  • 41. Data: 2019-05-25 20:45:41
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-25 o 11:43, J.F. pisze:

    > Jednego nie zauwazy, ale jak bedzie wiecej ...

    ... to czas na zgranie nowej płyty a bieżąca do utylizacji. Dlatego do
    samochodu należy robić sobie kopie CD zamiast używać oryginałów.

    > Chodzi mi o to, ze te 16 bit CD moga byc przeklamywane, a wyzsza
    > predkosc zapisu raczej temu sprzyja.

    Nie ma to praktycznego znaczenia dla ucha.

    > 16 bit DVD jest dokladne ... tyle ze co tam znalazles - MPEG-4 ...
    > to chyba z kompresja ...

    Tak. FLAC to też kompresja.

    > To akurat sie moze wystapic nie tylko w laboratorium.
    >
    > http://www.digital-recordings.com/prodrev.html

    Super! Uśmiałem się :-D Jeśli nie słychać ubytków, to chociaż je
    będziemy mogli zobaczyć :-D Kandydat do ignobla zaraz po drogocennych
    podkładkach pod odtwarzacze CD/DVD :-D :-D

    > Ale jak zjawisko wyszlo na jaw, to tez je nazwano jitter.
    > https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/CD_Ripping_Te
    rminology

    > Read Offset Jitter

    Ok, ale i tak nie ma to żadnego praktycznego znaczenia dla ucha.

    > W sluchaniu nie przeszkadza, przeszkadzalo w "rypaniu" plyt do
    > komputera, ale programy sobie z tym poradzily, no i przeszkadzalo w
    > porownaniu plikow.

    Więc właśnie. I tym się różni audiofil od melomana. Ten pierwszy słucha
    sprzętu, drugi muzyki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 42. Data: 2019-05-25 21:39:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 May 2019 20:29:43 +0200, Marek S napisał(a):

    > ...dają złudzenie, że dźwięk dociera z określonego kierunku i jest w
    > określonej odległości. W klasycznym stereo odtwarzanym na przeróżnych
    > rzęzidełkach, takiego efektu nie doświadczysz. Tam jedynie jeśli coś
    > jest głośniejsze z lewej, to jest z lewej i koniec zabawy. Przestrzeń
    > zostaje zredukowana do linii prostej z rozlokowanymi na niej źródłami
    > dźwięków. Powstaje z tego takie radiowe stereo.

    Posluchaj na sluchawkach
    https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

    > One też są bardzo ciche w wielu przypadkach. Nawet w przypadku aut ze
    > średniej półki tak już jest.

    Moje takie ciche nie byly ... ale tez nie byly nowe.
    No i ja lubie slyszec silnik.

    J.

  • 43. Data: 2019-05-25 21:55:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 May 2019 20:20:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > W zasadzie jest to filtr de facto aproksymujący bo częstotliwość
    > próbkowania na CD jest jaka jest i się nie zwiększy. Ten filtr ma za
    > zadanie głównie zniwelować zniekształcenia wyższych częstotliwości aby z
    > tego nie powstały "podharmoniczne" a nie po to by na siłę sinus
    > odtwarzać, bo i tak nikt tego nie usłyszy. Cudzysłów był zamierzony -
    > chodziło mi o zobrazowanie zjawiska.

    Ale taki filtr powinien i sinusoide odtworzyc, bo majac niecale 3
    probki na okres, to niezla kaszanka w tych probkach jest :-)

    > Nie rozumiem skąd Twoje wątpliwości.

    Troszke mi sie nie podoba to zmienne probkowanie.

    > W jakim celu? Przecież na CD masz zapis PCM czy chcesz czy nie. A w
    > przypadku DVD nie mam zastrzeżeń do jakości. Więc nie bardzo chwytam
    > Twoją ideę.

    Ciagle podejrzewam, ze to moze byc skutek resamplingu.
    Wiec ciekaw jestem jaka jest oryginalna czestotliwosc probkowania.

    > Hmmm... a jak tego dokonać stojąc przed tą orkiestrą? Oni nie noszą ze
    > sobą pokrętła aby publiczność miała czym kręcić :-D
    >
    > Ja stosuję zasadę, że należy słuchać z naturalną głośnością.

    no i flet ma byc cichutki, a cala orkiestra - glosna :-)

    A wtedy szumy kwantowania beda nieslyszalne :-)

    J.

  • 44. Data: 2019-05-26 15:55:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-25 o 21:55, J.F. pisze:

    > Ale taki filtr powinien i sinusoide odtworzyc, bo majac niecale 3
    > probki na okres, to niezla kaszanka w tych probkach jest :-)

    Rozumiem, że Ty byś dał radę :-D

    > Troszke mi sie nie podoba to zmienne probkowanie.

    Dlaczego? Przecież to rodzaj kompresji jest. FLAC po rozkodowaniu
    wiernie odtwarza skompresowany sygnał. Czy to nie wystarcza?

    > Ciagle podejrzewam, ze to moze byc skutek resamplingu.
    > Wiec ciekaw jestem jaka jest oryginalna czestotliwosc probkowania.

    Nie dowiesz się tego z pliku FLAC czy z czegokolwiek innego, na co
    skonwertujesz ten plik. Albo ja nie wiem jak to przeliczyć.

    > no i flet ma byc cichutki, a cala orkiestra - glosna :-)
    >
    > A wtedy szumy kwantowania beda nieslyszalne :-)

    Dokładnie tak - kompletna cisza, ale nie z CD. Tam będą spore. Słyszalny
    wtedy jest jedynie szum analogowy (zwykle sporo cichszy od szumu
    kwantyzacji - w końcu każdy mikrofon jest analogowy) - o ile w ogóle
    występuje. Ubiegając pytania/wnioski: między jednym a drugim jest
    zasadnicza różnica dla ucha. Szum kwantyzacji (dla ucha) gwałtownie
    narasta przy pojawieniu się cichego dźwięku i natychmiast zanika, gdy
    instrument cichnie - i jest on naprawdę irytujący (czasem niewiele
    cichszy niż sam instrument). Tego efektu na 24-bitach nie ma. Dlatego
    poluję na wersje SACD utworów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2019-05-26 16:05:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-25 o 21:39, J.F. pisze:

    > Posluchaj na sluchawkach
    > https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

    O tym właśnie piszę. Nagrania stereo robione pod słuchawki wymagają
    zupełnie innego rodzaju mikrofonów. Niestety to się robi pewnie tylko w
    celach demonstracyjnych. Normalna muza tak nie jest nagrywana i jako
    taka nie nadaje się na słuchawki. No chyba, że ktoś lubi jeść śniadanie
    zawinięte w gazetę. :-)

    > Moje takie ciche nie byly ... ale tez nie byly nowe.
    > No i ja lubie slyszec silnik.

    Ja w swoim nie narzekam. Powyżej 30km/h przy jednostajnej jeździe nie
    jest w ogóle słyszalny, nawet przy 250km/h. Opony są sporo głośniejsze,
    a przy prędkościach rzędu 160+ zaczyna być słyszalny pęd powietrza. Auto
    nie jest nowe. Jeden z kolegów pisał o Fokusie (o ile pisząc Foka, to
    miał na myśli) iż ma podobne obserwacje. Wszystko zależy od modelu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 46. Data: 2019-05-26 22:26:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 May 2019 16:05:29 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > celach demonstracyjnych. Normalna muza tak nie jest nagrywana i jako
    > taka nie nadaje się na słuchawki. No chyba, że ktoś lubi jeść śniadanie

    No ale dwa kanaly wystarcza.

    J.

  • 47. Data: 2019-05-26 22:30:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 May 2019 15:55:08 +0200, Marek S napisał(a):

    > Rozumiem, że Ty byś dał radę :-D

    Nie ja, tylko Shannon i Kotelnikow :-)

    > Dlaczego? Przecież to rodzaj kompresji jest. FLAC po rozkodowaniu
    > wiernie odtwarza skompresowany sygnał. Czy to nie wystarcza?

    Ale jakie probkowanie tego oryginalnego sygnalu jest ?

    > Nie dowiesz się tego z pliku FLAC czy z czegokolwiek innego, na co
    > skonwertujesz ten plik. Albo ja nie wiem jak to przeliczyć.

    To jest tam zapisane.

> [...]
    > narasta przy pojawieniu się cichego dźwięku i natychmiast zanika, gdy
    > instrument cichnie - i jest on naprawdę irytujący (czasem niewiele

    Z tym, ze przy jakos normalnie ustawionej glosnosci, to powinien byc
    ledwo slyszalny.

    > cichszy niż sam instrument). Tego efektu na 24-bitach nie ma. Dlatego
    > poluję na wersje SACD utworów.

    I nie ma go takze na CD z pokrecona glosnoscia :-)

    J.

  • 48. Data: 2019-05-27 00:46:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 May 2019 20:45:41 +0200, Marek S napisał(a):

    > ... to czas na zgranie nowej płyty a bieżąca do utylizacji. Dlatego do
    > samochodu należy robić sobie kopie CD zamiast używać oryginałów.

    P.S.
    https://john-millikin.com/%F0%9F%A4%94/why-i-ripped-
    the-same-cd-300-times

    > Nie ma to praktycznego znaczenia dla ucha.

    Przy jednym nie ma, ale jak ich bedzie 10% ?

    rminology

    > Ok, ale i tak nie ma to żadnego praktycznego znaczenia dla ucha.

    > Więc właśnie. I tym się różni audiofil od melomana. Ten pierwszy słucha
    > sprzętu, drugi muzyki.

    Ale byloby to proste sprawdzenie ile tych bledow jest, a tu taka
    niespodzianka.

    J.

  • 49. Data: 2019-05-27 12:10:24
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-05-24 23:13, Marek S wrote:

    > Nie łapię?

    Ze CDA idzie 'naturalnym' torem CD audio, a odtwarzanie z DVD idzie
    innym torem/ukladem i przechodzi przez jakis procesor dzwieku.

    No i znowoz - jak wczesniej napisalem, CDA moze byc wypalone szybka
    nagrywarka tak ze stopa bledow w odtwarzaniu bedzie sie przekladala
    na pogorszona jakosc dzwieku. To naprawde bywa zauwazalne. A aktualne
    modele nagrywarek sa naprawde wzgledem standardu audio zdecydowanie
    zbyt szybkie - zreszta widac to chocby w predkosci podanej w odniesieniu
    do standardowej plyty audio (np. zapis 48x = predkosc o tyle razy
    szybsza. no juz dosc srogo ;)).

    > Jeśli tak jest, to chyba tylko kolejny "irracjonalny" zakaz ze strony UE
    > może pomóc. Ja bym postulował oznaczanie płyt uczestniczących w
    > programie loudness wars symbolem ucha, z którego krew cieknie.

    To jest rzecz malo krytyczna w zyciu. Tak samo jak nikt nie zakaze
    malowania brzydkich obrazow. Jak kogos bola uszy to niech omija
    danego artyste szerokim lukiem ;)
    > Kontrargument: gadałem w ostatnim okresie z kolegami z pracy na ten
    > temat. Wybrałem sporo młodszych osobników. Dla nich nie jest problemem
    > wydanie 1500zł na dobre słuchawki + 5000zł na smartfon, na których to
    > będą odtwarzać ... mp3 o dowolnej jakości. Więc WTF do kwadratu...

    Jesli sluchaja z dobrze zakodowanego mp3, np. jakies 320kbps CBR,
    to akurat nie widze problemu. Ewentualne roznice beda i tak poza
    zakresem slyszalnosci ludzkiego ucha.

    --

    memento lorem ipsum

  • 50. Data: 2019-05-27 18:53:33
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-26 o 22:30, J.F. pisze:

    > To jest tam zapisane.

    To wyczytaj i daj znać jaka to częstotliwość:

    https://drive.google.com/file/d/1Ypjm47sXrquW0hXNa4Z
    iVsT0e8Cszy-6/view?usp=sharing

    > Z tym, ze przy jakos normalnie ustawionej glosnosci, to powinien byc
    > ledwo slyszalny.

    Normalnie - to znaczy z naturalnym poziomem głośności? Czyli jeśli ktoś
    krzyczy, to ma być to krzyk a nie ani głos z piwnicy ani łoskot jak z
    megafonu? Jeśli to masz na myśli, to szum praktycznie nie występuje -
    można uznać.

    > I nie ma go takze na CD z pokrecona glosnoscia :-)

    Popatrz, to ja w nieświadomości żyję bo nie wiedziałem, że nie
    powinienem słyszeć tego szumu. Ciekaw jestem, czy laryngolog da mi
    jakieś pigułki na niesłyszenie szumów kwantyzacji :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek