
>> > Nie da się odpowiedzieć. Trzeba sprawdzić czy jest konieczne. U
>> > mnie jest, u kogoś innego może nie być.
>> > Niemniej stara szkoła mówiła: eksploatowany akumulator doładuj
>> > raz w
>> > miesiącu,
>
>> Stara szkola mogla sie wywodzic z czasow maluchow i pradnic.
>
>> No i co ta stara szkola mowila w kwestii jak przeprowadzi
>> DO_ładowywanie ? Tak jak zwykle ladowanie ?
>Podłączyć do prostownika i ładować do wystąpienia objawów
>naładowania. To wszystko. Dokładnie tak samo jak teraz. Nic tu się
>nie zmieniło od onych czasów.
A intensywne gazowanie zaczyna sie przy 14.5-15 V ... i wtedy przerwac
>> > Przeładował RoMan ładując tydzień nadmiernym prądem - bez sensu
>> > kompletnie.
>> Prad byl taki, jaki daje "zwykly prostownik"
>Zwykłego prostownika nie należy zostawiać na nieograniczony czas.
Tu sie zgadzamy.
I tego sie wlasnie boje, ze twoj czas jest za dlugi.
Ale jesli czekasz na rozladowanie ... to moze tak bardzo nie szkodzi
...
>> > Jednak jak
>> > mówiłem, większości to nie przeszkadza i wymieniają akumulator
>> > kiedy tam zajdzie potrzeba, nie przywiązując większej wagi do
>> > tego
>> > tematu. Tym bardziej, że duży akumulator można dziś kupić za
>> > około
>> > 200 zł.
>
>> Szczegolnie, jak sie auta zmienia czesciej niz akmulatory ...
>To już jak kto uważa. Kupisz używane, więc stan akumulatora jest
>najczęściej nie znany i w zimie się okazuje, że trzeba go wymienić.
Tak to juz bywa - kupisz uzywane, jedna zime aku przezyje lub nie,
kupisz nowy, sprzedasz w nieznanym stanie razem z autem ..
>> >>> Za niskie napięcie, szczególnie w jesienno-zimowej porze nie
>> >>> może
>> >>> skutecznie naładować baterii i ta się pomału zasiarcza i tym o
>> >>> to
>> >>> sposobem wystarczyło jej tobie na 4 lata.
> >>
>> >> Moze, ale jak sprawdzic czy to taka przyczyna ?
> >
>> > Sprawdzić pojemność baterii poprzez wyładowanie jej prądem
>> > kontrolnym.
>> > Nic prostszego! Zmierzona wartość, potwierdzi, że taka jest
>> > przyczyna.
>
>> Hm, i jaka powinna byc w 4 letnim akumulatorze rozruchowym
>> prawidlowo
>> eksploatowanym ?
>Powinna być zbliżona do znamionowej a nie 10% wartości znamionowej.
>Mam 10 letni akumulator i on ma jeszcze 30-40% pojemności.
No to ja mam 4 letni i podejrzewam ze ma z 50% pojemnosci.
Ale wybacz - nie sprawdze, sprawdzenie szkodzi, i to znacznie bardziej
niz niewiedza :-)
>Niestety jest to już za mało do samochodu.
No coz, mialem kiedys i 10%, do samochodu jeszcze starczalo, kierowcy
nie starczalo - wystarczylo zapomniec swiatla zgasic pod sklepem ...
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.02.19 22:27 HF5BS
- 05.02.19 22:29 HF5BS
- 05.02.19 23:43 Zenek Kapelinder
- 06.02.19 07:43 Tomalo
- 06.02.19 07:51 Tomalo
- 06.02.19 08:06 Tomalo
- 06.02.19 10:40 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 10:53 J.F.
- 06.02.19 10:56 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 12:10 J.F.
- 06.02.19 13:28 Queequeg
- 06.02.19 13:37 Queequeg
- 06.02.19 13:46 Queequeg
- 06.02.19 14:44 Tomalo
- 06.02.19 14:48 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=