    From: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nowe opony, a oś
    Date: Thu, 07 Apr 2011 20:38:38 +0200
    <tyqixdzyv04j$.dlg@lepper.institute.com> <inet11$hl7$1@inews.gazeta.pl>
    <3zdgueoiwiht$.dlg@lepper.institute.com> <inf30b$7ok$1@inews.gazeta.pl>
    <q...@l...institute.com> <inf3po$9pi$1@inews.gazeta.pl>
    <8...@l...institute.com> <inf5r8$h31$1@inews.gazeta.pl>
    <zp4hzsxmz881$.dlg@lepper.institute.com> <infd6t$9gq$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@l...institute.com> <h...@b...softax.pl>
    <149c9zsrarer8$.dlg@lepper.institute.com> <inhls1$dc$1@news.onet.pl>
    <1...@l...institute.com> <inijp4$tvf$1@news.onet.pl>
    <injlvd$bbj$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-04-07 08:35, Kuba (aka cita) wrote:

    > Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" <t...@s...won> napisał w
    > wiadomości news:inijp4$tvf$1@news.onet.pl...
    >

    > ale bierzesz pod uwage, ze mając gorsze opony z przodu i biorąc zakręt w
    > prawo, mozesz pojechać w ułamku sekundy prosto na przeciwległy pas
    > wprost pod samochód jadący z naprzeciwka.

    Zastanów się: co typowego kierowcę bardziej zaskoczy ? To, że zaczyna
    jechać dalej na wprost
    czy to, że nagle zacznie się obracać ? :-)
    Przypominam: reakcja na nadsterowność jest _BARDZIEJ_ skomplikowana
    (FWD: kontra + wciśnięcie gazu)

    > Takie argumenty są o kant dupy rozbić, bo sytuacje na drodze bywają
    > różne, wiec powiem jeszcze raz to co napisałem już wyżej:

    Piszesz, że swojego punktu widzenia - nie neguję Twojego podejścia.
    Zastanów się jednak co jest bezpieczniejsze dla TYPOWEGO kierowcy,
    którego umiejętności są raczej niezbyt duże.

    Spróbuj równiez sam: założ nowe przyzwoite opony na przód a następnie
    np. zimówki na tył (aby podkreślić efekt) i pojeździj (nie gramoląc się
    po zakrętach)... popróbuj hamowanie - przekonasz się :-) Mam już dość
    słuchania teoretyków :-)

    Ja testowałęm wiele konfiguracji włącznie ze startami w "rajdach"
    zarówno FWD jak i RWD (choć RWD głównie) i pewną opinię mam :-)

    > (ps. i nikt mnie nie wciągnie w kolejną dyskusje na temat wyższości
    > RWD/FWD nad FWD/RWD)

    Ja akurat od lat posiadam prywatnie (oraz startuje w zawodach) wyłącznie
    samochody RWD i dla mnie problem nie istnieje, ale inni mogą nadal o tym
    dyskutować :-)

    > Tak czy inaczej logizniejsze (wg mojej subiektywnej opinii) wydaje sie
    > mieć lepsze opony na przedniej osi, bo nad prędkością w zakręcie mam
    > kontrole, ktora wystarczy do tego, zeby używając mózgu wchodzić w zakręt
    > z taką prędkością, ktora pozwoli mi go bezpiecznie przejechać, za to
    > hamowanie nie zawsze jest planowane, wiec w sytuacjach awarynych nie da
    > sie zaplanować działań tylko trzeba szybko reagować - a to oznacza
    > potrzebe sterowania, napędzania i hamowania przedniej osi.

    Tak jak pisałęm wyżej - nie teoretyzuj, tylko sprawdź.

    > Całe te szmery bajery o trudności w opanowaniu nad i podsterownego
    > poślizgu to takie sranie w banie, bo ten przeciętny* kierowca
    > najprawdopodobniej nie opanuje ani jednego, ani drugiego poślizgu.
    > Pozostaje tylko i wyłącznie argument o skutkach wypadku waląc autem
    > przodem (gdzie mamy poduszki, strefy zgniotu itd) a tyłem (gdzie zwykle
    > nie ma poduszek, jest mniej stref zgniotu itd).

    Nie w TYŁ... przywalą Ci w BOK!

    > Idąc jednak tym tropem - najlepiej w ogole nie jeździć samochodem, bo to
    > może być niebezpieczne.

    Ja gdzieś tak twierdzę ? :-) Ciekawe :-)

    Uwaga słowo klucz: MNIEJSZE ZŁO :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik