    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Fri, 20 Jan 2012 13:06:36 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

    On Fri, 20 Jan 2012, Marcin N wrote:

> [...]
    [...]
    > Miło się czyta.
    >
    > Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera MUSZĄ
    > posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę kolorów?

    Ależ nie muszą - zdaje się wspomniałem, że mam również TNa.
    Do pracy w trybie terminalowym jest wręcz doskonały.
    A do oglądania w stereo niezastąpiony, bo w aktualnym stanie
    techniki nie ma czegoś co nie będąc TN byłoby jednocześnie
    tanie i wystarczająco szybkie, żeby te 120 Hz pociągnąc ;)
    Tak, owszem, zdjęcia stereo wypada nadal oglądać prymitywnym
    głębokim zezem krzyżowym ;) (umiem, jakby co).

    > Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma upośledzony obraz.

    Owszem.
    Ale pomysły z dedykowaniem TNki do oglądania zdjęć mają ograniczenia.
    Pytający to już wie, tylko szuka tych ograniczeń w złym miejscu.

    Celem mojego postu nie była krytyka TN tak w ogóle, lecz uświadomienie
    gdzie leży problem: a on NIE LEŻY w szerokości odwzorowanowego widma,
    czy jak to fachowo określają - gamutu.
    Głównie o to szło, bo pytający odnosił się do pokrycia sRGB, z tym
    również TN nie ma problemu i nie TAM należy szukać różnicy wobec
    IPSów, szczególnie 'zwykłych' :)

    > TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą jest cena.

    Ma.
    I kilka innych też.
    Ma również jedną wadę - "nikt nie będzie mi mówił, że szare
    jest szare" ;), po prostu ten typ tak ma i już.

    > Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma)
    > i monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały).

    Cały problem sprowadza się do tego, że wtedy nikt nawet nie próbował
    na tym oglądać zdjęć.
    I, co najtrudniej przyjąć do wiadomości, zdjęć czarno-białych ;)
    Tyle i *tylko* tyle :D

    pzdr, Gotfryd