  • 31. Data: 2012-01-20 11:11:58
    Temat: Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
    > Problemem jest jest równomierne odwzorowanie, szczególnie w ciemniejszej
    > części oraz zmienność kolorów (od kąta patrzenia).

    (...)

    Miło się czyta.

    Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera
    MUSZĄ posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę
    kolorów? Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma
    upośledzony obraz.

    Podobnie jak z telewizją HD - bodaj 80-90% (nie pamiętam teraz
    dokładnie) testowanych nie widziało różnicy między obrazem HD i SD.

    Oczywiście są zawodowcy, którzy potrzebują super monitorów. Są
    zapaleńcy, którzy muszą mieć to, co najlepsze - bo tak! Jednak miażdżąca
    większość - ma to gdzieś. TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą
    jest cena.

    Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma) i
    monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały). Ten
    bursztynowy monitor to było cudeńko w porównaniu do telewizora. Potem
    pecet - z czarno-białym monitorem 800x600 - znów rozkosz dla oczu.

    Gdyby wtedy mi ktoś tłumaczył zalety jakiejś matrycy polegające na
    niemal perfekcyjnym odwzorowaniu świata oraz opowiadał o
    nierównomierności doświetlenia - zapewne pukałbym się w czoło.

    Nie dajmy się zwariować, doceńmy niezwykłą technologię, która nas
    otacza. Nawet ta najgorsza obecnie przerasta możliwości percepcji
    większości z nas.

  • 32. Data: 2012-01-20 11:16:23
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 20/01/2012 11:11, Marcin N wrote:

    > Nie dajmy się zwariować, doceńmy niezwykłą technologię, która nas
    > otacza. Nawet ta najgorsza obecnie przerasta możliwości percepcji
    > większości z nas.

    Mów proszę za siebie, bo jak widzisz większość osób tutaj różnice między
    TN a IPS dostrzega.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 33. Data: 2012-01-20 11:31:57
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-20 12:16, kamil pisze:

    > Mów proszę za siebie, bo jak widzisz większość osób tutaj różnice między
    > TN a IPS dostrzega.

    Udowodniłeś już kilka razy, że masz mnie za idiotę. Nie interesuje mnie
    Twoje zdanie w tym temacie więc nie dementuję.
    Zapewniam, że różnicę widzę, nie widzę jednak powodu, żeby za jej
    zniwelowanie wydać choćby 100 zł.

    Wiem, że tacy jak Ty są potrzebni rynkowi. Szanuję Twój wybór. Jeśli Cię
    stać i masz potrzebę używania monitora nie-TN - złego słowa nie powiem.
    Martwi mnie tylko, że z uporem maniaka próbujesz udowodnić, że każdy
    inny wybór jest złym pomysłem.

  • 34. Data: 2012-01-20 11:46:01
    Od: robot <a...@o...pl>

    On Thu, 19 Jan 2012 18:02:57 +0100, Marcin N wrote:

    > Piękne zdjęcia.
    > Na moim TN wyglądają cudnie.
    >
    > Kto Ci każe zmieniać kolory przed wydrukiem zdjęcia w labie? Kadrujesz i
    > tyle. 10 lat temu nawet nie marzyłeś, żeby mieć możliwość jakiejś
    > obróbki zdjęcia przed wywołaniem. Dostawałeś to, co sfotografowałeś.

    Raczej tak: człowiek musiał za Ciebie korygować przy wywoływaniu błędy
    popełnione przy robieniu zdjęcia i dopiero wtedy dostawałeś.

    --
    pozdro

  • 35. Data: 2012-01-20 11:47:46
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-01-20 12:16, Użytkownik kamil napisał:

    > Mów proszę za siebie, bo jak widzisz większość osób tutaj różnice między
    > TN a IPS dostrzega.

    I większość ma tanie monitory, dotrze do ciebie wreszcie dlaczego ?

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2012-01-20 11:54:13
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-01-20 12:31, Marcin N pisze:

    > Zapewniam, że różnicę widzę, nie widzę jednak powodu, żeby za jej
    > zniwelowanie wydać choćby 100 zł.

    Tak na szybko przejrzałem ceny 24".
    TN - 750
    VA - 950
    Myślałem że równica w cenie będzie większa. Moim zdaniem warto dopłacić.

  • 37. Data: 2012-01-20 12:06:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jan 2012, Marcin N wrote:

> [...]
    [...]
    > Miło się czyta.
    >
    > Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera MUSZĄ
    > posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę kolorów?

    Ależ nie muszą - zdaje się wspomniałem, że mam również TNa.
    Do pracy w trybie terminalowym jest wręcz doskonały.
    A do oglądania w stereo niezastąpiony, bo w aktualnym stanie
    techniki nie ma czegoś co nie będąc TN byłoby jednocześnie
    tanie i wystarczająco szybkie, żeby te 120 Hz pociągnąc ;)
    Tak, owszem, zdjęcia stereo wypada nadal oglądać prymitywnym
    głębokim zezem krzyżowym ;) (umiem, jakby co).

    > Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma upośledzony obraz.

    Owszem.
    Ale pomysły z dedykowaniem TNki do oglądania zdjęć mają ograniczenia.
    Pytający to już wie, tylko szuka tych ograniczeń w złym miejscu.

    Celem mojego postu nie była krytyka TN tak w ogóle, lecz uświadomienie
    gdzie leży problem: a on NIE LEŻY w szerokości odwzorowanowego widma,
    czy jak to fachowo określają - gamutu.
    Głównie o to szło, bo pytający odnosił się do pokrycia sRGB, z tym
    również TN nie ma problemu i nie TAM należy szukać różnicy wobec
    IPSów, szczególnie 'zwykłych' :)

    > TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą jest cena.

    Ma.
    I kilka innych też.
    Ma również jedną wadę - "nikt nie będzie mi mówił, że szare
    jest szare" ;), po prostu ten typ tak ma i już.

    > Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma)
    > i monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały).

    Cały problem sprowadza się do tego, że wtedy nikt nawet nie próbował
    na tym oglądać zdjęć.
    I, co najtrudniej przyjąć do wiadomości, zdjęć czarno-białych ;)
    Tyle i *tylko* tyle :D

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2012-01-20 12:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jan 2012, robot wrote:

    > Raczej tak: człowiek musiał za Ciebie korygować przy wywoływaniu błędy
    > popełnione przy robieniu zdjęcia i dopiero wtedy dostawałeś.

    Celne.
    Na prfc kiedyś była dyskusja o tym, że kiedyś za korekcję po prostu
    płaciło się "w cenie zdjęcia", a dziś jak ktoś miałby za nią zapłacić
    *osobno*, to kwiczy i wyrzeka ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2012-01-20 12:33:43
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    > Nie bardzo wiem, co woda ma z piwem wspólnego, ale jeśli ty nie odróżnisz
    > puszek z biedronki za złotówkę od guinessa, to rzeczywiście nie ma sensu,
    > żebyś przepłacał.

    A wyczuwasz różnicę między ChatoTargeut rocznik 63,
    a GarrouBatou rocznik82???

    No ciekawe. Ja znam paru co nie odróżniają.
    ...chamy jakieś...

    Artur(m)

  • 40. Data: 2012-01-20 12:47:46
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 20/01/2012 11:31, Marcin N wrote:

> [...]
    > Twoje zdanie w tym temacie więc nie dementuję.
    > Zapewniam, że różnicę widzę, nie widzę jednak powodu, żeby za jej

    Twój wybór, wielu widzi i nie ma to nic wspólnego ze snobizmem.

    Powiedz, chodzisz w najtańszych ubraniach z ukraińskiego bazaru? Sprzęt
    grający masz marki Panascanic? Telewizor Sunny? Czy też dopłacasz za
    rzeczy lepszej jakości i jeśli tak, to po co?

> [...]
    > stać i masz potrzebę używania monitora nie-TN - złego słowa nie powiem.
    > Martwi mnie tylko, że z uporem maniaka próbujesz udowodnić, że każdy

    Jak dotąd to Ty z uporem godnym lepszej sprawy udowadniasz, że kupowanie
    IPSa to jak picie wody z Tamizy i kompletna strata pieniędzy, bo
    większość ludzi nie widzi różnicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil