eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna › Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
    Date: Sat, 2 Feb 2013 11:42:03 +0100

    news:48d59bc4-6e3a-4d25-9962-051e511d203c@googlegrou
    ps.com...

    > No to macie problem. Ale to nie mój problem. Mnie takie przepisy pasują.

    Czy jesteś pewien, że wiesz o czym piszesz ?
    Czy jesteś pewien, że urzędnicy wiedzieli co piszą (mi się wydaje, że oni
    zazwyczaj nie wiedzą, co piszą, choć np. trudno uwierzyć, że ktoś nie wie że
    krzywizna (banana/ogórka) jest najmniej istotnym parametrem pożywienia, bo
    to nie jest żadna specjalistyczna wiedza, a żeby oni się znali na
    elektronice to nie wierzę) ?
    Wszystko zależy od tego jak jest zdefiniowana efektywność energetyczna. Tego
    nie wiem, ale mam podejrzenia, że niezbyt mądrze.

    Kilka lat temu projektowałem urządzenie, przy którym mi zależało, aby 100
    takich powieszonych na jednym zasilaczu z akumulatorem 12V 7Ah mogło
    pracować przez 48h w przypadku awarii zasilania (pracować to znaczy, między
    innymi, kilka razy dziennie (przyjąłem, że każde 10 razy) odczytać kartę
    zbliżeniową i uruchomić na chwilę silniczek).

    Aby zminimalizować pobór prądu w czasie spoczynku zastosowałem stabilizator
    liniowy robiący 5V z 12V, mający prąd upływu zaledwie 5uA. Całe urządzenie
    przez większość czasu pobierało 30uA będąc jednocześnie w każdej chwili
    gotowe do podjęcia pracy.
    Stabilizator liniowy 12->5 oznacza, że sprawność nie może być lepsza od
    5/12=42%. Może się okazać, że to będzie oznaczało jakąś najgorszą klasę
    energetyczną urządzenia nie pozwalającą na jego produkcję.
    Jakie jest rozwiązanie. Zastosować zasilacz impulsowy (sprawności rzędu
    90%). Ale nie znam rozwiązania które mogłoby konkurować z tamtym pod
    względem poboru prądu. Sprawność 90% uzyska się dopiero pod pewnym
    obciążeniem - przyjmijmy, że na przykład 30mA (mówimy o zasilaczu, który,
    jak trzeba potrafi dać np. 300mA)

    Czy na pewno pasują ci przepisy, które być może zmuszą mnie do oferowania
    urządzenia pobierającego 1000 razy więcej energii po to abym mógł napisać
    sprawność 90% zamiast 42% ?
    P.G.