  • 1. Data: 2011-03-04 18:57:07
    Temat: Nowości w dziedzinie elektroniki.
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    Od 10 lat przestałałem zajmować się elektroniką. Interesuje mnie co przez
    ten czas się wydarzyło. Jakie nowe rwelacyjne układy scalone , które może
    zastosować amator powstały (układy zasilające, wzmacniacze mocy audio,
    mikroprocesory jednoukładowe itd). Proponuje głosowanie na najlepsze
    konstrukcję do zastosowania w amatorskiej twórczości w 21 wieku. Osobiście
    uważam, że w obecnym wieku rozwój eletroniki do zastosowania przez pasjonata
    przyhamował. Jakie są przyczyny ?. Wiem, że nie robi się układów scalonych
    specjalnie dla amatorów. Chodzi mi o układy wyprodukowane dla przemysłu,
    które może zastosować amator. Np popularne stabilizatory napięcia typu
    lm78xx miały poważne wady. Napięcie przed stabilzatorem musiało być wieksze
    o 3V niż napięcie za stabilizatorem a pozatym mocno się grzały. Czy powstało
    coś lepszego ?.

    ---
    pozdrawiam
    abrakadabra

  • 2. Data: 2011-03-04 19:03:34
    Temat: Re: Nowości w dziedzinie elektroniki.
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 19:57:07 +0100, abrakadabra wrote:
> [...]
    >specjalnie dla amatorów. Chodzi mi o układy wyprodukowane dla przemysłu,

    No wlasnie - nie przyhamowal, tylko sie skupil na przemysle, a
    przemysl juz nie sklada z klockow, tylko zamawia jeden uklad ktory
    robi wszystko.
    No i poszedl tak daleko ze amator nie dogoni.

> [...]
    >o 3V niż napięcie za stabilizatorem a pozatym mocno się grzały. Czy powstało

    No przeciez cala masa - do wyboru, do koloru.
    Tylko podejscie sie troche zmienilo, nawet amatorow.
    Przetwornice sobie zrob.

    J.

  • 3. Data: 2011-03-04 20:21:31
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2011-03-04 19:57, abrakadabra pisze:
> [...]
    > mocy audio, mikroprocesory jednoukładowe itd). Proponuje głosowanie na
    > najlepsze konstrukcję do zastosowania w amatorskiej twórczości w 21

    Mój typ: Cortex-M3

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2011-03-04 21:50:07
    Temat: Re: Nowo?ci w dziedzinie elektroniki.
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    > No przeciez cala masa - do wyboru, do koloru.
    > Tylko podejscie sie troche zmienilo, nawet amatorow.
    > Przetwornice sobie zrob.

    Wiem, że są układy do przetwornic. Na każdej płycie głównej do PCta są
    takie. Do takiej przetwornicy potrzebny jest odpowiedni rdzeń toroidalny,
    który może być trudny do nabycia (może się mylę, nigdy takiego nie
    próbowałem nabyć). Zasilacze impulsowe mają swoje wady. Chodzi mi o zasilacz
    ze stabilizatorem szeregowym dla którego wystarczy aby napięcie wejściowe
    było większe od wyjściowego np. o 0.5 V. Taki zasilacz w wersji na
    elementach dyskretnych można było wykonać kilkadziesiąt lat temu, ale w
    popularnej wersji scalonej nie istniał w ubiegłym wieku i w obecnym też
    chyba nie.

    ----
    pozdrawiam
    abrakadabra

  • 5. Data: 2011-03-04 22:01:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello abrakadabra,

    Friday, March 4, 2011, 10:50:07 PM, you wrote:

> [...]
    > takie. Do takiej przetwornicy potrzebny jest odpowiedni rdzeń toroidalny,
    > który może być trudny do nabycia (może się mylę, nigdy takiego nie

    Bardzo się mylisz.

    > Zasilacze impulsowe mają swoje wady.

    A Ty jesteś przekonany, że w Twoim zastosowaniu te wady będą
    przeszkadzać. I oczywiście - pomimo tego, że w życie żadnej porządnej
    przetwornucy nie zrobiłeś - znasz się na tym na tyle, żeby o tym
    prorokować...

    > Chodzi mi o zasilacz ze stabilizatorem szeregowym dla którego
    > wystarczy aby napięcie wejściowe było większe od wyjściowego np. o 0.5
    > V.

    Przy jakim prądzie?

    > Taki zasilacz w wersji na elementach dyskretnych można było wykonać
    > kilkadziesiąt lat temu, ale w popularnej wersji scalonej nie istniał w
    > ubiegłym wieku i w obecnym też chyba nie.

    Masz bardzo małe pojęcie o zasilaczach...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-03-04 22:10:17
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-04 22:50, abrakadabra pisze:

> [...]
    > Chodzi mi o zasilacz ze stabilizatorem szeregowym dla którego wystarczy
    > aby napięcie wejściowe było większe od wyjściowego np. o 0.5 V.

    Low dropout albo LDO regulator. Znajdziesz nawet takie ze spadkiem 0,3V
    np LT1963 0,3 V przy 1,5A. Tylko przy projektowaniu zasilania musisz
    wziąć pod uwagę wahania sieci zasilającej więc lepiej mieć margines. Ale
    to akurat mi mało działa na wyobraźnię jako jakiś symbol postępu w
    elektronice. Widzę dużo takich układów, które rzeczywiście robią
    wrażenie. Procesory - zwłaszcza ARM np (Cortex), układy programowalne,
    układy do transmisji radiowej. I mimo nastawienia na produkcję
    wielkoprzemysłową to wiele z tych efektów postępu trafia do warsztatów
    "domowych". W tej chwili nie jest problemem lutować w domu obudowy smd
    np 140 pinów z rastrem 0,5 mm. Tylko często jest pytanie po co.
    Amatorowi nie bardzo się to opłaca.

    MD

  • 7. Data: 2011-03-04 22:59:49
    Od: ohouapss <k...@g...com>

    Jako amator - głosuję na mikrokontrolery (mam w sumie dośw. z avr
    tylko) z wbudowaną masą peryferii i różne fajne scalone sterowniki i
    czujniki.

  • 8. Data: 2011-03-05 01:38:45
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-04 23:59 ohouapss napisał(a):

    > Jako amator - głosuję na mikrokontrolery (mam w sumie dośw. z avr
    > tylko) z wbudowaną masą peryferii i różne fajne scalone sterowniki i
    > czujniki.

    A ja jako przełom (niech już zostanie przy mikrokontrolerach)
    głosowałbym na układy w obudowach 6-nóżkowych. Najpierw robione
    nieśmiało przez Microchipa, od niedawna też przez Atmela. Obudowa
    wielkości tranzystora SMD (cena też niewiele większa, ok. 1 USD), a
    możliwości znaaacznie większe.

    Co ciekawe, taki 6-pinowy ATtiny10 śmigając z wewnętrznego generatora 8
    MHz we wszystkich zadaniach przegania wydajnością konstrukcje sprzed 30
    lat pokroju 8051 "(C) Intel 1980". Trzeba jedynie zdawać sobie sprawę z
    ograniczeń (4 linie I/O, 1KB pamięci programu, 32 bajty RAMu) więc to
    zdecydowanie nie jest procesor do wszystkiego. Ale może z powodzeniem
    służyć jako bardziej inteligentny zamiennik NE555.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2011-03-05 07:42:18
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > A ja jako przełom (niech już zostanie przy mikrokontrolerach) głosowałbym
    > na układy w obudowach 6-nóżkowych.

    A mnie zadziwiają MEMSy.

    O procesor w obudowie 4-pinowej wypytywałem Microchipa i Atmela na
    Elektronice'98 to patrzyli na mnie jak na idiotę.
    P.G.

  • 10. Data: 2011-03-05 11:59:59
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Co ciekawe, taki 6-pinowy ATtiny10 śmigając z wewnętrznego generatora 8
    > MHz we wszystkich zadaniach przegania wydajnością konstrukcje sprzed 30
    > lat pokroju 8051 "(C) Intel 1980".

    Tak, ale to jest naturalna konsekwencja rozwoju, a nie zaden przelom.
    Wiadomo, ze rozwoj w tej dziedzinie sprowadza sie do miniaturyzacji i
    zwiekszenia predkosci az do ograniczen wynikajacych ze zjawisk
    fizycznych. No moze architektura sie zmienia i to mozna nazwac
    innowacja, takie RISC to bylo cos nowego. Prawdziwym przelomem jednak (w
    sensie nowej idei) byly pamieci flash i ich zawarcie w uK. Wyobrazacie
    sobie teraz pisanie programu, zapisywanie na EPROMie, o shit, poprawka,
    kasowanie UV, programowanie... a teraz miodzio, ISP, szybko, wygodnie (i
    to jak!). O ilez latwiej teraz zaczynac programowanie uK niz te 10 lat
    temu. Drugim waznym dokonaniem ludzkosci bylo niewatpliwie ekstremalne
    zmniejszenie poboru mocy (zapewne wynikajace z tego, o czym pisalem na
    poczatku), dzieki czemu taki procus moze byc popedzany z bateryjki
    zegarkowej i ssac z niej tyle, co samorozladowanie niemal.
    A 51 jak Lenin - wiecznie zywa;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa