  • 21. Data: 2019-11-21 01:28:32
    Temat: Re: Na hulajnodze
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czytalem ze efekt zyroskopowy nie ma żadnego wpływu na utrzymanie równowagi. Jedynie
    siła odśrodkowa. Jaki efekt zyroskopowy może mieć kółko 8,5 cała? Praktycznie zaden.
    Nie pierdol ze kiedys czytałeś. Dostales informacje i tak się Google zagrzalo jak
    zaczales szukac ze przez dwie godziny chodziło jak na numerze 202122.

  • 22. Data: 2019-11-21 02:07:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Czytalem ze efekt zyroskopowy nie ma żadnego wpływu na utrzymanie
    >równowagi. Jedynie siła odśrodkowa.
    >Jaki efekt zyroskopowy może mieć kółko 8,5 cała? Praktycznie zaden.

    Nie taki znow maly.

    >Nie pierdol ze kiedys czytałeś. Dostales informacje i tak się Google
    >zagrzalo jak zaczales szukac ze przez dwie godziny chodziło jak na
    >numerze 202122.

    Chyba widze zrodlo nieporozumienia.
    Istotnie, przyznaje, ze nie efekt zyroskopowy tylko sila odsrodkowa
    zapobiega przewroceniu roweru ... w zakrecie.

    Tylko, ze ja ide o krok dalej - co powoduje, ze ta sila jest
    odpowiednia ?
    Kierowca ... niewatpliwie, wystarczy zobaczyc, jak sie dzieci ucza
    jezdzic na rowerze.

    i tu smiem twierdzic, ze efekt zyroskopowy "pomaga utrzymac
    rownowage", poniewaz skreca przednie kolo we wlasciwą strone.
    A "wyprzedzenie" przedniego kola to raczej przeszkadza, bo dziala w
    przeciwna strone niz trzeba ...

    J.

  • 23. Data: 2019-11-21 06:33:50
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-11-21 o 02:07, J.F. pisze:
> [...]
    > poniewaz skreca przednie kolo we wlasciwą strone.
    > A "wyprzedzenie" przedniego kola to raczej przeszkadza, bo dziala w

    Wyprzedzenie przedniego koła powoduje, że pojazd jednośladowy potrafi
    SAM, bez pomocy człowieka, utrzymać równowagę w czasie jazdy.
    Na pewno widziałeś niejeden film, na którym kierowca motocykla z
    jakiegoś powodu puszcza jadący pojazd luzem. Motocykl potrafi przejechać
    czasem i 100 metrów, zanim w coś przywali.

    --
    MN

  • 24. Data: 2019-11-21 06:50:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.11.2019 o 02:07, J.F. pisze:

    > Tylko, ze ja ide o krok dalej - co powoduje, ze ta sila jest odpowiednia ?

    Wyprzedzenie punktu styku koła z podłożem względem osi obrotu (kierownicy).

    --
    Shrek

  • 25. Data: 2019-11-21 08:46:48
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, November 21, 2019 at 1:28:34 AM UTC+1, Zenek Kapelinder wrote:
    > Nie pierdol ze kiedys czytałeś. Dostales informacje i tak się Google zagrzalo jak
    zaczales szukac ze przez dwie godziny chodziło jak na numerze 202122.

    u mnie fizyk w liceum cos wspominal (za komuny jeszcze) ;) w ksiazce rower byl podany
    jako przyklad wykorzystania efektu zyroskopowego, a on twierdzil, ze wlasciwie do do
    konca nie wiadomo ;)
    np. rower z nartami zamiast ploz - jezdzi ;)

    BTW kiedys na imprezie moto znajomi organizowali konkurs jazdy rowerem
    przeciwskretnym (kierownica w lewo - kolo w prawo...), nie bylem w stanie na tym
    zakretu zrobic, prosto po 2-3 probach dalo sie jechac (kawalek), wiec tak sam to nie
    jedzie ;)

  • 26. Data: 2019-11-21 10:54:44
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No właśnie to jest ponoć legenda.
    Gdzieś na angielskojęzycznych stronach badali.

    -----

  • 27. Data: 2019-11-21 11:18:25
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Efekt legendą nie jest, w leciutkim kole rowerowym to go nie czuć ale
    jak koło przednie jest ciężkie to już jest to wyraźnie odczuwalne.

    --
    Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

  • 28. Data: 2019-11-21 12:01:40
    Od: Matt <m...@g...com>

    On Thursday, November 21, 2019 at 11:18:27 AM UTC+1, cyklista wrote:
    > Efekt legendą nie jest, w leciutkim kole rowerowym to go nie czuć ale
    > jak koło przednie jest ciężkie to już jest to wyraźnie odczuwalne.

    Sam efekt nie, ale jego wpływ na rower - rozkręć tylne koło w powietrzu na maksymalną
    prędkość i pochyl rower.

    Rowerem można jak nabardziej jeździć przeciwskrętem (jadąc w miarę szybko). Zwróćcie
    kiedyś uwagę na ślady roweru po zakręcie zaczynającym się w kałuży - można się
    zdziwić.

    --
    Regards
    Matt