-
161. Data: 2010-04-07 18:18:23
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Wed, 07 Apr 2010 12:59:34 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
wrote:
> Czyli rozumiem, że chcesz porównywać silnik, którego bez specjalnego
> osprzętu nie da się uruchomić, który wymaga
> totalnej przebudowy co 1-2 starty, silnik który jest tak kosztowny,
> który ma takie tolerancje, że na zimno jest zatarty ?
Ten silnik jest akurat bardzo ciekawy, bo jest oparty o blok
seryjnego M10. Co więcej, każdy blok musiał przejechać minimum
100kkm, zanim został użyty do budowy silnika F1, żeby usunąć
naprężenia. Choć owszem, normalny to on nie jest. Ale to nie ma
znaczenia dla udowodnienia męczonej tu tezy.
> Ok. skoro zatem pojemnośc nie ma znaczenia. To może zróbmy test.
> Weźmiemy dwa silniki, np. 1.0L i 3.0L, następnie przy *określonym
> budżecie, trwałości i niezawodności* będziemy je turbodoładowywać
> zobaczymy na koniec kto osiągnął lepszy efekt. Co Ty na to ?
Kiedy dyskusja obiera niekorzystną dla nas postać, wprowadźmy
dodatkowe warunki brzegowe.
> Nawet majać nieograniczone pieniądze, większy silnik będzie miał większy
> potencjał.
Potencjał czego?
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
162. Data: 2010-04-07 18:49:09
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
WS pisze:
> 2. jesli zalozymy, ze moment maja taki sam w funkcji czasu czy obrotow
> na kolach, to obroty kol tez sa rowne, czyli moc jest rowna - mamy 2
> silniki o identycznej charakterystyce...
Może być taka sama moc, taki sam kształt charakterystyki, tylko w jednym
silniku szersza, a w drugim węższa
Np. jeden z silników może się kręcić do 6000, drugi do 4500 i mieć
odpowiednio dłuższe przełożenie główne.
Oba będą miały wykres mocy tego samego kształtu, równej wysokości, tyle
że ten pierwszy szerszą.
Jeżeli jeden i drugi będą traktowane tak samo to rozpędzą samochód w
dokładnie ten sam sposób.
No i w zasadzie mamy dwa takie same silniki, tyle że jeden wyżej, a
drugi niżej obrotowy.
Ale to ten drugi będzie miał "więcej niutków", co jak widać jednak nie
przekłada się na nic konkretnego.
-
163. Data: 2010-04-07 19:55:32
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
Robert Rędziak wrote:
> On Wed, 07 Apr 2010 12:02:43 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
> wrote:
>
>> I według Ciebie moc na którą dobierasz turbinę nie zależy od pojemności
>> silnika ? (a konkretnie widełki)
>
> Do osiągnięcia mocy XkW należy spalić Ykg paliwa z Zkg
> powietrza. Żeby dostarczyć Zkg powietrza należy dobrać
> sprężarkę, która wtłoczy te Zkg powietrza w określonej jednostce
> czasu pracując przy tym z określoną sprawnością. A czy XkW
> zostanie osiągnięte z 1, 2, 10 czy 100litrów pojemności
> skokowej, zależy od celów, do jakich silnik został
> zaprojektowany, regulacji prawnych/sportowych i fantazji
> konstruktora. Koniec, kropka.
Właśnie zapominasz o jednej istotnej kwesti. Kwestii wtłoczenia tej
mieszanki do cylindra.
Zatem zupełne inne ciśnienie doładowania jest potrzebne dla małego
silnika a zupełnie
inne dla dużego - czyli ZUPEŁNIE inna sprężarka. Czyli sprężarka
dobierana jest do pojemności silnika.
Udowodnij błąd w tym co napisałem: "Sprężarka dobierana jest do
pojemności silnika".
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
164. Data: 2010-04-07 20:02:08
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
Robert Rędziak wrote:
> On Wed, 07 Apr 2010 12:14:50 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
> wrote:
>
>> Co by uniknać flejma dodam: zupełnie inna spręzarka jest potrzebna do
>> uzyskania 400hp z 2.0L a zupełnie inna do 5.0L.
>
> To bardzo ciekawe, co mówisz, ale błędne.
Oo.. czyli nie zgadasza się z powyższym.. to może cytat, ze strony
producenta spręzarek:
To continue the example above, let's consider a 2.0 liter engine with
the following description:
? Wa = 44 lb/min as previously calculated
? Tm = 130 degrees F
? VE = 92% at peak power
? N = 7200 RPM
? Vd = 2.0 liters * 61.02 = 122 CI
= 41.1 psia (remember, this is absolute pressure. Subtract atmospheric
pressure to get gauge pressure (aka boost):
41.1 psia - 14.7 psia (at sea level) = 26.4 psig boost
As a comparison let's repeat the calculation for a larger displacement
5.0L (4942 cc/302 CI) engine.
Where:
? Wa = 44 lb/min as previously calculated
? Tm = 130 degrees F
? VE = 85% at peak power (it is a pushrod V-8)
? N = 6000 RPM
? Vd = 4.942*61.02= 302 CI
= 21.6 psia (or 6.9 psig boost)
This example illustrates in order to reach the horsepower target of 400
hp, a larger engine requires lower manifold pressure but still needs
44lb/min of airflow. *This can have a very significant effect on
choosing the correct compressor*.
A teraz proszę zacznij odszczekiwać.. chyba, że nie potrafisz przyznać
się do pisania bzdur ? :-)
>> Dodatkowo w obu wypadkach ograniczony jesteś maksymalnym dopuszczalnym
>> ciśnieniem w dolocie, cyilndrze. Nie przeskoczysz ograniczeń małego
>> silnika wielką sprężarką.
>
> Nie? Dobrze, że nie wiedzą o tym uliczne dwulitrówki po 500KM,
> niezbyt uliczne dwulitrówki o mocy 800KM i BMW M12/13 o mocy
> około 1000kW z 1.5 litra pojemności skokowej.
Skoro wg. CIebie mała pojemność silnika nie wprowadza ograniczeń, to
dlaczego nie jeździmy samochodami
z pojemnością 0.1L (malutkie, lekkie) które po doładowaniu wielkim turbo
miałyby np. 200KM ?
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
165. Data: 2010-04-07 20:44:13
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
Robert Rędziak wrote:
> On Wed, 07 Apr 2010 12:59:34 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
> wrote:
>
>> Czyli rozumiem, że chcesz porównywać silnik, którego bez specjalnego
>> osprzętu nie da się uruchomić, który wymaga
>> totalnej przebudowy co 1-2 starty, silnik który jest tak kosztowny,
>> który ma takie tolerancje, że na zimno jest zatarty ?
>
> Ten silnik jest akurat bardzo ciekawy, bo jest oparty o blok
> seryjnego M10. Co więcej, każdy blok musiał przejechać minimum
> 100kkm, zanim został użyty do budowy silnika F1, żeby usunąć
> naprężenia. Choć owszem, normalny to on nie jest. Ale to nie ma
> znaczenia dla udowodnienia męczonej tu tezy.
Abyśmy się dobrze zrozumieli: Napisz proszę jaką dokładnie tezę chcesz
udowodnić podając powyższy przykład.
>> Ok. skoro zatem pojemnośc nie ma znaczenia. To może zróbmy test.
>> Weźmiemy dwa silniki, np. 1.0L i 3.0L, następnie przy *określonym
>> budżecie, trwałości i niezawodności* będziemy je turbodoładowywać
>> zobaczymy na koniec kto osiągnął lepszy efekt. Co Ty na to ?
>
> Kiedy dyskusja obiera niekorzystną dla nas postać, wprowadźmy
> dodatkowe warunki brzegowe.
Wyszliśmy z rozmowy o cywilnym silniku diesla o pojemności 1.8L. Chcesz
powiedzieć, że koszt produkcji,
niezawodnośc, trwałość nie są brane pod uwagę przy jego projektowaniu ?
Chcesz powiedzieć, że wsadzenie tam turbo które spowoduje uzyskanie np.
dwa razy większej mocy nie wpłynie w istotny sposób na te parametry ? Na
konieczność zastosowania innych wtryskiwaczy, innej pompy paliwa, innego
ciśnienia w listwie wtryskowej ?
Warunki brzegowe zawsze istniały, tylko Ty podając przykład silnika z F1
gładko je olałeś. Wróc może zatem ze świata fantazji do rzeczywistości.
>> Nawet majać nieograniczone pieniądze, większy silnik będzie miał większy
>> potencjał.
>
> Potencjał czego?
mocy, trwałości, niezawodności.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
166. Data: 2010-04-07 21:33:28
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: "Przemek V" <m...@p...onet.naszaojczyzna>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:q9lkr5dpp96uipaunoueludh1mrq3si70d@4ax.com...
> Nie rozumiem - taka kultura, a pasazerowie narzekaja na oes ? :-)
Kultura kulturą ale to, że silnik jest na wysokich obrotach słychać
> Na to ze klekot klekocze to jak rozumiem nie narzekasz, czy to jest
> wlasnie ta "niska kultura" ?
Klekotanie i wibracje na zimnym i takie nijakie niewiadomoco jak jedzie.
Niby lepiej niż w jakimś PD ale dużo gorzej od A6 3.0TDI. Na luzie, w środku
wibracje diesla są dużo mniejsze w Megane kombi 1.5 dci niż w beemce.
-
167. Data: 2010-04-07 21:48:56
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: DoQ <p...@g...com>
Yans van Horn pisze:
> Udowodnij błąd w tym co napisałem: "Sprężarka dobierana jest do
> pojemności silnika".
Wymiana mniejszej (fabrycznej) turbiny na większą, celem uzyskania
większej mocy z tego samego silnika. Pierwszy z brzegu przyklad.
Pozdrawiam
Pawel
-
168. Data: 2010-04-07 22:04:59
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
Yans van Horn pisze:
(...)
>> Przypomnę co napisałeś:
>> <cite>
>> Turbina ma być dobrana do pojemności silnika.
>> </cite>
>
> Napiszę łopatologicznie ponownie:
(...)
Aha - kombinuj dalej. Przed chwilą zmieniłeś pojemność,
teraz zaczynasz z łopatologią :)
Wszystkiego dobrego...
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
-
169. Data: 2010-04-07 22:16:49
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
DoQ wrote:
> Yans van Horn pisze:
>
>> Udowodnij błąd w tym co napisałem: "Sprężarka dobierana jest do
>> pojemności silnika".
>
> Wymiana mniejszej (fabrycznej) turbiny na większą, celem uzyskania
> większej mocy z tego samego silnika. Pierwszy z brzegu przyklad.
I uważasz, że zdanie "dobrana do pojemności silnika" wyklucza istnienie
ich całego szeregu
ale o różnych parametrach ? To bardzo ciekawe :-)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
170. Data: 2010-04-07 22:17:33
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
DoQ pisze:
> Yans van Horn pisze:
>
>> Udowodnij błąd w tym co napisałem: "Sprężarka dobierana jest do
>> pojemności silnika".
>
> Wymiana mniejszej (fabrycznej) turbiny na większą, celem uzyskania
> większej mocy z tego samego silnika. Pierwszy z brzegu przyklad.
Jakiś czas temu trenowane na 2.5 TDI w T4 Caravelle :)
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.