  • Data: 2012-01-20 10:44:19
    Temat: Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Jan 2012, Marcin wrote:

    > Wszedzie moge przeczytac, ze jesli zdjecia to nigdy TN (bo nie odwzoruja
    > poprawnie kolorow), ale jak ogladam specyfikacje S-IPS np HP ZR2440w i dobrych
    > TN, to okazuje sie, ze jedne i drugie potrafia pokazac prawie 100% przestrzeni
    > RGB, a to chyba powinno mi wystarczyc.

    Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
    Problemem jest jest równomierne odwzorowanie, szczególnie w ciemniejszej
    części oraz zmienność kolorów (od kąta patrzenia).
    Nierównomierność skutkuje zafałszowaniem barw, jeśli możesz, to BARDZO
    polecam obejrzenie sobie czegoś takiego:
    http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png
    ...na takim sobie TNie, najlepszym TNie jakim znajdziesz oraz
    jakimś tańszym IPS albo VA (PVA, MVA).
    Opis jak ten test działa w poście obok.

    Tę krzywiznę charakterystyki można oczywiście próbować korygować, ale
    po pierwsze wymaga zaznajomienia się z hasłem "kalibracja", a po drugie,
    ze względu na fakt iż ilość przesyłanej do monitora informacji (8 bit
    na kolor) jest i tak "na styk" z rozdzielczością kolorów przez oko,
    w charakterystyce pojawiają się "schodki", co na zdjęciu objawia się
    pojawianiem "placków" o jednolitym kolorze z granicami za którymi
    jest większy skok kolorów, zamiast jednolitych przejść.
    To by się dało przeżyć, ale po pierwsze jakoś tę kalibrację trzeba
    by zrobić, a i pozostanie sprawa kąta, jak widzę przewałkowana
    w osobnym flejmie ;)

    Coś jeszcze.
    Najtańsze matryce tak naprawdę przetwarzają obraz 6-bit per
    kolor, emulując najmłodsze bity przełączaniem najmłodszego
    dostępnego (swojego) bitu jaśniej/ciemniej.
    Niby śladowe migotanie, ale jest, jak będziesz o nim wiedział to się
    wkurzysz ;)
    O ile pamiętam, poznaje się to po ułamku w milionach podawanych
    rozróżnianych kolorów :P (16,7 vs 16,2)
    Korygowanie 6-bitowego przetwarzania fachowiec pewnie określiłby
    mianem nieporozumienia ;>

    Jeśli wyspecyfikowane parametry są prawdziwe, to ten:
    http://allegro.pl/monitor-lg-flatron-lcd-w1946s-d-su
    b-16-7m-kolorow-i2068564105.html
    ...ma 8-bit per kolor per piksel, zaś ten:
    http://allegro.pl/monitor-lcd-lg-19-calowy-l1932s-sf
    -i2057568317.html
    ...już tylko 6.

    I teraz uwaga:
    http://allegro.pl/okazja-monitor-lcd-19-mva-nec-1970
    nxp-gw6m-i2056977617.html
    ...nieistotne że używany, chciałem tylko przestrzec, że na rynku
    występowały również 6-bitowe "lepsze" matryce *VA, czyli niby matryca
    konstrukcyjnie lepsza, ale z wykorzystaniem tej lepszości już gorzej,
    nie wiem jak "migotaniem" przy emulacji w MVA, nie wiem też czy spotyka
    się 6-bit IPS.

    > Oczywiscie sa drozsze S-IPS, ktore
    > zblizaja sie do AdobeRGB,

    Jeszcze raz: paleta barw to nie wszystko.
    Do tego, jakbyś wpadł na pomysł żeby kupić monitor z rozszerzoną paletą
    barw, to BARDZO pilnuj żeby to był model który umie w swoim menu ustawić
    ograniczenie do s-RGB.
    Ważne, bo w samym pececie ma miejsce sieczka - nie wszystkie programy
    potrafią obsłużyć rozszerzoną paletę w tym znaczeniu, aby dla obrazu
    sRGB wykorzystać "normalny" zakres - na szerokogamutowym kolory będą
    przesycone.

    > Czy wiec nowe, dobre TN naprawde sa pod wzgledem odwzorowania kolorow
    > zdecydowanie gorsze od IPS?

    Skopiuj sobie "rzeźnika", idź do sklepu i obejrzyj.

    pzdr, Gotfryd