  • Data: 2017-06-18 16:57:15
    Temat: Re: NTG ale może...
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 18 czerwca 2017 10:20:39 UTC+2 użytkownik Piotr Dmochowski napisał:

> [...]
    > Zakładając że jednak za każdym razem doczytujemy zawartość z pliku
    > musimy zadbać o jego niezmienność w trakcie jego użytkowania, czyli mamy
    > dodatkowy mechanizm który komplikuje system i zabiera czas oraz
    > zachowanie a la Windows, gdzie nie można zrobić aktualizacji bez
    > restartu komputera. Co prawda taka niezmienność teoretycznie upraszcza
    > procedurę ponownego ładowania do pamięci i narzut jest mniejszy niż za
    > pierwszym razem, ale dochodzi nam narzut pilnowania niezmienności pliku
    > i ryzyko że z powodu dziurawego zabezpieczenia wstrzykujemy złośliwy kod.

    To jest chyba jedno z podstawowych założeń.
    Ładujemy program, działa. Nie kończymy go. Działa se w tle i cos tam robi.
    W miedzyczasie wymieniamy biblioteke, uruchamiamy drugi program. ten sam albo inny.
    W tym czasie poprzedni nadal działa.
    Gasimy ten pierwszy i uruchamiamy na nowo. Jak biblioteka kompatybilna to znowu
    zadziała.

    I mamy uaktualniona biblioteke bez restartu czy potrzeby gaszenia tego pierwszego
    programu. jakby nam zależało to możemy go nie gasić wcale.

    > Podobnie jest np. z wysyłaniem zapytań do bazy danych. Każdy ogarnięty
    > programista otwiera połączenie do bazy, robi zapytania a na koniec
    > zamyka połączenie. Programowanie w stylu połączenie - zapytanie -
    > rozłączenie to marnowanie czasu i zasobów oraz ślamazarne działanie
    > programu.

    Tu juz jest troche inaczej, ale to sporo filozofowania, starczy nadmienic że obie
    metody mają swoje zalety i wady.
    Jedna pozwala zgrabnie dać sobie radę z przerwaniami transmisji sieci, hibernacją a
    druga pozwala na większą wydajność.

    > Myślę że jak się weźmie pod uwagę koszty pamięci vs ryzyko i koszt
    > wynikający z komplikacji systemu to okaże się że swap nie jest taki zły.

    Swap po prostu jest tani.
    I raczej zawsze jest. Bo nawet na tym moim zaurusie bez problemu moglem podwoic lub
    potroić ilość pamięci za pomoca swapa.

    Uruchamianie X-ów tam to juz był overkill ale jak sie juz uruchomiło i za duzo nie
    przełączało to i abiword czy ten prosty arkusz kalkulacyjny nawet działał.
    Ale switchowanie sie albo uruchomienie czegoś wtle co cos robiło i robienie czegos
    ręcznie to juz nie zawsze wychodziło (chodzi o X-ksy).

    W Qtopia bylo calkiem ok. Ale to długa historia i nie wiem czy komus potrzebna :)