  • 51. Data: 2011-02-01 20:46:55
    Temat: Re: Re: Nikon - kpl. do zdjęć krajobrazowych - zagadka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2011, de Fresz wrote:

    > Uwielbiam takie patenty DIY. Takie wygodne i dające zarąbistą jakość.
    > A o gęstości optycznej słyszałeś kiedyś?

    Jako osobnik który nie wie o co chodzi, a raczej o jakie *wartości*
    chodzi (poza skanerami amatorskimi), poproszę o rzut wartością do której
    trzeba się odnieść.
    Plustek obiecuje że leżący obok mnie skaner ma podobno 3,6 bela (14 bit),
    sprawdzić nie mogę bo szyba nieco zakurzona :P, ale przyjmijmy że
    to ten rząd (12..14 bit).
    O jakich wartościach mówisz?

    pzdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2011-02-01 22:34:48
    Temat: Re: Nikon - kpl. do zdjęć krajobrazowych - zagadka
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze de Fresz:

    > Po prostu analogi uważam za zamknięty rozdział fotografii, dobry dla
    > zapalonych na ich punkcie hobbystów.

    Polecam obejrzeć kilka fotek krajobrazowych z wielkiego formatu.

  • 53. Data: 2011-02-02 15:59:02
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-01 18:25:00 +0100, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > co kto potrzebuje...
    > póki co jakość z 4x5 masz taką jak z hasela, którego wynajmuje się ca.
    > za 3kzł/dzień.

    Od dawna już ze 2k zł, przynajmniej w Stolycy ;-)

    > za tą kasę można naprawdę naświetlić sporo fiszek, i je zeskanować na
    > dobrym poziomie, o którym canony i nikony mogą tylko pomarzyć...

    To policz jeszcze do tego czas, który jest bardzo często kluczowy. Bo
    przy cyfrze w godzinkę po zakończeniu sesji zdjęcia mogą być obrabiane,
    przy analogu może uda się dojść do tego etapu w 1 dzień (cały). Może.
    Bezpieczniej 2 dni (tak z praktyki).

    > Sorty, ale to inna liga, w pewnych zastosowaniach zabijająca cyfrę śmiechem.

    Tylko że te zastosowania w praktyce już niemal całkowicie wyzdychały. W
    sensie, że prawie nikomu się nie chce w to bawić, bo zwyczajnie 99,8%
    klientów ma gdzieś tą różnicę jakości.

    de Fresz

  • 54. Data: 2011-02-02 15:59:23
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-01 23:34:48 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Polecam obejrzeć kilka fotek krajobrazowych z wielkiego formatu.

    Gdzie, w galeriach internetowych?

    de Fresz

  • 55. Data: 2011-02-02 16:05:54
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-01 18:47:17 +0100, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > I na koniec: ile osób uwieczniłeś na jednym zdjęciu tak, aby twarze
    > wszystkich były widoczne i rozpoznawalne? (mówie o zdjęciach nie
    > hobbystycznych, bynajmniej).

    Ale widoczne i rozpoznawalne na czym, na końcowej odbitce 18x24, którą
    te osoby dostaną? No, niech będzie nawet 20x30. No i ile światła byłoby
    potrzeba, aby uwiecznić te, niech strzelę, 100 osób na LF, coby GO ich
    nie rozmazała?

    > Oraz to, jak widzisz wykonanie odbitki formatu np. 2x3m z obrazu
    > cyfrowego, tak aby z 30-40cm nie było widać pikseli, a obraz był
    > dostatecznie ostry?

    Ale kto poza skrajnymi zboczeńcami ogląda powiększenia z takiej
    odległości? Znam np. praktyczne zastosowanie - ścianki na targi. Tylko
    smętna praktyka jest taka, że tym, którzy je zlecają zwiewa i powisa ta
    jakość, bo chcą to mieć zrobione:
    a) na pojutrze (najlepiej gotowy, wyklejony wydruk
    b) tanio, więc zdjęcie ze sztoka 8 MPx też obleci.

    > To są cechy, które póki co kompensują wsystkie braki 4x5". Wielkość,
    > powolność, brak wysokich iso, ciemne szkła.

    Póki co, to te cechy zwisają znakomitej większości końcowych klientów.
    Niestety. I nic nie wskazuje na to, aby to się miało zmienić.

    de Fresz

  • 56. Data: 2011-02-02 16:15:09
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-01 18:37:24 +0100, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > Ja też. Problem polega na tym, że onegdaj klient oglądał diapozytywy i
    > wybierał, teraz chce zobaczyć obrobione zdjęcia.
    > Per saldo, wychodzi że masz z tym dużo więcej roboty niż z filmem.
    > Ale wszystko zależy, dla kogo pracujesz...

    Może tak jest przy kotleciarstwie (ale to też raczej dawanie dupy przez
    fotografa), przy innych formach przebrzydłej komercji tak nie jest.

    > Ale skanujesz tylko to, co potrzebne. Prewki możesz zrobić na czymkolwiek.

    Wszystko się zgadza, ale nie zmienia to faktu, że trzeba najpierw
    podźwigać, później pojeździć, pozałatwiać i poczekać. No chyba, że ktoś
    jest takim zapaleńcem, że i wołarnie E6 (C41) i bęben ma u siebie w
    pracowni.

    > Hmm, masz sample?

    Na dpreview w reviusie TC-E24 masz bezpośrednie porównanie (choć
    przykład wybrali słaby), na innych stronach również. Najbardziej to
    widać przy bryłach przestrzennych, z rozbudowanym planem w osi Z (np.
    jakieś kolumienki pilastry, gzymsiki) - przy szifcie w obiektywie kąty
    zachowują się znacznie poprawniej niż przy chamskim rozciąganiu w
    Szopie, lepiej też wychodzą proporcje w dalszych planach.

    de Fresz

  • 57. Data: 2011-02-02 16:16:58
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-01 21:46:55 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

> [...]
    > Plustek obiecuje że leżący obok mnie skaner ma podobno 3,6 bela (14 bit),
    > sprawdzić nie mogę bo szyba nieco zakurzona :P, ale przyjmijmy że

    Realnych powyżej 3. Bo to, że se Plustek w ulotce napisał, zupełnie nie
    świadczy o tym, że tyle ma. Jak mnie pamięć nie zwodzi, to realnie
    więcej niż 3,5 miały niezłe bębny.

    de Fresz

  • 58. Data: 2011-02-02 20:20:25
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    de Fresz napisał:
> [...]
    > zachowują się znacznie poprawniej niż przy chamskim rozciąganiu
    > w Szopie, lepiej też wychodzą proporcje w dalszych planach.

    Dużym problemem przy rozciąganiu software'owym są zniekształcenia
    pionowe perspektywy, których nie da się prosto naprawić a jest to
    konieczne do utrzymania właściwych proporcji obrazu. Wymagana byłaby
    gradientowa zmiana rozmiaru, której nigdzie nie widziałem.

    m.

  • 59. Data: 2011-02-02 21:31:53
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia 02 Feb 2011 20:20:25 GMT, Mikolaj Machowski napisał(a):

> [...]
    > konieczne do utrzymania właściwych proporcji obrazu. Wymagana byłaby
    > gradientowa zmiana rozmiaru, której nigdzie nie widziałem.

    To obadaj DxO Optics Pro, tam są korekcje rozmiaru.

    --
    Andrzej Libiszewski; GG: 5289118
    "I felt vaguely uneasy, though I couldn't say why. It did not seem

  • 60. Data: 2011-02-02 23:30:38
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Andrzej Libiszewski napisał:

    > To obadaj DxO Optics Pro, tam są korekcje rozmiaru.

    Z przykładu pokazanego na stronie wynika, że DxO też sobie z tym nie
    radzi.

    m.