  • 11. Data: 2011-03-05 13:08:05
    Temat: Re: Nowo?ci w dziedzinie elektroniki.
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    >...Tylko często jest pytanie po co. Amatorowi nie bardzo się to opłaca.

    Jak to: po co?
    Dla rozrywki.

  • 12. Data: 2011-03-05 13:46:44
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-05 14:08, PcmOL pisze:

    > Jak to: po co?
    > Dla rozrywki.

    No tak. Kiedyś zabawa w elektronikę dawała możliwość zrobienia sobie
    tego co jest albo drogie albo nieosiągalne w sklepie. Teraz to jak
    uprawianie własnego gródka. Narobisz się aby mieć to samo co ze sklepu
    ale 3 razy drożej :) No ale jest satysfakcja.

    MD

  • 13. Data: 2011-03-05 14:13:21
    Temat: Re: Nowości w dziedzinie elektroniki.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > O ilez latwiej teraz zaczynac programowanie uK niz te 10 lat temu.

    Czas szybko leci. Wydaje mi się, że Atmelki z flashem pojawiły się ciut
    dawniej.
    P.G.

  • 14. Data: 2011-03-05 14:51:16
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-05 14:46, Mario pisze:

> [...]
    > uprawianie własnego gródka. Narobisz się aby mieć to samo co ze sklepu
    > ale 3 razy drożej :) No ale jest satysfakcja.

    Hmm... Jestem bardzo ciekaw, gdzie można kupić fabryczny odpowiednik
    Taurusa, Bartka albo nawet jakiejś prostej homodyny, za kwotę 3x
    mniejszą niż były warte części znalezione w rupieciarni + kilka tych,
    które musiałem dokupić. :)

    A na poważnie to się oczywiście zgadzam, przy czym należy pamiętać, że
    prawda zawsze leży gdzieś pośrodku. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie
    się porywał na własnoręczną budowę telewizora LCD, skoro przez dekady
    własnoręcznie wykonany CRT był nie lada wyczynem. Nikt nie będzie sobie
    montował komputera przez lutowanie chipów, jak to robił Wozniak w
    pionierskich czasach. Można powiedzieć, że rozwój elektroniki użytkowej
    wszedł właśnie w etap osobliwości technologicznej, przyspieszając poza
    granicę możliwości pełnego zrozumienia przez jednostkę. :)

    Jednak są jeszcze pewne dziedziny, gdzie amator może się wykazać...
    Zegar nixie faktycznie możesz sobie kupić. Na Allegro w tej chwili widzę
    dwie aukcje. Jedna dotyczy kitu do samodzielnego złożenia (więc i tak
    jakieś zacięcie do obsługi lutownicy trzeba mieć) a cena drugiego
    (gotowego) pewnie poszybuje jeszcze dość mocno w górę. Mikrosterowniki
    uczyniły pewne rzeczy łatwiejszymi.

  • 15. Data: 2011-03-05 15:46:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Mar 2011 15:13:21 +0100, Piotr Gałka wrote:

    >Czas szybko leci. Wydaje mi się, że Atmelki z flashem pojawiły się ciut
    >dawniej.

    Owszem, ale to w ogole byl dluzszy proces.
    No i u nas troche zwiazany z krajowymi zarobkami.

    J.

  • 16. Data: 2011-03-05 17:42:07
    Od: "Dziadek" <...@...c>

    > Od 10 lat przestałałem zajmować się elektroniką. Interesuje mnie co przez
    > ten czas się wydarzyło. Jakie nowe rwelacyjne układy scalone , które może

    1. PLD
    2. 100uF ceramik, 1210

    Dz.

  • 17. Data: 2011-03-05 17:47:36
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Dziadek <...@...c> napisał(a):
    > 2. 100uF ceramik, 1210

    Jak go zobaczyłem to aż zmierzyłem, bo nie chciało mi się wierzyć :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2011-03-05 19:29:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Jak go zobaczyłem to aż zmierzyłem, bo nie chciało mi się wierzyć :)

    Ach takie giganty :-).
    Mam 100? w 1206, a kumpel mi w zeszłym tygodniu mówił, że są już w
    (niedalekich planach) 0805.

    Waldek

  • 19. Data: 2011-03-05 22:29:35
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 03/05/2011 06:59 AM, Pawel "O'Pajak" wrote:
    > innowacja, takie RISC to bylo cos nowego. Prawdziwym przelomem jednak (w
    > sensie nowej idei) byly pamieci flash i ich zawarcie w uK. Wyobrazacie
    > sobie teraz pisanie programu, zapisywanie na EPROMie, o shit, poprawka,
    > kasowanie UV, programowanie... a teraz miodzio, ISP, szybko, wygodnie (i
    > to jak!). O ilez latwiej teraz zaczynac programowanie uK niz te 10 lat
    > temu.

    E tam. Wystarczyło mieć emulator epromu. Zbudowałem sobie coś takiego do
    zabawy właśnie z 51. Miało na pokładzie 2KiB RAM, kilka rejestrów, garść
    7493 do adresowania, jakieś bufory, a podłączało toto się pod port
    drukarki. Układ skomplikowany nie był, płytkę zrobiłem wyklejankami. A
    to wszystko jakieś 15 lat temu.
    Później w pracy zażyczyłem sobie żeby kupili profesjonalny emulator.
    Ale faktycznie, zanim tam przyszedłem, uruchamianie oprogramowania
    odbywało się przez rotacyjne programowanie i kasowanie epromów.

    pzdr.
    j.

  • 20. Data: 2011-03-06 15:55:30
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    1. To co dawniej było jako peryferia mikrokontrolerów czyli przetworniki
    ADC, RS232, 1wire, USB i inne jest już wewnątrz mikrokontrolerów.
    2. Mamy dostępne wszelkiej maści przetworniki wartości fizycznych. Dawniej
    zbudować np. termometr to nie to samo co dzisiaj. Kupuję np. DS18B20,
    podpinam pod uC i gotowe.
    3. Najpierw wyświetlacze alfanumrryczne LCD a teraz graficzne są dostępne
    dla każdego. Zmieniły wygląd i komunikację z naszymu urządzeniami a co
    najwazniejsze uprościło konstrukcję. To samo LCD i plazma w TV
    4. Zasilacze, przetwornice. To chyba po prockach druga prężna i ważna
    działka elektroniki.
    5. DDSy czy różnej maści przetworniki jak choćby AD8310 pozwalają zbudować
    w prosty sposób ciekawe urządzenia o których można było dawniej pomarzyć.
    6.Mnóstwo specjalizowanych układów RF.
    7. ISP, JTAG. Jak tego nie ma, to najczęściej szukamy innego uC.
    8. Nowoczesne akumulatory. Coraz lżejsze i pojemniejsze.
    9 Diody LED mocy, biała i niebieska LED, lasery.

    Marek