  • Data: 2010-04-07 23:46:46
    Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 07 Apr 2010 20:44:13 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
    wrote:

    > Abyśmy się dobrze zrozumieli: Napisz proszę jaką dokładnie tezę chcesz
    > udowodnić podając powyższy przykład.

    Żadną, czynię dygresję.

    > Wyszliśmy z rozmowy o cywilnym silniku diesla o pojemności 1.8L. Chcesz
    > powiedzieć, że koszt produkcji,
    > niezawodnośc, trwałość nie są brane pod uwagę przy jego projektowaniu ?

    Chcę powiedzieć, że turbo dobieramy do założonej mocy. Po
    drodze, jako pochodną tejże mocy, otrzymamy takie parametry jak
    np. ciśnienie doładowania czy parametry układu zasilania.
    Projektant czyni/otrzymuje pewne założenia, a wśród nich:

    - moc np. 170KM, bo cyferki wciąż pomagają sprzedać samochody, a
    więcej niekorzystnie wpłynie na trwałość i charakterystykę
    silnika, w zasadzie w tym punkcie można ująć czynienie założeń
    na temat charakterystyki silnika,
    - obieg Sabathe, bo obecnie jest moda na nie (dwutlenki węgla,
    małe cyferki w rubryczce zużycie paliwa),
    - pojemność do 2l (bo powyżej np. stawki ubezpieczeniowe są
    niezdrowe).

    Na tych podstawie powyższych parametrów dobiera wymiary główne
    silnika, czasy rozrządu, przekroje dolotu, wydechu, wydajność
    układu zasilania, sprężarkę.

    A potem do takiego silnika dobiera się jakiś tuner i:

    - zmienia czasy rozrządu,
    - zmienia dawkowanie,
    - zmienia ciśnienie doładowania bądź sprężarkę, jeśli potrzebuje
    drastycznie zwiększyć ilość podawanego ładunku.

    I ze 170KM robi się np. 220KM. Wciąż ten sam silnik, ale inne
    parametry.

    > Chcesz powiedzieć, że wsadzenie tam turbo które spowoduje uzyskanie np.
    > dwa razy większej mocy nie wpłynie w istotny sposób na te parametry ?

    Wpłynie. Tylko że to kwestia obranego celu. Jeśli chcemy
    dwukrotnie zwiększyć moc, np. do sportu, to trwałość ma
    drugorzędne znaczenie.

    > Na
    > konieczność zastosowania innych wtryskiwaczy, innej pompy paliwa, innego
    > ciśnienia w listwie wtryskowej ?

    To są sprawy wtórne. Celem jest pożądana moc/charakterystyka.
    Cała reszta to środki do jej uzyskania. Jeśli zakładamy moc X,
    to dobieramy do niej daną turbosprężarkę, odpowiednich rozmiarów
    wtryskiwacze, itp, etc. Najlepiej w ogóle byłoby zacząć od
    pojemności, ale to nie zawsze jest możliwe (bo np. pojemność
    narzuca nam rynek, regulamin sportowy, etc).

    > Warunki brzegowe zawsze istniały, tylko Ty podając przykład silnika z F1
    > gładko je olałeś. Wróc może zatem ze świata fantazji do rzeczywistości.

    Podałem Ci przykład małego silniczka o nikczemnej pojemności
    skokowej, turbo jak z wielkiej ciężarówki i ciśnieniu
    doładowania dochodzącym do 5.5 bara.

    > mocy, trwałości, niezawodności.

    A może wybierz właściwy młotek do właściwego gwoździa? Bo
    potencjał trwałości i niezawodności mają stare, wielkie, żeliwne
    V8 o mocach nikczemnych. Albo wolnossące diesle MB sprzed
    trzydziestu lat.

    r.