  • Data: 2010-11-26 07:56:30
    Temat: Re: Moc trafa w zasilaczu
    Od: kilokitu <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26 Lis, 08:23, "EM" <e...@p...onet.pl> wrote:

    Witam
    > Jesteś pewien, że te piki prądu s w chwili gdy dioda nie przewodzi?
    To pytanie mnie powala. Odpowiem tylko tyle, że na poziomej osi jest
    czas!
    > (może jest pomylona biegunowość oscylogramu prądu)
    Nie ma sensu mówić o pomyleniu biegunowości gdyż prąd mierzyłem w
    uzwojeniu PIERWOTNYM !
    Aby móc mówić o "pomyleniu" musiałbym opisać kierunek nawinięcia
    uzwojeń, opisać do którego końca uzwojenia przylutowana jest dioda i
    czy jest przylutowana anodą czy katodą podobnie też musiałbym opisać z
    którego końca uzwojenia pierwotnego transformatora przylutowany jest
    opornik pomiarowy.
    > A nie jest tak, że trafo się nasyca jednak w chwili przepływu prądu, gdy
    > on jest w piku znacznie wyższy dla prostowania jednopołówkowego.
    Widzę, że na tym Forum należałoby zacząć dyskusję od podstawowych praw
    dotyczących pola magnetycznego. Napiszę tylko tyle... prąd
    wyindukowany w uzwojeniu wtórnym PRZECIWDZIAŁA zmianom pola
    magnetycznego wzbudzanego przez uzwojenie pierwotne (a to wynika z
    zasady zachowania energii). Inaczej mówiąc prąd diody ZMNIEJSZA pole
    magnetyczne w rdzeniu a więc NIE MOŻE prowadzić do nasycania rdzenia.
    To zmniejszenie pola w jednej połówce sinusoidy gdy dioda przewodzi
    powoduje to że rdzeń w następnej połówce sinusoidy będzie BARDZIEJ
    namagnesowany gdyż pole magnetyczne w rdzeniu opisane jest całką
    napięcia względem czasu. Stąd to nasycenie! Płynie duży pik prądu i
    wydziela się dodatkowe ciepło na rezystancji uzwojenia pierwotnego.
    Proszę zauważyć, że ten pik prądu ma inny kształt niż prąd wywołany
    ładowaniem kondensatora i występuje dokładnie w tym samym czasie co
    maksimum napięcia zasilania. Inny kształt wynika z tego, że jego
    przyczyną jest inne zjawisko (nasycanie rdzenia a nie ładowanie
    kondensatora).