  • 1. Data: 2010-08-30 07:46:18
    Temat: Nikon D90 obiektyw 18-105 -nieostro drugi plan
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    po kilkuletnim pstrykaniu zdjęć kompaktami, sprezentowałem sobie Nikona D90
    z kitowym obiektywem 18-105. Zdjęcia portretowe z lekko rozmytym tłem
    wychodzą bardzo dobrej jakości, ale jest małe "ale". Nie potrafię wykonać
    ostrego zdjęcia tak, aby ostry był pierwszy i drugi plan. Na kitowym
    obiektywie nie ma żadnej skali, a przyznam szczerze, że moje początki
    fotografowania sięgają Smieny 8M i Zenita ;).
    Aparatu będę używał również do zdjęć krajobrazu i do typowych fotek z
    podróży, czyli zależy mi na ostrości pierwszego i dalszego planu.
    Czy Waszym zdaniem zakupiony zestaw jest optymalny do tych celów?
    Przepraszam za może zbyt lamerskie zapytanie na grupie, ale już od kilku dni
    nie potrafię sam rozwiązać tego problemu i z góry dziękuję za wszelkie
    sugestie.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 2. Data: 2010-08-30 07:58:19
    Temat: Re: Nikon D90 obiektyw 18-105 -nieostro drugi plan
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jarek napisał(a):
> [...]
    > podróży, czyli zależy mi na ostrości pierwszego i dalszego planu.
    > Czy Waszym zdaniem zakupiony zestaw jest optymalny do tych celów?

    Na początek zupełnie przyzwoity, później możesz dokupić jeszcze jakiś
    szerszy kąt.

    > Przepraszam za może zbyt lamerskie zapytanie na grupie, ale już od kilku
    > dni nie potrafię sam rozwiązać tego problemu i z góry dziękuję za
    > wszelkie sugestie.

    1. Poczytaj o głębi ostrości
    2. Pobaw się tym kalkulatorem:

    http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    --
    Mirek

  • 3. Data: 2010-08-30 08:29:45
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    > 1. Poczytaj o głębi ostrości
    > 2. Pobaw się tym kalkulatorem:
    >
    > http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    Dziękuję za Twoją opinię i link do kalkulatora. Faktycznie bardzo przydatne
    narzędzie, szczególnie dla osób dopiero "raczkujących" w tym temacie.

    pozdrawiam,
    Jarek

  • 4. Data: 2010-08-30 09:07:44
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 09:46:18 +0200, Jarek napisał(a):

    > Aparatu będę używał również do zdjęć krajobrazu i do typowych fotek z
    > podróży, czyli zależy mi na ostrości pierwszego i dalszego planu.

    Wtedy używaj raczej małych ogniskowych i przymykaj przysłonę.

    --
    Krasnal...

  • 5. Data: 2010-08-30 16:18:44
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Poczytaj o głębi ostrości i przymknij przysłonę. Na f/16 będziesz miał
    efekt zbliżony do kompaktu z matrycą 1/1,8", a na f/22 GO(Głębia
    Ostrości) będzie pewnie zbliżona do tej z kompaktu z ultrazoomem, czyli
    matrycą 1/2.5"

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --

    http://www.prawnicydlabiznesu.pl/

  • 6. Data: 2010-08-30 17:11:19
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Bardzo dziękuję za Wasze sugestie i pomoc w moich początkach przygody z
    lustrzanką. Właśnie zakupilem przez internet książkę "Ekspozycja bez
    tajemnic", która mam nadzieję przyczyni się do powiększenia mojej jeszcze
    bardzo skromnej wiedzy na ten temat.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Jarek

  • 7. Data: 2010-08-30 21:54:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-30 09:46, Jarek pisze:
> [...]
    > kitowym obiektywie nie ma żadnej skali, a przyznam szczerze, że moje
    > początki fotografowania sięgają Smieny 8M i Zenita ;).

    Ech. Śmiech historii.

    (to nie do ciebie Jarek, tylko do różnych dyskusji tu od lat toczonych)

  • 8. Data: 2010-08-31 08:28:19
    Od: AMI <a...@g...com>

    On 30 Sie, 23:54, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Ech. Śmiech historii.
    >
    > (to nie do ciebie Jarek, tylko do różnych dyskusji tu od lat toczonych)

    Poczytaj też o odległości hiper fokalnej.
    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 9. Data: 2010-09-01 15:45:57
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    AMI pisze:

    > Poczytaj też o odległości hiper fokalnej.

    Już czytałem. A o co chodzi?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --