    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Mit zajebistych hamulców w Polonezie
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <3kubhdcfn372$.12j6g55vqw1cn$.dlg@40tude.net>
    <1...@p...pl.invalid>
    <6...@g...com>
    <1cfz62sncn352.19i53w8dovswe$.dlg@40tude.net>
    <s...@4...net>
    Date: Wed, 3 Apr 2013 01:14:42 +0200

    Dnia Wed, 3 Apr 2013 00:22:08 +0200, J.F. napisał(a):

    > w 7 klasie podstawowki uczyli ze nie ma/nie uczyli ze ma.
    >
    > Ale ... kiedys na drodze probowalem i jakies takie wrazenie mi zostalo ze
    > faktycznie trudniej zablokowac jak sie szybko jedzie ...

    Zablokować koła tak samo łatwo przy 10km/h jak i prędkości 20x większej.
    To jest po prostu konieczność wytworzenia momentu hamującego wyższego niż
    przyczepność kół. Jakiś tam wpływ bezwłasności mas wirujących na pewno
    jest, ale raczej nie taki żeby to było bardzo istotne.

    Różnice są dopiero tam gdzie jest docisk aerodynamiczny - w F1 przy dużych
    prędkościach na hamulec naciskają 4x mocniej niż pod koniec hamowania, w
    normalnych autach nic takiego się nie dzieje.

    Jak wrażenie, to stawiałbym na to, że przy wyższych prędkościach można
    szybciej zagrzać hamulce (więcej pracy przy zamianie energi kinetycznej w
    cieplną) ale to też raczej takie naciągane.

    W każdym razie ja nie zauważyłem żeby się to jakoś specjalnie różniło.