  • 61. Data: 2024-10-10 14:24:51
    Temat: Re: Nieparzyste dmuchanie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    Ordinary_bicycle01.jpg

    > Tak piszą, ze to od dvokolo
    > https://sl.wikipedia.org/wiki/Kolo_(prevozno_sredstv
    o)#Etimologija

    > Co to jest to dvokolo, to już nie piszą :-)

    Piszą dalej. Że od bliżej nieokreślonego powozu (konnego), i że piewsi
    w nazywaniu roweru bicyklem byli Francuzi (1847), a potem Anglicy (1868).

    To już były czasy rowerów równokołowych. Te wcześniejsze, takie jak na
    załączonym obrazku, nazywane były "welocypedami" co przetłumaczyć można
    jako "szybkie nogi".

    > Tak się przy okazji zastanawiam:
    > dwa, duo, ale w rzymskiej łacinie nie było litery U, pisało się V.
    > dvo.
    >
    > Ale liczyc do dwóch, to się chyba nauczylismy przed Rzymianami?
    >
    > A w ogóle to ponoć ma pochodzic z jakis indoeuropejskich prejęzyków.

    Nawet praindoeuropejskich. Dlatego ten liczebnik we wszystkich językach
    (z tej rodziny) brzmi podobnie.

    Jarek

    --
    Stanęła Podczaszyca dwukolna dryndulka,
    Która się po francusku zwała karyjulka.

  • 62. Data: 2024-10-13 13:14:05
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 10.10.2024 o 12:58, J.F pisze:

    > Ja bym nie dał głowy np ze Szwedem i Włochem, a co dopiero z Niemcem i
    > Polakiem ...

    Ale Niemkę i Polkę rozróżnisz ? :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 63. Data: 2024-10-15 11:38:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Oct 2024 13:14:05 +0200, PeJot wrote:

    > Ale Niemkę i Polkę rozróżnisz ? :)

    Po twarzy to nie. Musi cos powiedzieć :-)

    Szczególnie, ze nasze dwie nacje dość mocno wymieszane.

    J.

  • 64. Data: 2024-10-16 01:43:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale chyba się chwalisz, ze odróżniasz Japończyków od Chinczyków?

    Odrobinę odróżniam, ale błąd jest spory. Chińczyków od Wietnamczyków,
    trochę też, ale tu błąd jest jeszcze większy.

    > Ja bym nie dał głowy np ze Szwedem i Włochem, a co dopiero z Niemcem i
    > Polakiem ...

    Z Włochem to nie. Z natywnym Szwedem, zalezy, jest sporo takich, że
    wiesz z wyglądu, że to Szwed (z duzym prawdopodobieństwem). Tak samo nb.
    z Polakami. Z Niemcami gorzej włączając w to Niemki.

    --
    Marcin

  • 65. Data: 2024-10-16 09:50:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Oct 2024 23:43:58 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > Z Włochem to nie. Z natywnym Szwedem, zalezy, jest sporo takich, że
    > wiesz z wyglądu, że to Szwed (z duzym prawdopodobieństwem).

    Z pewnym pr-stwem. Ale może być podobny Polak, Niemiec, Rosjanin.
    Bo nie ma jakiegoś "idealnego Szweda".

    > Tak samo nb. z Polakami.

    Trochę sie pomieszaliśmy przez wieki.

    >Z Niemcami gorzej włączając w to Niemki.

    Niemki są bardzo różne. Ale ile to imigrantki?

    J.

  • 66. Data: 2024-10-16 12:40:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Z pewnym pr-stwem. Ale może być podobny Polak, Niemiec, Rosjanin.
    > Bo nie ma jakiegoś "idealnego Szweda".

    Bo to jest zwykle tak, że o niektórych możesz powiedzieć z dużą
    pewnością, że to Szwed, Polak, Rosjanin, Japończyk, Angielka (z
    Anglikiem już trudniej).... ale o wielu rzecz jasna nie.

    --
    Marcin

  • 67. Data: 2024-10-16 12:44:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Oct 2024 10:40:16 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Bo to jest zwykle tak, że o niektórych możesz powiedzieć z dużą
    > pewnością, że to Szwed, Polak, Rosjanin, Japończyk, Angielka (z
    > Anglikiem już trudniej).... ale o wielu rzecz jasna nie.

    IMO - raczej z niewielką pewnością. Sporo krajów w Europie.

    Prawdziwe Angielki ... zazwyczaj brzydkie.
    Ale mało atrakcyjnych kobiet w Europie nie brakuje :-(

    J.

  • 68. Data: 2024-10-16 15:13:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > IMO - raczej z niewielką pewnością. Sporo krajów w Europie.
    >
    > Prawdziwe Angielki ... zazwyczaj brzydkie.
    > Ale mało atrakcyjnych kobiet w Europie nie brakuje :-(

    Jak zobaczysz panią o takim typie urody:
    https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/uoIXLpuFWTU
    XmJ0VLdgRpw/1200x675mf.jpg

    możesz z wysokim prawdopowobieństwem obstawiać, że ma coś wspólnego z
    GB. Przy czym ta ma też taką szczękę, że pewnie również coś ze Szkocją.

    Porównaj np. z Amy Macdonald, Fishem (Marillion), z tym facetem co grał
    gł. rolę w "Nieśmiertelnym" (Highlander). To apropos innych Szkotów.

    --
    Marcin

  • 69. Data: 2024-10-16 17:55:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Oct 2024 13:13:49 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > możesz z wysokim prawdopowobieństwem obstawiać, że ma coś wspólnego z
    > GB. Przy czym ta ma też taką szczękę, że pewnie również coś ze Szkocją.

    IMO - znalazlbym cos podobnego w Polsce, tylko gdzies w latach 70-90.
    No ale jak sprawdzic pochodzenie?

    przeszukuję jakims image finderem, znajduje sporo mniej czy bardziej
    podobnych, wiekszośc angielskie nazwiska ... ale może on po prostu
    taką ma bazę - amerykansko-angielską.

    > Porównaj np. z Amy Macdonald, Fishem (Marillion), z tym facetem co grał
    > gł. rolę w "Nieśmiertelnym" (Highlander). To apropos innych Szkotów.

    Tylko czy Szkoci to jakas specyficzna grupa, czy, szczególnie obecnie,
    wielka mieszanka. Celtowie, Germanie, Wikingowie, Rzymiamie.

    A przecież oni tez byli pod lodem, czy nie zamieszkali Wysp ludzie,
    którzy wcześniej przeszli przez centralną Europę, a może i dzisiejszą
    Polskę ?

    J.

  • 70. Data: 2024-10-17 01:24:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > przeszukuję jakims image finderem, znajduje sporo mniej czy bardziej
    > podobnych, wiekszośc angielskie nazwiska ... ale może on po prostu

    Raczej nie. Ta pani zdaje się grała w któryms z Bondów jakąś
    drugoplanową role.

> [...]
    >
    > A przecież oni tez byli pod lodem, czy nie zamieszkali Wysp ludzie,
    > którzy wcześniej przeszli przez centralną Europę, a może i dzisiejszą

    Nawet nie próbuje łączyć tego z jakimiś prawidłowościami
    genetyczno-historycznymi. Po prostu widzę pewne powtarzajace się cechy
    morfologiczne czy ogólnie fenotypowe. Populacyjnie też nie musi tego być
    dużo, ale coś zdecydowanie jest.

    Taki inny przykład u wspomnianych Szwedów, ta blondyma z ABBY i niższy
    facet mają (mieli) właśnie charakterystyczne rysy. I nie, że blondyni,
    tylko kombinacja.

    Polaków rozpoznaję na obczyżnie dość skutecznie. Tu jest ciekawiej,
    bo nie po fenotypie choć też nie po torbie z Biedronki i sandałkach na
    białe skarpetki. Po Polakach często widać kompleksy. Czują się
    niepewnie, mają zacięty wyraz twarzy.

    --
    Marcin