  • Data: 2013-03-29 11:28:39
    Temat: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-29 00:16, Sylwester Zarębski pisze:

    > Powtórzę, z RAW dopiero powstaje zdjęcie (chociaż potocznie możemy
    > nazwać RAW zdjęciem, ale powtórzę, NIE w sensie wyniku/efektu
    > końcowego), tak jak z farb powstaje obraz, ale przecież dalecy jesteśmy
    > od nazywania farb obrazem.

    Może inaczej wtedy: ja będę trzymał się słów zgodnie z publikowaną
    definicją. RAW nie jest "farbą" lecz zwykłą bitmapą (no może rozszerzoną
    o to i owo). Ale w sensie obrazu rastrowego - to zwykła bitmapa. To czy
    go użyjesz do otrzymania innego obrazu czy nie - nie ma związku z
    definicją słowa "bitmapa". Są tam zawarte kolory, rozpoznasz treść
    obrazu po jego otwarciu w wywoływarce tak jak w JPG po otwarciu np. w
    Paincie. Tu i tu obraz jest w mniej lub bardziej zaawansowany sposób
    dekodowany. RAW to nic innego jak bezstratnie zapisana bitmapa z większą
    ilością bitów i "zaleceniami" jak ją "podrasować" aby lepiej wyglądała
    oraz dodatkowymi informacjami (jaki czas, przesłona itp). To, że taka
    bitmapa Ci się nie podoba i "wywołujesz ją" = "podrasowujesz" i dopiero
    to nazywasz zdjęciem - to błąd leksykalny. Definicje są jakie są. Nie ja
    je wymyśliłem i trzymajmy się tego.

    Tak na marginesie - gdyby aparat dawał zamiast RAW'a np. TIFFa 16
    bitowego będącego takim samym odczytem z matrycy plus plik XML z
    zaleceniami i informacjami, to byłoby to zdjęcie?

    > Jak widzisz, nazwy obejmują wiele możliwości, ale nie dostrzegasz, że
    > mimo wspólnej nazwy mogą istnieć pomiędzy nimi znaczące, wręcz krytyczne
    > różnice.

    Ależ ja nie neguję tego wcale. Wręcz podkreślałem, że każdy format
    graficzny ma swoje wady i zalety ale mimo to każdy z nich mimo to jest
    zaledwie "formatem" graficznym. RAW jest najwygodniejszy do przesłania
    wielobitowych danych z matrycy i informacji w jednym kawałku i tylko
    dlatego jest stosowany. Nic by się nie zmieniło gdyby był to PNG czy
    TIFF + drugi plik XML - poza skomplikowaniem odczytu i ryzykiem
    zgubienia informacji o pliku.

    > Obraz może być cyfrowy, jak i olejny, a zdecydowanie nie postawiłbym
    > znaku równości pomiędzy nimi,

    Czyli obraz olejny to już nie obraz? Słownik mówi coś innego. W sensie
    leksykalnym postawiłbym znak równości. "Olejność" obrazu to odpowiednik
    "formatu" w plikach graficznych i nie determinuje nazwy przedmiotu.

    > tak samo (potocznie) "zdjęcie w formacie
    > RAW" nie jest tym samym co zdjęcie wynikowe, nie tylko w kontekście
    > zawartości, ale przede wszystkim sensu, przeznaczenia i jego
    > zastosowania.

    Bo przeznaczenie nie ma tu zastosowania. Zobacz jak łapiesz się w
    pułapkę. Jeśli piszesz "zdjęcie wynikowe", to gdzieś musi być "zdjęcie
    źródłowe". To dwa różne ZDJĘCIA. Celowo wyróżniam słowo "zdjęcia" bo
    jedno i drugie to zdjęcie.

    Marek