  • 51. Data: 2020-04-18 23:16:10
    Temat: Re: Nie mogę uruchomić silnika
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    > A dlaczego miałby przeskoczyć?

    No bo - według wiernych - pasek kręci wtedy silnikiem...
    Na szczęście ja jestem heretykiem ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2020-04-19 08:16:29
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-04-17 o 15:59, J.F. pisze:

    > Ten automagiczny ma wade - nie naladuje aku mocno rozladowanego.
    > Wiec trzeba miec dwa.

    A na czym polega problem z tym naładowaniem całkowicie rozładowanego?

    Kilka lat temu rozładował mi się (głównie od niejeżdżenia) akumulator
    raptem roczny i próbowałem go naładować jakąś chińską (chyba nie
    automagiczną) ładowarką o prądzie ładowania 4A - i ten proces nic nie dawał.
    W sklepie zbadali akumulator i powiedzieli, że jest nieuszkodzony tylko
    rozładowany
    i naładowali mi go i te kilka lat działa. Samochód tak sobie jeździł
    przez te kilka lat
    ok 10km raz na tydzień i ostatnio przy chłodzie porannym ledwo zakręcił.

  • 53. Data: 2020-04-19 10:02:47
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.04.2020 o 08:16, cef pisze:

    > A na czym polega problem z tym naładowaniem całkowicie rozładowanego?

    Na tym, że w takim przypadku chińska automatyka nie "zaskakuje",
    uznając, że ma do czynienia nie z akumulatorem, a ze złomem.
    Pomaga właśnie - o czym pisze J.F. - drugi, prosty nomen omen
    prostownik, składający się z transformatora i czterech diod,
    który ma za zadanie "rozruszać" taki szynopodobny akumulator,
    czyli doprowadzić go do napięcia przynajmniej 9 V. Później już
    ten automagiczny daje sobie radę.

  • 54. Data: 2020-04-19 10:58:03
    Od: Maniak <x...@a...com>

> [...]
    > przez te kilka lat
    > ok 10km raz na tydzień i ostatnio przy chłodzie porannym ledwo zakręcił.

    Twoja odpowiedź jest dla mnie bardzo ważna.
    Nie udało mi się jeszcze pożyczyć prostownika, bo to teraz niełatwe, ale
    na szczęście nie mama w najbliższym czasie
    pilnego wyjazdu więc spoko.
    Po przeczytaniu Twojej odpowiedzi zastanawiam się czy w ogóle starać się
    naładować stary akumulator, czy raczej
    od razu kupić nowy. Stary akumulator ma 10 lat i do tej pory nigdy nie
    był doładowywany, ale nie wiem czy teraz
    problemy nie będą się nasilały.
    Co do kupna nowego akumulatora, to na liście pasującej do mojego
    samochodu znajduje się 7 różniących się
    pojemnością i maksymalnym prądem rozruchu. Pewnie na rynku jest jeszcze
    więcej innych akumulatorów,
    które także by pasowały.
    Tak się składa, że czasami samochodu używam bardzo często, codziennie, a
    czasami mam przestoje i samochód
    stoi nieużywany (pod chmurką).
    Stąd moje pytanie, czy akumulatory różnią się również pod tym względem,
    że są "bardziej odporne" na okresowe
    nieużywanie ? Jeśli tak, to na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego
    akumulatora?
    Mój samochód jest w bardzo dobrym stanie i mam zamiar jeszcze parę lat
    nim pojeździć.

    Pozdrawiam

  • 55. Data: 2020-04-19 11:41:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 10:58, Maniak pisze:

> [...]
    > akumulatora?
    > Mój samochód jest w bardzo dobrym stanie i mam zamiar jeszcze parę lat

    Poczekaj jeszcze kilka dni, aby na pewno już nie udało się uratować
    akumulatora.

    Normalną rzeczą jest rozładowanie się akumulatora w samochodzie, który
    jest nieużywany przez miesiąc. Być może wystarczyło tylko naładować ten
    akumulator i wszystko byłoby OK. Jednak pozostawianie głęboko
    rozładowanego akumulatora przez szereg dni bez ładowania po prostu go
    zabije i wtedy na pewno będziesz musiał go wymienić.

    Niestety dotyczy to wszystkich akumulatorów stosowanych do rozruchu w
    samochodach. Samorozładowanie akumulatorów kwasowych jest ich normalną
    cechą i jedynym sposobem na utrzymanie takich akumulatorów w sprawności
    jest okresowe ich doładowywanie. Jeżeli nie używasz auta przez dłuższe
    okresy czasu to powinieneś akumulator systematycznie doładowywać. W
    przeciwnym wypadku wykończysz w krótkim czasie nawet nowy akumulator.

  • 56. Data: 2020-04-19 11:43:07
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > od razu kupić nowy. Stary akumulator ma 10 lat i do tej pory nigdy nie
    > był doładowywany, ale nie wiem czy teraz

    A to zależy jak bardzo Ci przeszkadza taki niepewny stan.
    10 lat to stosunkowo długi czas eksploatacji akumulatora nawet dla
    regularnie używanego
    pojazdu i nie spodziewałbym się, że 10-letni akumulator zachowa po ładowaniu
    podobną funkcjonalność jak przed rozładowaniem.
    Naładuj (o ile się da) i obserwuj - jak się będzie komplikowało, to kup
    nowy.
    Ja akurat podejrzewam, że ten mój ledwo zipiący obecnie przy 5C rano
    nie przetrwa kolejnej zimy (pewnie padłby już tej zimy, ale była
    praktycznie bez mrozów,
    to sobię rok zaoszczędziłem)

  • 57. Data: 2020-04-19 14:39:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > samochodu znajduje się 7 różniących się
    > pojemnością i maksymalnym prądem rozruchu. Pewnie na rynku jest jeszcze

    Akumulator dobierasz do silnika (a w zasadzie rozrusznika i alternatora)
    oraz zapotrzebowania na energię, a nie do "samochodu", jako takiego.
    To oczywiście w pewnym uproszczeniu.

> [...]
    > że są "bardziej odporne" na okresowe
    > nieużywanie ? Jeśli tak, to na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego

    Najlepszy w takim zastosowaniu byłby klasyczny zasadowy. Może stać
    całkowicie rozładowany dowolnie długi czas bez degradacji. Ale mają małe
    prądy.

    W Twoim przypadku najlepiej by się sprawdził Optima Blue Top Marine.

    https://www.optimabatteries.com/en-us/support/batter
    y-basics/redtop-vs-yellowtop-vs-bluetop-battery

    albo krócej: https://tiny.pl/7x91h

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 58. Data: 2020-04-19 16:23:56
    Od: Maniak <x...@a...com>

    W dniu 19.04.2020 o 10:02, collie pisze:

> [...]
    > który ma za zadanie "rozruszać" taki szynopodobny akumulator,
    > czyli doprowadzić go do napięcia przynajmniej 9 V. Później już

    Mogę pożyczyć prostownik TOYA   Item number 82576   6A 12V.
    Żeby móc Was zapytać,  na moja prośbę, podano mi to co jest na nim
    napisane:
    230V~ 50/60Hz 60VA T 1A Pojemność akumulatora 20 - 60Ah
    Prąd ładowania - skut. 4A/12V SWW 1153-99   SEMI  Typ  PPS-6
    Na wyświetlaczu jest napis PHENIX.  Skala od 0 do 8.
    Nie ma żadnych możliwości ustawiania czegokolwiek.
    Podobno przy "normalnym"  doładowywaniu spisuje się dobrze.

    Pożyczenie będzie wymagało poproszenia kogoś o przywiezienie,
    bo ja nie mogę się ruszyć. Nie chcę więc tego robić na próżno.

    Czy taki wystarczy żeby podnieść mój akumulator z całkowitego rozładowania?

    Pozdrawiam

  • 59. Data: 2020-04-19 16:32:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 14:39, Adam pisze:

    > Akumulator dobierasz do silnika (a w zasadzie rozrusznika i alternatora)
    >  oraz zapotrzebowania na energię, a nie do "samochodu", jako takiego.
    > To oczywiście w pewnym uproszczeniu.

    Jeździłem kiedyś takim autem, gdzie trzeba było jednak dobrać do
    samochodu, bo położenie plus-minus było inaczej
    niż standard i nie starczyło kabli, żeby podpiąć klemy w innych miejscach.
    No i musi sprawdzić czy obudowa pasuje - nie ma np większego spodu, bo go
    po prostu ne przymocuje w sposób pewny.

  • 60. Data: 2020-04-19 16:39:37
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-19 o 16:23 +0200, Maniak napisał:
> [...]
    > bo ja nie mogę się ruszyć. Nie chcę więc tego robić na próżno.
    >
    > Czy taki wystarczy żeby podnieść mój akumulator z całkowitego

    Do naładowania "padniętego" akumulatora trzeba użyć durnego
    prostownika, bez wewnętrznej logiki, mikroprocesora itp. Takie
    najłatwiej poznać po wadze, opisie producenta i tym, że nie wolno ich
    zostawiać podłączonych za długo do akumulatora. Wspomniany TOYA zdaje
    się spełniać te warunki, a w opisie znalezionym w internecie czytam
    "posiada transformator toroidalny (...) waga 1.5 kg" - brzmi zupełnie
    dobrze.

    Warto także zaopatrzyć się w prosty woltomierz, coby monitorować na
    bieżąco proces ładowania.

    Mateusz