  • 1. Data: 2011-04-04 16:48:22
    Temat: Motocykl prostuje w zakręcie
    Od: "KinKong" <k...@o...pl>

    Witam Szanowną Grupę,

    Mam pytanko odnośnie dziwnego zjawiska, którego ostatnio doświadczam. Byłem
    posiadaczem Horneta 600, którym jeździłem dwa sezony, a ostatnio zmieniłem
    go na nowszego GSRa, który dziwnie zachowuje się w zakrętach. Horneta mogłem
    bezbłędnie kontrolować w zakręcie, a w GSR lekkie odjęcie gazu dosłownie
    natychmiast prostuje mi motocykl nawet z głębokiego złożenia. Nie wiem za
    bardzo gdzie szukać przyczyny? Może to wina opon czy może raczej wyjechanego
    łożyska główki ramy? GSR o wiele ciężej się składa w zakręcie i prostuje się
    niemal natychmiast. Mam nadzieje, że pomożecie mi znaleźć przyczyne, bo
    trochę boje się jeździć gdy dzieją się takie cuda ;)

    Z góry dzięki za odpowiedzi :)

  • 2. Data: 2011-04-04 17:24:03
    Temat: Re: Motocykl prostuje w zakręcie
    Od: "Tytus" <t...@g...pl>

    Siemka

    "KinKong"
[...]

    Miales kolego moto ze sportowym podwoziem a teraz masz sprzet z zacieciem
    maszyny budowlanej.
    I tyle
    Hint: popatrz na kat glowki ramy jednego i drugiego

    --
    Tytus
    żółta motorynka

  • 3. Data: 2011-04-04 18:53:42
    Od: jeDrASS <b...@u...gov>

    On 2011-04-04 19:24, Tytus wrote:

    > Miales kolego moto ze sportowym podwoziem a teraz masz sprzet z
    > zacieciem maszyny budowlanej.
    > I tyle
    > Hint: popatrz na kat glowki ramy jednego i drugiego

    oj.. z tego co kojarzę to obydwa mają 65..

    --
    jeDrASS

  • 4. Data: 2011-04-04 20:12:40
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    Tytusnapisal

    > Miales kolego moto ze sportowym podwoziem a teraz masz sprzet z zacieciem
    > maszyny budowlanej.
    > I tyle
    > Hint: popatrz na kat glowki ramy jednego i drugiego

    "Na zachodzie bez zmian"...

  • 5. Data: 2011-04-04 20:21:04
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    KinKongnapisal

> [...]

    > niemal natychmiast. Mam nadzieje, że pomożecie mi znaleźć przyczyne, bo
    > trochę boje się jeździć gdy dzieją się takie cuda ;)

    "Prostowanie" po odjęciu gazu to normalne zjawisko. W zależności o paru
    czynników może być mocniejsze, lub słabsze. Lekki wpływ mogą mieć na to
    opony, ale też stan zawieszenia, łożysk w kołach i główce ramy. Np.
    miękkie zawieszenie (słabe napięcie wstępne, ściorany olej, albo uklepane
    sprężyny) i motocykl po ujęciu gazu mocniej nurkuje -> wyostrza się
    geometria -> mocniej prosuje.

    W każdej poważnej szkole jazdy będą uczyli Cię, abyś w zakręcie nie
    ujmował gazu. Bo Cię wyprostuje, a przy dużej prędkości wyrzuci z zakrętu
    na zewnątrz. Zjawisko to da się kontrolować i wykorzystywać, np. do
    ponoszenia motocykla ze złożenia albo do zmiany kierunku. Zamiast szarpać
    się z kierą, podkładasz heblem, motocykl się podnosi do pionu i
    przekładasz go w drugą stronę. Lekko i stabilnie.

    Reasumując. Zobacz w jakim stanie masz opony i czy nie masz za miękkiego
    zawiasu. W GSRze pod Twoim ciężarem powinien ugiąć się w granicach 25 mm
    (Rider Sag). Jeśli siadasz na moto (najlepiej podparte z boku, abyś
    całkowicie je dociążał, jak w czasie jazdy) to możesz mieć pierwszą z
    przyczyn.

    Ale mogą być też inne przyczyny. Trzeba by zobaczyć. W każdym razie
    zjawisko nie jest "nienormalne". Aha, cały czas zakładam że masz prosty,
    sprawny motocykl.

    Pozdr,
    Mariusz

  • 6. Data: 2011-04-04 20:39:46
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    KinKongnapisal

    GSR o wiele ciężej się składa w zakręcie i prostuje się
    > niemal natychmiast.

    We wcześniejszym poście założyłem że sprzęt jest sprawny. Ale to akurat
    może wskazywać na łożysko w główce ramy, a to już jest niesprawność.
    Trzeba podnieść przód do góry za pomocą pomocnego kolegi i wiesz co
    dalej... lekkie "wskakiwanie" zawieszenia w pozycji do jazdy na wprost...
    i już masz odpowiedź.

    Miłej zabawy,
    Mariusz

  • 7. Data: 2011-04-04 21:08:34
    Od: "KinKong" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Lovtza" <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl> napisał w wiadomości
    > W każdej poważnej szkole jazdy będą uczyli Cię, abyś w zakręcie nie
    > ujmował gazu. Bo Cię wyprostuje, a przy dużej prędkości wyrzuci z zakrętu

    Wiem o tym, ale prostuje mnie nienaturalnie szybko i to bez hamowania, bo po
    lekkim odjęciu gazu.

    > Reasumując. Zobacz w jakim stanie masz opony i czy nie masz za miękkiego
    > zawiasu.

    No i chyba mam winnego. :) Zawiszenie jest bardzo miękkie ;/ Dzięki
    wielkie za poradę. To może być dobry trop, bo w hornecie miałem o wiele
    twardszy widelec. Musze sprawdzić co jest nie tak z lagami - brak oleju?

    Pozdro :)

  • 8. Data: 2011-04-04 21:38:17
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    KinKongnapisal

    > Wiem o tym, ale prostuje mnie nienaturalnie szybko i to bez hamowania, bo po
    > lekkim odjęciu gazu.

    Jeśli czujesz, że jest to nienaturalnie szybkie, to rzeczywiście może być
    coś na rzeczy. Czasem przesiadając się z jednego motocykla na inny można
    odnieść wrażenie, że ten "nowy" jakoś dziwnie chodzi bo człowiek
    przyzwyczajony jest do motoryki poprzednika... ;)

    > No i chyba mam winnego. :) Zawiszenie jest bardzo miękkie ;/ Dzięki
    > wielkie za poradę. To może być dobry trop, bo w hornecie miałem o wiele
    > twardszy widelec. Musze sprawdzić co jest nie tak z lagami - brak oleju?

    O ile pamiętam w GSRach widelec z przodu już w nowych sztukach był miękki.
    Z czasem, przebiegiem uklepuje się sprężyna i olej się zamienia w "wodę",
    nie ma tłumienia. Trzeba ustalić kiedy było ostatni raz zaglądane do
    zawieszenia. O ile pamiętam waga kierowcy pod jakiego zaprojektowany jest
    ten zawias to coś w granicach 75-80 kg. Jeśli jesteś sporo cięższy to może
    być problem na wyjeżdżonym zawieszeniu. Zobacz ile ugina Ci się ten zawias
    jak siedzisz na moto. Powinien w granicach 25, jeśli jest więcej niż 30 to
    warto by to dobrze pomierzyć i pomyśleć o mocniejszych sprężynach i innym
    oleju. Ale to dopiero po pomiarach.

    No i te łożyska w główce ramy też oblookaj mimo wszystko. Takie akcje też
    się pojawiają przy wysranych łożyskach. A może być też tak, ze wszystkiego
    jest po po trochu. Rozklepany zawias, wybite łożyska i jeszcze rozjeżdżona
    opona - czego oczywiście nie życzę ;)

    pozdr,
    Mariusz

  • 9. Data: 2011-04-05 05:18:05
    Od: Don Pedro <n...@o...pl>

    W dniu 2011-04-04 23:08, KinKong pisze:
    > Użytkownik "Lovtza"<lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl> napisał w wiadomości

    Odpiszę Tobie, bo ścigacza mam w KF-ie. Otóż nie wiem, co to za poważne
    szkoły, ale większych głupot dawno nie czytałem. Praktyka pokazuje, że
    ujmowanie gazu mocniej składa moto w zakręcie. Dopiero hamowanie jest w
    stanie prostować moto. Jest bardzo duża różnica pomiędzy ujmowaniem gazu
    a hamowaniem. Jeździć, jeździć, a nie powielać internetowe bzdury.

    > No i chyba mam winnego. :) Zawiszenie jest bardzo miękkie ;/ Dzięki
    > wielkie za poradę. To może być dobry trop, bo w hornecie miałem o wiele
    > twardszy widelec. Musze sprawdzić co jest nie tak z lagami - brak oleju?

    Wiesz, każdy motocykl jeździ inaczej po zakrętach. Niektóre typy po
    prostu tak mają, że skręcają gorzej albo lepiej od innych.

    Pozdr
    DP

  • 10. Data: 2011-04-05 05:55:41
    Temat: Re: Motocykl prostuje w zakrÄ&#65533;cie
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    Don Pedronapisal

    abyĹ&#65533; w zakrÄ&#65533;cie nie
    prÄ&#65533;dkoĹ&#65533;ci wyrzuci z zakrÄ&#65533;tu

    > OdpiszÄ&#65533; Tobie, bo Ĺ&#65533;cigacza mam w KF-ie.

    Bogu dzięki... ;)

    Otóş nie wiem, co to za powaşne
    > szkoĹ&#65533;y,

    to akurat nie zaskakuje...

    ale wiÄ&#65533;kszych gĹ&#65533;upot dawno nie czytaĹ&#65533;em. Praktyka
    pokazuje, Ĺźe
    > ujmowanie gazu mocniej skĹ&#65533;ada moto w zakrÄ&#65533;cie. Dopiero
    hamowanie jest w
    > stanie prostowaÄ&#65533; moto.

    OK, może wyraziłem się niejasno. Ujęcie gazu wynosi motocykl na zewnątrz.
    Hamowanie także go podnosi. Ujęcie gazu jesli chodzi o pracę przedniego
    zawieszenia działa podobnie jak hamowanie.

    > Wiesz, kaĹźdy motocykl jeĹşdzi inaczej po zakrÄ&#65533;tach. NiektĂłre typy
    po
    > prostu tak majÄ&#65533;, Ĺźe skrÄ&#65533;cajÄ&#65533; gorzej albo lepiej od
    innych.

    I to są te Twoje mądrości...?