-
31. Data: 2010-09-24 13:22:04
Temat: Re: Moment a moc
Od: "gosmo" <t...@m...pl>
Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
news:i7hkc5$poh$1@inews.gazeta.pl...
> Witam
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko moc
> silnika wyrazona z KM?
> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
> Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
> Wangog
Równie dobrze, ja mógłbym spytać, dlaczego wszystkich interesuje tylko
KM/KW/Nm? Bo ja wolałbym zobaczyć wykres tych Nm równy jak stół. A jeśli nie
wykres to na drugim miejscu ilość cyklindrów i ich układ, Nm na trzecim
miejscu, a KM/KW daleko po informacji jaka jest pojemność, czy jest turbo,
intercooler itp. Ale nie pytam, bo dla mnie najważniejsza jest pojemność
bagażnika, wygoda jazdy i bezpieczeństwo :-P
-
32. Data: 2010-09-24 13:31:23
Temat: Re: Moment a moc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Excite" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:i7i0u8$hlf$1@news.net.icm.edu.pl...
>W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
> dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
> silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np.
> 2000-5000rpm:
> 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy
> 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na
> koła
> 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w
> przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
> Bieg zawsze ten sam. Które stwierdzenie jest prawdziwe ?
Skoro bieg jest ten sam, to oczywiscie 1.
moment*przelozenie/promien kola = sila pociagowa.
Oczywiscie sila*predkosc= masa*przyspieszenie*predkosc= moc
wiec nie ma sie co dziwic ze to samo przyspieszenie przy wyzszej
predkosci wymaga wiecej mocy, i ze wykresu silnika wynika ze przy
wyzszych obrotach silnik te wyzsza moc dostarczy. (*)
Tylko ze szybki kierowca bieg zmieni, z 2000 rpm zrobi sie
powiedzmy 3000, przelozenie sie zmieni 1.5 raza i sila pociagowa
tylez razy wzrosnie.
Jak dojdzie do 5000 to znow zmieni i bedzie przyspieszal wolniej
.. ale co zyskal to zyskal.
J.
P.S. A z (*) przy okazji wynika ze jak sie chce miec auto ktore
nie tylko przy ruszaniu gumy pali, ale tez nie boi sie w trasie
wyprzedzac, to i moc musi byc duza. I sam moment dynamicznego auta
nie czyni - musi mu towarzyszyc moc. Za to co ciekawe - moment jest
nieokreslony, moze byc dowolnie maly, byleby moc byla :-) Wszystko
da sie na przelozeniach wyrownac.
Jest w tym niestety jeden dalszy niuans - rozpedzanie mas
wirujacych. Wada np lotniczych silnikow turbinowych - moc maja
wielka, ale obroty i bezwladnosc tez i samo rozkrecenie turbiny
trwa wieki .
-
33. Data: 2010-09-24 13:36:50
Temat: Re: Moment a moc
Od: " bobesh" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
Excite <n...@n...pl> napisał(a):
> To zadam pytanie ktĂłre padĹo na pewnym forum i spowodowaĹo dĹugÄ
> dyskusje z ktĂłrej wynikĹy dwa róşne przekonania. MajÄ c samochĂłd z
> silnikiem o staĹym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
> 1) bÄdzie przyspieszaĹ tak samo pomiÄdzy 2000 a 3500 jak pomiÄdzy 3500
> 5000rpm poniewaĹź silnik daje taki sam moment obrotowy na koĹa
> 2) pomiÄdzy 3500-5000rpm bÄdzie przyspieszaĹ mocniej niĹź w przedziale
> 2000-3500rpm poniewaĹź silnik generuje wiÄkszÄ moc
>
> Bieg zawsze ten sam.
> KtĂłre stwierdzenie jest prawdziwe ?
Drugie - jeśli pominiesz opory ruchu.
A jak weźmiesz pod uwagę opory ruchu i prędkośc na tym biegu przy
odpowiednich obrotach to może być róznie.
B.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
34. Data: 2010-09-24 13:47:07
Temat: Re: Moment a moc
Od: to <t...@a...xyz>
begin Excite
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
> dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
> silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm: 1)
> będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
> 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła 2)
> pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
> 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
Przestań czytać to forum bo najwyraźniej pisują tam sami ignoranci.
Oczywiście na tym samym biegu będzie przyspieszał tak samo (pomijając
opory ruchu), tyle że w aucie które ma moment obrotowy na silniku wysoko
możesz zredukować bieg i mieć moment na kołach odpowiednio większy.
--
ignorance is bliss
-
35. Data: 2010-09-24 13:47:31
Temat: Re: Moment a moc
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-24 13:10, Excite pisze:
> W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
>> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
>> osiagalnej przy danych obrotach
>> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
>
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której
wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym
w przedziale np. 2000-5000rpm:
> 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm
ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
> 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm
ponieważ silnik generuje większą moc
>
> Bieg zawsze ten sam.
Prawdziwe jest pierwsze (o ile "przyspieszał tak samo" = stałe przyspieszenie).
Drugie nie jest prawdziwe, bo prędkość nie jest taka sama (patrz: "przy danej
prędkości").
A poza tym, J.F. równe dobrze mógł napisać że przyspieszenie przy danej prędkości
zależy wprost od momentu na danych obrotach :) Po prostu mając daną prędkość
i obroty (czy też co na jedno wyjdzie, prędkość i przełożenie skrzyni),
chwilowe przyspieszenie możesz wyliczyć równie dobrze z mocy jak i z momentu.
Fizyka na poziomie 1 klasy liceum + matma z podstawówki :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
36. Data: 2010-09-24 13:50:31
Temat: Re: Moment a moc
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-09-24 13:36, bobesh pisze:
> Excite<n...@n...pl> napisał(a):
>
>
>> To zadam pytanie ktĂłre padĹ?o na pewnym forum i spowodowaĹ?o dĹ?ugÄ?
>> dyskusje z ktĂłrej wynikĹ?y dwa róşne przekonania. MajÄ?c samochĂłd z
>> silnikiem o staĹ?ym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
>> 1) bÄ?dzie przyspieszaĹ? tak samo pomiÄ?dzy 2000 a 3500 jak pomiÄ?dzy 3500
>> 5000rpm poniewaĹź silnik daje taki sam moment obrotowy na koĹ?a
>> 2) pomiÄ?dzy 3500-5000rpm bÄ?dzie przyspieszaĹ? mocniej niĹź w przedziale
>> 2000-3500rpm poniewaĹź silnik generuje wiÄ?kszÄ? moc
>>
>> Bieg zawsze ten sam.
>> KtĂłre stwierdzenie jest prawdziwe ?
>
> Drugie - jeśli pominiesz opory ruchu.
Uściślijmy: drugie jest nieprawdziwe :)
A pierwsze prawdziwe przy zerowych oporach właśnie.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
37. Data: 2010-09-24 13:53:18
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Excite" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:i7i0u8$hlf$1@news.net.icm.edu.pl...
>W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
>> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
>> osiagalnej przy danych obrotach
>> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
>
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje
> z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o
> stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
> 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
> 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
> 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
> 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
>
Ale czy uwzględniamy że wraz z wzrostem prędkości rosna opory (np.
powietrza) czy nie?
-
38. Data: 2010-09-24 13:54:27
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Excite" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:i7i0u8$hlf$1@news.net.icm.edu.pl...
>W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
>> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
>> osiagalnej przy danych obrotach
>> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
>
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje
> z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o
> stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
> 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
> 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
> 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
> 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
>
> Bieg zawsze ten sam.
> Które stwierdzenie jest prawdziwe ?
Moc silnika będzie się zwiększała proporcjonalnie do wzrostu obrotów
-
39. Data: 2010-09-24 14:42:02
Temat: Re: Moment a moc
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Fri, 24 Sep 2010 12:54:20 +0200, Adam 'Chloru' Drzewososki
<k...@c...net> wrote:
> Wykres mocy na kołach... taaa.
No co. Nie da się? :)
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
40. Data: 2010-09-24 15:20:07
Temat: Re: Moment a moc
Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>
> I tu odpowiedź na Twoje pytanie - dlatego podaje się moc silnika.
> Jeżeli masz w takich samych samochodach dwa normalne silniki, nawet nie
> wiesz jakie i oba mają po 100KM, to wiesz że oba zapewnią dość podobne
> osiągi.
> Oczywiście z dokładnością do stopnia dopasowania skrzyni biegów i
> charakterystyki przebiegu mocy w funkcji obrotów.
Fajnie to opisałeś. wypada jednak wspomnieć ze jeden z silników moze być
maksymalnie wyżyłowany i mieć 100KM na granicy swoich mozliwości, blisko
maksymalnych obrotów, a drugi mieć tylko 100KM w środku skali obrotów bo
producent tak chciał.
> Natomiast jeżeli masz dwa silniki - jeden ma 100Nm, a drugi 200Nm, to
> nadal nie jesteś w stanie niczego zgadnąć jeżeli chodzi o osiągi które
> będą w stanie zapewnić.
> Równie dobrze ten co ma 200Nm może zapewniać znacznie gorsze osiągi,
> albo znacznie lepsze. Nie wiadomo nic.
> Dlatego ten parametr jest kompletnie bezwartościowy.
>
niemniej jednak podanie obydwóch parametrów czyli mocy (RPM) i
momentu(RPM) było by konkretniejsze.
ToMasz
PS
Z praktyki: dwa podobne autka dostawcze. zaledwie ok 60KM czyli mało.
nieodśnieżany pochyły parking. ten samochód z małym momentem (jak sie
okazuje na kołach również) miał zawsze kłopoty. zeby przebrnąć przez
śnieg, musiał mieć wyższe obroty silnika. jak jedno koło złapało poślizg
- stawał i nie umiał sie nawet wykopać po swoich śladach.
Drugi: jedynka, strzał ze sprzęgła, silnik porzucał sie z oburzeniem
przez parę sekund, potem samochód brnął jak czołg na niskich obrotach.