    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nikon D800 oficjalnie
    Date: Fri, 24 Feb 2012 02:24:54 +0100

    On 2012-02-24 01:27, mt wrote:
    > Też nie rozumiem tego dążenia do minimalnej GO, może mało widziałem do tej
    > pory, ale jakoś nie przypominam sobie ciekawych prac z GO liczoną w
    > milimetrach.

    Widzisz, Twoim problemem nie jest to, że nie obliczysz sobie GO, nie wiesz
    czym jest, ale że postrzegasz ją w kategoriach maksymalnych. To, że
    jakieśtam 50/1.4 daje tyle i tyle GO nie znaczy, że chcesz koniecznie
    wykorzystać zawsze max, a wszelkie możliwości kalkulować w tej kwestii.

    Chodzi o możliwość, adekwatną do sytuacji. Jak potrzebujesz to ok. Jak
    robisz widoczek to co innego, jak portret z bliska to też musisz co
    najmniej uważać, żeby nie przesadzić.

    Właśnie w portretach często ludzie wykorzystują GO do tego by wyizolować
    osobę od tła, skupić całość uwagi w konkretnym punkcie. Tyle że to nie
    musi być tak jak piszesz - na milimetry, bo przesada jest równie zła.

    > W czasach analogowych to właśnie zdjęcia z większą GO były
    > wyróżniającymi się z tłumu, bo jak było mniej światła i miało się
    > niskoczułą kliszę, to jak chciało się mieć sensownie krótkie czasy, to
    > trzeba było robić na pełnej dziurze.

    Kiedyś była taka specyfika zdjęć. Dzisiaj mamy jeszcze większe iso i
    odszumianie i to pomaga w tym by bez błysku (który często psuje
    masakrycznie) zrobić wciąż dobre zdjęcie z sensowną GO.
    Piszę to naumyślnie że sensowną, bo zbyt płytka robi się kiczowata, a zbyt
    duża zpłaszcza zdjęcie do jednego wymiaru.

    > Przecież 1 cm GO da się uzyskać na
    > aps-c czy nawet 4/3 przy odpowiedniej kombinacji ogniskowa/światłosiła, to
    > ile mniej jeszcze potrzeba?

    No da się, nawet powiedziałbym że podstawiając pod konkretny wzór wyjdzie,
    że dla każdej wielkości matrycy "da się". Gorzej, że nie dla wszystkich
    podstawień jest cokolwiek do kupienia ;)
    I o to chodzi w dyskusji, że pełna klatka daje tych możliwości więcej,
    przymykać też można czy to dla MTF, ekspozycji czy swojego widzimisia.
    Nikt mi jednak nie wmówi, że dla APS-C to jest tak samo i po co komu pełna
    klatka..

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564