  • 101. Data: 2010-12-29 14:45:41
    Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2010-12-29 12:58, niusy.pl pisze:

    > Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl>

    > Nie, należy zastąpić ograniczenia znakami informującymi o trudności
    > drogi. Kryterium prędkości nic zupełnie nie znaczy. Kierowca może dobrze

    Kierowca ma umiec pokonac zakret. Dowolny. Znak, ze jest zakret powinien
    wystarczyc. Przed naprawde _zdradliwymi_ mozna dodatkowo postawic
    "wykrzyknik".
    Obecnie widzac przed zakretem (60) mozna doskonale zakladac, ze 80 nie
    bedzie za duzo.
    To jest wlasnie dewaluacja znakow ograniczenia predkosci.
    Tak samo od kilku lat wprowadza sie dewaluacje lini ciaglej, malujac ja
    prawie wszedzie. Nie, linia ciagla powinna byc w miejscach, ktore
    NAPRAWDE tego wymagaja. A juz na pewno nie powinno jej byc w miejscach,
    kore komletnie tego nie wymagaja. Sa poziome strzalki sugerujace w
    roznych miejscach zjazd na swoj pas i to powinno starczyc w wiekszosci
    przypadkow.
    Jeszcze 10 lat temu linia ciagla byla dla mnie swietoscia, obecnie stala
    sie sugestia (ale bez przeginek) i jak nie ma zadnego powodu, zeby ona
    tam byla to bez skrupulow wyprzedzam.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 102. Data: 2010-12-29 14:49:23
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Jesli dostanie wezwanie do wskazania kierującego (co zresztą robi wiele
    > straszszy wiejskich) i nie wskaże, to mu moga skoczyć.

    Pod warunkiem, że nie widać na fotce gęby. Wtedy trzeba z tym ostrożniej
    (chyba że ma się brata bliźniaka jednojajowego)

    \SK

  • 103. Data: 2010-12-29 14:57:16
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    niusy.pl wrote:

    > Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > To jest najlepsze :-)

    > A 0,5 to ile piw ?

    Zwykle pi*drzwi dwa małe

    pzdr

    \SK

  • 104. Data: 2010-12-29 14:58:20
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "masti" <g...@t...hell>

    > nie, w roli posiadacza samochodu

    To skąd masz wiedzieć kto jest sprawcą

  • 105. Data: 2010-12-29 15:07:20
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    niusy.pl wrote:

    > Użytkownik "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>

    > Ty puknij się w głowę. Korek może jechać równie dobrze z prędkością
    > 30km/h jak i 100km/h.

    Nie może. Tzn. nie taki sam. Przy 100km/h są istotnie większe odstępy.

    Oj, nie rozumiesz jak to działa....

    \SK

  • 106. Data: 2010-12-29 16:03:17
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    f.googlegroups.com>:

> [...]
    > "Wymyślono tutaj niedaleko na drodze krajowej taki pas spowalniający na
    > środku. Mieszkańcy stwierdzili, że nie mają jak przechodzić, by coś
    > zrobili.")

    > LOL
    >
    > A teraz policzmy ile samochodów z prędkością 11,11 m/s przejedzie odcinek o
    > długości 105 metrów:
    > 40km/h = 11.11m/s, czas przejazdu 105m wynosi 9.45 s, czyli 381/godzine
    >
    > A może zamiast metrów kilometry? Np. 100km... i zamykamy wjazd, gdy
    > pierwszy, który wjechał, opuszcza autostradę -- po tych 100 km :O

    Mylisz przepustowość z czasem przejazdu.

    > Przy zakładanych 100km/h i odstępie 100m:
    > pierwszy, wjechał o 12:00 i wyjechał o 13:00, ostatni wjechał o 13:00 i
    > wyjechał o 14:00
    >
    > Przy zakładanych 40km/h i odstępie 10m, pierwszy wjechał o 12:00 i wyjechał
    > o 14:30, ostatni wyjechał o 17:00

    A skąd wyssałeś tę 17:00???

    > Podsumowując: od 12 do 14 autostradą przejechało 1000(tysiąc) pojazdów z
    > prędkością 100 km/h oraz 0(zero) pojazdów z prędkością 40 km/h), ale do
    > 17:00 to rzeczywiście tych jadących 40 km/h będzie 2500, tylko, że od 14 do
    > 17 autostradą przejechałoby kolejne 3000 jadących co 100 metrów z prędkością
    > 100 km/h, co daje 2500/4000 od 12:00 do 17:00 odpowiednio dla jadących
    > 40/100

    Wylicznie bez sensu.

    Co nie zmienia oczywiście faktu, że kwadratowa zależność to pobożne
    życzenie...

    \SK

  • 107. Data: 2010-12-29 16:18:12
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Raf :-) wrote:

> [...]
    > prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
    > cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
    > samego drzewa?
    > Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
    > energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
    > kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
    > przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
    > na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między

    Bezpieczny odstęp wcale nie rośnie z kwadratem prędkości -- bo ma 3
    składniki -- składnik stały (zwykle ok 1-1.5m -- czyli odstęp jaki
    pojazdy zachowują gdy korek stanie), składnik zależny liniowo (oparty
    czas reakcji układu kierowca+samochód -- zwykle przyjmuje się 1s czyli
    odstęp w metrach równych prędkości w metrach na sekundę, składnik
    zależny kwadratowo (bazujący na fizycznej drodze hamowania ale nie
    wporost od niej zależny -- kierowcy zwykle zakładają, że poprzedzający
    pojazd nie zatrzyma się w miejscu -- co się może źle skończyć gdy
    poprzedzający zmieni przed przeszkodą pas zamiast hamować a następnik
    się w przeszkodę już wbije). Przy większych prędkościach trochę bardziej
    się kierowcy boją. Ale nigdy nie jest to odległość równa pełnej drodze
    hamowania.

    Realnie dystans między samochodami to (prędkość*czas reakcji + składnik
    stały + długość pojazdu) * niewielki współczynnik bezpieczeństwa
    (długość pojazdu to po to, aby się zatrzymać za poprzednikiem gdy
    poprzednik się zatrzyma). Czyli podstawiając liczby (v[m/s]*1[s] + 1[m]
    + 4[m])*1.2 czyli (v + 5)*1.2.

    Aby wyliczyć miejsce na drodze zajmowane przez pojazd dodajemy jeszcze
    raz długość pojazdu (miejsce to długość pojazdu + odstęp do poprzednika)
    Czyli tu l = (v+5)*1.2 + 4.

    No to teraz wzór na przepustowość:

    Q = v * k [1/s]

    k = 1 / l (liczba pojazdów na metr)

    Więc:

    Q = v / l

    Q = v / ( (v+5)*1.2 + 4)
    Q = v / (v*1.2 + 10)

    Zatem mamy:

    Q(5) = 0.3125
    Q(10) = 0.4545
    Q(15) = 0.5357
    Q(20) = 0.5882
    Q(25) = 0.625
    Q(30) = 0.6521
    Q(35) = 0.6731
    Q(40) = 0.6897

    Zależność przepustowości wychodzi pi*drzwi od pierwiastka prędkości --
    Q(25) = 2*Q(5)

    > Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
    > spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
    > oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.

    Tu już pojechałeś i to bardzo. To przybliżenie dla realnych prędkości
    jest fałszywe.

> [...]
    > ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
    > prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał

    I rośnie. A nie w nieskończoność bo drogą nie jedzie nieskończona liczba
    pojazdów.

    > Mechanizm korka jest taki, że spada
    > prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
    > wytwarza się nowy stan równowagi.

    Nie bałdzo. Mechanizm korka jest taki, że w szybkim tempie wszystko
    staje. A jak wszystko przez większą część czasu stoi to jest słabo z
    przepustowością.

    Teoria kolejek ma się tu słabo.

    pzdr
    \SK

  • 108. Data: 2010-12-29 16:51:59
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 29 Dec 2010 14:58:20 +0100 osobnik zwany niusy.pl
    wystukał:

    no właśnie ;)

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 109. Data: 2010-12-29 17:04:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello WS,

    Tuesday, December 28, 2010, 10:56:43 PM, you wrote:

    > Gdyby tak nie by o, ka dy korek, kt ry by powsta
    > tylko w tym wypadku (zwezenie) poruwnujesz przepustowosc 2 pasow
    > ~100km/h do jednego ~30km/h...
    > "Teorie" mozna potestowac np. tu: http://www.prawko-kwartnik.info/kalku/zator.html

    Po co mam testować teorię, kiedy przez lata przeżywałem praktykę? Już
    pisałem - A4 od początków, przez całą budowę aż do dojścia do A18
    przejeździłem - jakieś 200 kkm tego będzie. Przeżyłem zwężenia,
    objazdy, wypadki, śnieżyce, burze, nisko przelatujące bociany (to nie
    żart), mordercze TIRy, stratę opony przy prędkości mocno
    nieprzepisowej i dziesiątki korków. Od pelznących po kompletnie
    stojące. Obserwowane na swojej jezdni i na jezdni dla kierunku
    przeciwnego. Naprawdę wiem, jak korki się tworzą, jak szybko rosną i
    jak wolno się rozładowują.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 110. Data: 2010-12-29 17:29:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Dec 2010 14:15:55 +0100, niusy.pl wrote:
    >Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>
    >Czego ? To piątkowy korek wyjazdowy w Wawy na południe ! Jest po prostu tylu
    >chętnych. Korek bo trzy pasy zajęte, samochód za samochodem. Więcej nie da
    >się już przepchnąć.

    No i dokad ten korek siega ?

    >No ale według tych teorii wychodzi, że jechałby szybciej niż jadąc 100km/h
    >tym piątkowym korkiem.

    Nie - nie szybciej - przepustowosc wieksza !
    Czyli ile pojazdow przejedzie przez punkt/przekroj jezdni w czasie
    godziny czy minuty.

    Zobacz kiedys w korku jadacym 30 czy 50 km/h jaki trzymasz odstep od
    poprzedzajacego pojazdu, albo zmierz stoperem ile czasu mija miedzy
    minieciem przez dwa pojazdy jakiejs linii na jezdni.
    A potem to samo w szybszym korku.

    Proste porownanie jest utrudnione, bo to trzeba pelnego obciazenia
    drogi (korek wyjazdowy moze byc), bez swiatel, bez skrecajacych w lewo
    i blokujacych pas, bez skrecajacych w prawo i zmniejszajacych ruch na
    dalszym odcinku .. raczej bym sie przyjrzal przy niedzielnych
    powrotach w jakiejs wiosce na trasie rosnie przed ta "50" korek czy
    nie ..

    >To ja nie wiem czy ktoś takie teorie pociskający jest normalny...

    Alez to czysta matematyka. Za to potem - rozejrzec sie na drodze,
    wlaczyc myslenie, zauwazyc ze cos tu nie tak .. no tak - jedziemy po
    miescie 70, w odstepie 5-10m. Zdecydowanie nie jest to bezpieczny
    odstep :-)

    J.