  • Data: 2011-10-07 10:13:58
    Temat: Re: O curwa, ale kyrk!
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-10-07 11:30, kamil pisze:

    >[...]
    > Ale czekaj, co ty chcesz udowodnić? Że w każdym kraju trafiają się wałki
    > i protesty przeciwko czemuś? Każdy 10-latek o tym wie.

    Prawda. Takie sprawy jak protesty, korupcja, nepotyzm czy przestępczość
    istnieją wszędzie. W jednych krajach jest ich więcej, w innych mniej -
    ale nigdzie całkowicie wykorzenić się ich nie udało.

    > Pytanie, jak żyje się nieprotestującemu Kowalskiemu, który wraca po 8h
    > pracy z wypłatą 35k USD rocznie w kraju z niskimi podatkami, a jak żyje
    > się Kowalskiemu zarabiającemu 20k PLN rocznie w kraju, gdzie nawet
    > powietrze pod namiotem jest opodatkowane.

    Zapewne przeciętnemu Amerykaninowi dużo lepiej, podobnie jak i
    przeciętnemu mieszkańcowi zachodniej Europy. Po prostu tamte
    społeczeństwa miały w ciągu ostatnich kilkuset lat znacznie
    korzystniejsze warunki rozwoju - okresy w których pozbawione
    niepodległości pracowały na dobrobyt najeźdźców a nie swój były
    zazwyczaj znacznie krótsze niż u nas, również zniszczenia podczas II
    wojny światowej miały mniejsze (może za wyjątkiem Niemiec - ale z kolei
    zachodnie Niemcy wygrały podczas zimnej wojny - gdy szybko odbudowano
    ich gospodarkę by pozyskać sojusznika w zagrażającej konfrontacji z
    ZSRR) a i w okresie powojennym nie były dotknięte klęską realnego
    socjalizmu.
    Rozpatrywanie aktualnego poziomu życia bez uwzględnienia punktu startu
    pokazuje tylko jedna stronę problemu.
    Zróbmy inne porównanie - jak zmieniał się poziom życia przeciętnego
    Amerykanina i przeciętnego Polaka w ciągu ostatnich kilku lat - wynik
    będzie nieco inny.

    > Żyjesz złudzeniami dobrobytu i kryzysu omijającego ojczyznę. Kryzys
    > gorszy niż na całym zachodzie razem wziętym (z wyjątkiem Grecji może)
    > utrzymuje się w Polsce od dziesięcioleci i jest uważany za stan naturalny.

    Kryzysu w Polsce od dziesięcioleci jakoś nie jestem w stanie dostrzec -
    średnia zamożność społeczeństwa w ciągu ostatniego dwudziestolecia
    znacząco wzrosła.
    Relatywnie z tym, co było u nas np. 10 czy 20 lat temu - mamy dobrobyt.
    Relatywnie z tym, co ma obecnie zachodnia Europa czy USA - jesteśmy
    jeszcze daleko z tyłu. Ale porównując jak szybko i w którą stronę to się
    zmienia - nadganiamy. Może nie tak szybko, jak byśmy chcieli, ale
    różnica w poziomie życia między nami a krajami zachodniej Europy czy USA
    maleje.

    Ale - dajmy już spokój z tymi rozważaniami - to nie w temacie grupy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)