eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNajsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenieRe: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
  • Data: 2019-01-03 14:38:22
    Temat: Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 02.01.2019 um 23:46 schrieb HF5BS:

    > Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:q0icrh$j3h$1@node2.news.atman.pl...

    > W pierdziworku... śpiworze znaczy się, też to w środku występowało. Wiec
    > całkowicie wyklucza ściany, bo tak słabe światło, dodatkowo stłumione
    > materiałem śpiwora, nie było by w stanie wywołać wrażenia.

    > Nie rozkminiałem, możze tak, możże nie...?

    Badałem kiedyś charakterystykę widzenia. Nie tyle z przymusu badawczego,
    ale raczej z ciekawości. Chodziło nam o dobranie takiego oświetlenia, by
    można było obserwować ruchy gałek ocznych, ale by te oczy nie widziały
    najlepiej nic.
    Po pierwsze primo: siatkówka jest czuła na bliską podczerwień do ok
    1100nm. Czułość jednak jest na poziomie -80 -100dB w porównianiu z
    maksimum (zieleń).
    po drugie primo: siatkówka reaguje na ultrafiolet i kolor niebieski
    bardzo dobrze, ale zarówno ciało szkliste, jak i źrenica są filtrami
    dolnoprzepustowymi z częstotliwością odcięcia w okolicy niebieskiego.
    Dlatego czułość na niebieski jest mała.
    Po pierwsze secundo: po czasie adaptacji (do 2h robiliśmy) próg czułości
    jest zależny od całki mocy przy tej samej częstotliwości. Na skróty:
    impulsy po 1W z wypełnieniem 10%, czy 100mW CW dawały to samo.
    Po drugie secundo: daltoniści mieli wyższy (znacznie) próg czułości.
    Efektywnie 50% testowanych osób widziało LEDy 940nm przy gęstości mocy
    na źrenicy 1mW/cm^2 po ok 10 minutach adaptacji. Przy powtarzaniu
    eksperymentu czas się skracał. Zauważalność LEDów zależała od gradientu
    mocy, czyli LED rozproszony matówką (tu konkretnie dyfuzorem
    holograficznym, czyli bardzo precyzyjną matówką) był zauważany jako
    poświata dopiero przy >2mW/cm^2.

    Widzienie ręki tylko dzięki jej promieniowaniu termicznemu uważam za
    mało prawdopodobne.

    Waldek