  • Data: 2010-11-25 22:40:19
    Temat: Re: Moc trafa w zasilaczu
    Od: kilokitu <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > ... Ale ciekawi mnie sprawa, że to trafo (toroid 500VA) nie
    > potrzebuje żadnego soft-startu. W sumie włączałem je ze 100 razy i bezpieczniki w
    domu całe. Mam tu trafo trochę
    > mniejsze bo 400VA i nie da rady je włączyć bez soft-startu.
    Podczas włączania transformatora powstają stany nieustalone. Najgorszy
    moment włączenia z punktu widzenia stanów nieustalonych jest wtedy gdy
    sinusoida przechodzi przez zero. Wtedy najdłużej trwa gromadzenie
    energii w polu magnetycznym rdzenia. Najkorzystniejszy moment
    włączenia zasilania jest wtedy gdy u jest maksymalne. Jeżeli rdzeń
    wykonany jest z materiału ostrym przejściu w nasycenie, a uzwojenie
    nawinięte jest bez zapasu i na dodatek grubym drutem to zabezpieczenie
    zadziała. Może akurat ten transformator 500VA ma większą rezystancję
    uzwojenia pierwotnego, większą indukcyjność i lepszy rdzeń?
    Dzisiaj na szybko zmontowałem układ pomiarowy z transformatorem 100VA,
    prostownikiem jedno i dwupołówkowym, kondensatorem filtrującym i
    obciążeniem. Wykresy napięć i prądów można pooglądać tutaj:
    http://netdisk.fotokozia.pl/nasycenie.jpg
    Lewa część to oscylogramy prostownika dwupołówkowego a prawa
    jednopołówkowego. Na prawej części w kółkach zaznaczyłem to o czym
    wcześniej pisałem (za co zostałem skrzyczany i wyśmiany) a mianowicie
    prąd uzwojenia pierwotnego powstający na skutek NASYCENIA rdzenia.
    Proszę zauważyć, że w czasie kiedy powstaje ten pik dioda nie
    przewodzi i nie wzrasta napięcie na wyjściu zasilacza. Kształt tego
    piku prądu jest inny niż ten jaki powstaje na skutek obciążenia
    uzwojenia wtórnego prądem diody. Proszę też zauważyć, że prąd
    uzwojenia pierwotnego jest dużo większy przy jednopołówkowym
    prostowaniu niż przy dwupołówkowym.
    Bardzo proszę Pana RoMana Mandziejewicza aby przemyślał te wykresy i
    odpuścił sobie teorię, że prąd uzwojenia wtórnego jest kompensowany
    prądem uzwojenia pierwotnego i nie będzie przez to rdzeń wchodził w
    nasycenie! Praktyki nie da się obalić teorią!