  • 21. Data: 2011-03-06 19:29:17
    Temat: Re: Nowości w dziedzinie elektroniki.
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-05 12:59 Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > innowacja, takie RISC to bylo cos nowego. Prawdziwym przelomem jednak (w
    > sensie nowej idei) byly pamieci flash i ich zawarcie w uK. Wyobrazacie
    > sobie teraz pisanie programu, zapisywanie na EPROMie, o shit, poprawka,
    > kasowanie UV, programowanie... a teraz miodzio, ISP, szybko, wygodnie (i
    > to jak!). O ilez latwiej teraz zaczynac programowanie uK niz te 10 lat
    > temu.

    Nie widziałeś chyba nigdy na oczy emulatora EPROM'u. Poprawianie
    programu było równo łatwe jak dziś a może nawet jeszcze nieco szybsze -
    emulator EPROM'u składa się w końcu z układów SRAM.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2011-03-06 19:35:22
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-06 16:55 4CX250 napisał(a):

    > 8. Nowoczesne akumulatory. Coraz lżejsze i pojemniejsze.

    No właśnie od czasów wejścia pod strzechy akumulatorów Li-Ion
    (powszechnie dostępne najpierw w telefonach komórkowych) jakoś nie widzę
    znaczącego przełomu w technologii. Akumulatory Li-Pol co prawda nieco
    odchudziły konstrukcję (mniejsza masa ogniwa przy tej samej pojemności i
    objętości) ale sama pojemność ogniw (przy danej objętości) już od dawna
    nie rośnie. Przejście z NiMH na Li-Ion to był przełom, a od tego czasu
    praktycznie nic już się nie zmienia jeżeli chodzi o zasilanie urządzeń
    przenośnych. Specjalnie nie piszę tu o ogniwach LiFe, bo w wielu
    zastosowaniach mają więcej wad niż zalet.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 23. Data: 2011-03-06 23:44:03
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:
    [...]
    > przenośnych. Specjalnie nie piszę tu o ogniwach LiFe, bo w wielu
    > zastosowaniach mają więcej wad niż zalet.

    To jest ciekawe stwierdzenie, jestem w miarę na bieżąco z różnej maści
    akumulatorami z racji hobby modelarstwa elektrycznego oraz posiadania
    pojazdu hybrydowego do którego właśnie rozważam opcję przeróbki na
    plug-in w związku z czym chętnie się dowiem jakie ale są wobec LiFePo
    poza ich ceną bo jak do tej pory czytałem o nich same achy i ochy.
    A na marginesie do napędu pojazdów elektrycznych chyba najtaniej i
    najekologiczniej użyć ołowiowych.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 24. Data: 2011-03-07 01:49:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-07 00:44 AlexY napisał(a):

> [...]
    > poza ich ceną bo jak do tej pory czytałem o nich same achy i ochy.
    > A na marginesie do napędu pojazdów elektrycznych chyba najtaniej i

    No właśnie. Ogniwa LiFePo4 nadają się do napędu modeli i pojazdów,
    jednak w przypadku konstrukcji nie wymagających bardzo dużych prądów
    rozładowania oraz szybkiego ładowania (jak chociażby telefony komórkowe)
    nie są stosowane. Dlaczego? Sama cena nic nie mówi, bo i w super duper
    iPhone 4 zastosowano zwykłe Li-Po mimo że sam telefon nieźle kosztuje.

    Pewnie jeszcze kilka lat przyjdzie nam poczekać na przełom w upakowaniu
    ogniw:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nanowire_battery
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nanoarchitectures_for_l
    ithium-ion_batteries

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 25. Data: 2011-03-07 13:34:13
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

> [...]
    > nie są stosowane. Dlaczego? Sama cena nic nie mówi, bo i w super duper
    > iPhone 4 zastosowano zwykłe Li-Po mimo że sam telefon nieźle kosztuje.

    Hmm.. http://www.eaa-phev.org/wiki/Prius_PHEV pod koniec tabelka, 2
    konstrukcje stosują LiFePO4, z tego co widzę obecnie produkowane ogniwa
    np http://www.kennedyalternativeenergy.com/cells.html mają ładowanie 1C,
    wyładowanie 10C czyli tak jak zwykłe LiPo, a przy tym mają wyższą
    trwałość (po 2000 cykli mają 80% pojemności). Co do komórek myślę że to
    jednak kwestia finansowa + jest to w miarę nowa technologia, żaden
    producent nie zaryzykuje sprzedania czegoś co mogłoby w ręce wybuchnąć,
    więc zamiast inwestować w badania i wdrożenie wolą użyć sprawdzonej
    technologii, ceny by nie podnieśli a mniej by zarobili.

    > Pewnie jeszcze kilka lat przyjdzie nam poczekać na przełom w upakowaniu
> [...]

    Życia mi nie starczy zanim będzie to na rynku w realnych cenach a moja
    10-letnia obecnie hybryda będzie już gnić na złomowisku.

  • 26. Data: 2011-03-07 16:35:44
    Temat: Re: Nowości w dziedzinie elektroniki.[OT]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    ithium-ion_batteries

    > Życia mi nie starczy zanim będzie to na rynku w realnych cenach a moja
    > 10-letnia obecnie hybryda będzie już gnić na złomowisku.

    ja tam jestem święcie przekonany, że parę conajmniej rewolucyjnych
    technologii ogniw już opracowano...
    ale firmy z nieskończonym budżetem wykupiły patenty, ludzi, zniknęły kogo
    trzeba,
    po to, żeby te budżety były nieskończone jak najdłużej...

    dopuki nie wkurzą amerykańców na tyle, żeby ci wydali jakiś dekret odgórnie
    likwidujący bariery patentowe na tego typu technologie (a jeszcze się na to
    nie zanosi)
    doputy bedzie się dalej tak działo...

    i mam wrazenie, że ta cicha wojna nabiera na sile

  • 27. Data: 2011-03-08 21:01:51
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-07 17:35 qlphon napisał(a):

> [...]
    > jeszcze się na to nie zanosi)
    > doputy bedzie się dalej tak działo...
    >
    > i mam wrazenie, że ta cicha wojna nabiera na sile

    Co tam bariery patentowe jak niedługo nie będzie gdzie kupić litu czy
    innych rzadkich pierwiastków. Po blokadzie eksportu litu z Chin
    amerykańce pewnie zakasali rękawy i już intensywnie szukają, czym by go
    zastąpić. Jak widać to nie takie proste.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/