eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNapięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    From: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu
    bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    Date: Tue, 3 Sep 2024 22:08:47 +0200

    W dniu 03.09.2024 o 19:50, Krystek pisze:
    > Nie wiem, czy jest tam zerowanie, czy faktycznie biegnie
    > linia przewodu uziemiającego. To stary blok, ale zakładam, że uziom w
    > tym gniazdku jest.

    Nie, nie ma. Skoro w głównym podłączeniu są 2 kable a nie 3 to PE jest
    nieobecne. W przypadku uziemienia powinieneś mieć:
    L1/faza
    N/zero
    PE/uziemienie
    Czyli 3 przewody.

    > Mam jeszcze jedno gniazdko w korytarzu, w którym zrobiłem zerowanie na
    > bolcu (w zasadzie to jest wtyczka włożona w gniazdko bez bolca, która ma
    > bolec) i wyprowadza także napięcie przewodem do specjalnej listwy w
    > schowku na korytarzu, gdzie są urządzenia sieci komputerowej (router itp.).
    >
    > Elektryk-kontroler przetestował urządzeniem Sonel sprawność układu. Nota
    > bene powiedział, że to gniazdko z zerowaniem ma lepsze parametry, niż to
    > w kuchni, do którego podłączona jest lodówka.

    Sądzę że to kwestia kabli oraz połączeń/styków. Bez znaczenia.

    > Lodówka do gniazdka w kuchni podłączona jest do dolnego gniazda. Na czas
    > kontroli odłączyłem wtyczkę zasilania lodówki. Po kontroli pomyślałem,
    > że rozkręcę gniazdo i przeniosę przewód fazowy w górnym gniazdku na lewą
    > stronę (czyli w tym gnieździe, na prawą obok bolca górnego gniazda). W
    > tym celu wykręcę bezpieczniki w tablicy z ,,korkami", żeby nie pracować
    > pod napięciem. Tablica bezpiecznikowa z licznikiem wygląda tak (jest we
    > wnęce w korytarzu): <https://i.imgur.com/D0RvDYk.jpeg>

    Po co? To nie ma znaczenia :)

    > Światło przestało się włączać, zasilanie w innych gniazdkach w
    > mieszkaniu zniknęło to jeszcze sprawdziłem w tym gnieździe w kuchni.
    > Korzystam z takiego próbnika - <https://www.narzedziak.pl/yato-probnik-
    > napiecia-12-250-v-z-dioda-yt-2862.html> - by określić, czy i w którym
    > otworze w gniazdku jest faza oraz czy przypadkiem (i jakiej wielkości
    > 12, 50, 110, czy 240) jest napięcie na bolcu i w otworze neutralnego.

    Zrób sobie tester w oparciu o żarówkę, najlepiej włóknową/normalną ok 40W.

    > Okazało się, że w każdej dziurze tego gniazdka w kuchni oraz na bolcach
    > mam 230V. Myślałem, że to może dlatego, że jest jeszcze bezpiecznik na
    > klatce (zabezpieczenie bezpiecznikowe dla mieszkań na klatce wygląda tak
    > - <https://i.imgur.com/GUWIawm.jpeg>), więc poszedłem wykręcić korek na
    > klatce. Niestety, w gniazdku w kuchni nadal było napięcie. Szczerze, to
    > bałem się nawet użyć multimetru, żeby przypadkiem nie spowodować
    > jakiegoś zwarcia i wywalenia bezpieczników nie wiadomo gdzie.

    Tam widać 3 bezpieczniki...sądzę że co najmniej 2 są do Ciebie, więc
    należy ustalić które i do czego :)

    > Martwi mnie, że wyłączając bezpieczniki w mieszkaniu, mógłbym uszkodzić
    > lodówkę podłączoną do gniazdka w kuchni. Co z tym robić? Czego to może
    > być objawem i przyczyną? Zgłaszać to do pogotowia energetycznego, żeby
    > przyjechali i dokonali inspekcji?

    Jak wspomniałem, olej te "przyrządy" i zrób sobie tester z żarówką.
    Wtedy będziesz wiedział, czy rzeczywiście masz fazę/zero czy to tylko
    przekłamania :)

    --
    Pixel(R)??