-
1. Data: 2024-07-04 00:01:32
Temat: Moda na retro sprzęt
Od: Klakier <g...@p...pl>
Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
SGI odpalił Quake.
Dziś nawet Apple nie dobił do takiego cennika. ;-)
-
2. Data: 2024-07-04 01:59:57
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
> SGI odpalił Quake.
Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
> Dziś nawet Apple nie dobił do takiego cennika. ;-)
To nie są tej klasy maszyny. Szczerzę wątpie, aby w latach 90. były
systemy ukierunkowane na uzytkownika końcowego, co pozwalałyby na jakąś
zaawansowaną grafikę typu tej uzywanej przez SGI.
--
Marcin
-
3. Data: 2024-07-04 09:55:38
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
W dniu 04.07.2024 o 01:59, Marcin Debowski pisze:
> W okolicach 1997
> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej,
Ciekawe :)
Też w podobnych okolicach (1995 na oko) w budynku chemii organicznej lub
w "dużej" chemii (nie pamiętam na 100%) na UMCS też bawiłem się przez
kilka godzin SG Indy :)
Czyżby był jakiś grant dla uczelni w tym czasie?
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
4. Data: 2024-07-04 15:25:54
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Klakier <g...@p...pl>
Marcin Debowski:
> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
>> SGI odpalił Quake.
>
> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>
> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>
> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS od SGI Onyx/2.
Z drugiej strony, na tym podobno efektywniej gra się w 'War Games' aniżeli w Quake.
-
5. Data: 2024-07-05 01:58:28
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-07-04, Mirek Ptak <n...@n...pl> wrote:
> W dniu 04.07.2024 o 01:59, Marcin Debowski pisze:
>> W okolicach 1997
>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej,
>
> Ciekawe :)
> Też w podobnych okolicach (1995 na oko) w budynku chemii organicznej lub
> w "dużej" chemii (nie pamiętam na 100%) na UMCS też bawiłem się przez
> kilka godzin SG Indy :)
> Czyżby był jakiś grant dla uczelni w tym czasie?
Nie wykluczam, aczkolwiek ja to zagramanicą.
Bardziej prawdopdobne, były to rozsądne (cena, moc) maszyny tamtych czasów.
--
Marcin
-
6. Data: 2024-07-05 02:02:03
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-07-04, Klakier <g...@p...pl> wrote:
> Marcin Debowski:
>> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
>>> SGI odpalił Quake.
>>
>> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
>> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
>> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
>> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
>> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>>
>> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
>> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
>> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
>> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
>> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>>
>> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
>
> Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
> Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS
> od SGI Onyx/2.
Nie chciałbyś tego przygarnąć, no chyba, że współcześnie do odsprzedaży.
Ani Indigo, ani Onyxa zresztą tez nie - podpowiedź, poszukaj ile to prądu
żre i ile waży.
--
Marcin
-
7. Data: 2024-07-05 12:09:38
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 05 Jul 2024 00:02:03 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
> On 2024-07-04, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>> Marcin Debowski:
>>> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>>>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
>>>> SGI odpalił Quake.
>>>
>>> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
>>> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
>>> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
>>> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
>>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
>>> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>>>
>>> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
>>> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
>>> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
>>> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
>>> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>>>
>>> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
>>
>> Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
>> Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS
>> od SGI Onyx/2.
>
> Nie chciałbyś tego przygarnąć, no chyba, że współcześnie do odsprzedaży.
> Ani Indigo, ani Onyxa zresztą tez nie - podpowiedź, poszukaj ile to prądu
> żre i ile waży.
A to nie jest przypadkiem tylko jednostka pamięci?
Coś jak współczesne SAN.
--
Pozdrawiam.
Adam
-
8. Data: 2024-07-06 01:54:55
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-07-05, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> Dnia Fri, 05 Jul 2024 00:02:03 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
>
>> On 2024-07-04, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>> Marcin Debowski:
>>>> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>>>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>>>>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który
na
>>>>> SGI odpalił Quake.
>>>>
>>>> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
>>>> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
>>>> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
>>>> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
>>>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
>>>> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>>>>
>>>> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
>>>> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
>>>> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
>>>> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>>>>
>>>> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
>>>
>>> Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
>>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
>>> Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS
>>> od SGI Onyx/2.
>>
>> Nie chciałbyś tego przygarnąć, no chyba, że współcześnie do odsprzedaży.
>> Ani Indigo, ani Onyxa zresztą tez nie - podpowiedź, poszukaj ile to prądu
>> żre i ile waży.
>
> A to nie jest przypadkiem tylko jednostka pamięci?
> Coś jak współczesne SAN.
Słuszna uwaga, tym bardziej, że tak właśnie wynika z tabliczki. Ale jak
chcesz grać w Quake to zagrasz na wszyskim. Z tym, że to też pewnie
żarło i ważyło.
--
Marcin
-
9. Data: 2024-07-06 21:45:05
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Klakier <g...@p...pl>
Marcin Debowski:
> On 2024-07-05, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
>> Dnia Fri, 05 Jul 2024 00:02:03 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
>>
>>> On 2024-07-04, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>>> Marcin Debowski:
>>>>> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>>>>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>>>>>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który
na
>>>>>> SGI odpalił Quake.
>>>>>
>>>>> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
>>>>> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
>>>>> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
>>>>> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
>>>>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
>>>>> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>>>>>
>>>>> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
>>>>> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
>>>>> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
>>>>> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
>>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>>>>>
>>>>> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
>>>>
>>>> Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
>>>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
>>>> Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS
>>>> od SGI Onyx/2.
>>>
>>> Nie chciałbyś tego przygarnąć, no chyba, że współcześnie do odsprzedaży.
>>> Ani Indigo, ani Onyxa zresztą tez nie - podpowiedź, poszukaj ile to prądu
>>> żre i ile waży.
>>
>> A to nie jest przypadkiem tylko jednostka pamięci?
>> Coś jak współczesne SAN.
>
> Słuszna uwaga, tym bardziej, że tak właśnie wynika z tabliczki. Ale jak
> chcesz grać w Quake to zagrasz na wszyskim. Z tym, że to też pewnie
> żarło i ważyło.
Taniej od cennika czasów świetności maszyn pokroju SGI można obecnie mieć
100-rdzeniowe AMD x86 w jednym małym kawałku krzemu (7995WX), powinny poradzić
sobie z tym zadaniem zdecydowanie lepiej. ;-)
-
10. Data: 2024-07-06 22:30:17
Temat: Re: Moda na retro sprzęt
Od: Klakier <g...@p...pl>
Marcin Debowski:
> On 2024-07-04, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>> Marcin Debowski:
>>> On 2024-07-03, Klakier <g...@p...pl> wrote:
>>>> Podobno komputer do gier 3D w latach '90 kosztował $250.000-$100.000.000 - w
>>>> zależności od konfiguracji. Przynajmniej tak twierdzi gościu z Youtuba, który na
>>>> SGI odpalił Quake.
>>>
>>> Spielberg robił animacje do Jurassic Park na SGI Indigo. Na poczatku lat
>>> 90. to mogło spokojnie kosztować 6 cyfr USD. Ale już w okolicach połowy
>>> lat 90., co prawda nie tej klasy, ale spokojnie pozwalający na "gry 3D",
>>> SGI Indy, to był koszt w granicach kilkunastu tys. USD. W okolicach 1997
>>> uzywalismy takich Indy i nowszych O2 do chemiii obliczeniowej, a ceny
>>> nie przekraczały 20k USD. Tak, że bardzo zalezy kiedy.
>>>
>>> Ten cały sprzęt w końcówce 90./na początku 2000 już był uważany za
>>> przestarzały a jak to szybko szło, to mogę tyle powiedzieć, że koło
>>> 2001/2002 miałem na krótko w domu SGI Onyx, ogólnie któraś generacja po
>>> Indigo (cena wejścia na rynek, 1993, pomiędzy 100k-600k USD).
>>> https://en.wikipedia.org/wiki/SGI_Onyx
>>>
>>> Dostałem go sprawnego, za darmo, jak przestał już być uzyteczny.
>>
>> Ok, w takim razie ja chętnie przygarnąłbym tego:
>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/
Computer_Museum_of_America_%2825%29.jpg
>> Wydaje mi się, że za 35 mln USD powinien wycisnąć w Quake więcej FPS
>> od SGI Onyx/2.
>
> Nie chciałbyś tego przygarnąć, no chyba, że współcześnie do odsprzedaży.
> Ani Indigo, ani Onyxa zresztą tez nie - podpowiedź, poszukaj ile to prądu
> żre i ile waży.
Zapewne. Dzisiaj rynek Workstation jest już chyba niszowy/martwy, software do
renderingu 3d i produkcji video korzysta z "cywilnych" GPU i ich bibliotek,
opiera się im wymagając dedykowanych praktycznie jeszcze chyba tylko soft
projektowy typu SolidWorks/ProEngineer, dla studenta do produkcji Cathedral zbyt
drogo, a komercyjne wytwórnie pokroju DreamWorks renderują swoje produkcje w
Datacentrach.