  • Data: 2013-07-29 15:30:14
    Temat: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2013-07-29, o godz. 15:07:30
    Chocobo <b...@p...fm> napisał(a):

    > Sednem pytania było nie to czy z linuxa, a to czy z darmowej czy z
    > komercyjnej dystrybucji.

    To nie do końca tak. Zobacz czym różni się to RH 6.4 od CentOS 6.4 ;-)

    Płaci się głównie za support a nie za konkretne środowisko.

    Poza tym często jest to środowisko toporne. Z jednego powodu: ma dać
    pracownikowi dostęp do jednej 2-3 potrezbnych mu do pracy aplikacji i
    do niczego więcej. bez dostępu do systemu etc. Często w przypadku firm
    jest to wprost do zwirtulizowanej aplikacji - nawet bez dostępu do
    systemu.

    Tak naprawdę to w przypadku Linuxa dla początkujących userów to wybór
    dystrybucji tak naprawdę sprowadza się do wyboru opartej na
    pakietach .deb albo .rpm. Przy czym .rpm są chyba popularniejsze w
    przypadku komercyjnego softu. Ja np. wolę .deb ale to raczej z powodu
    przyzwyczajenia (sporo serwerów mam na Debianie) niż z konieczności.

    Swego czasu całkiem fajną dla początkowego usera była Mandriva
    dostosowana do polskich warunków. Za niewielką kwotę dostawało się
    środowisko dostosowane do polskich warunków wraz ze sprawnym supportem.
    Dystrybucja był a dedykowana na desktopy do pracy i zabawy. Niestety od
    dwóch lata projekt leży. A szkoda bo np. rozwijali własną obsługę
    modemów komórkowych a sama dystrybucja miała potrzebne kodeki czy
    oprogramowanie do obsługi multimediów.

    Zdrówko