  • 211. Data: 2013-03-20 16:19:18
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 15:35, J.F pisze:

    > Kompresja jest akurat immanentna cecha JPG.
    > Nie chcesz kompresji, to uzywaj BMP, TIFF (odpowiedniego) czy PNG.

    No więc właśnie. Jest swoboda decydowania: nie trzeba upierać się przy
    JPG przy modelu zarządzania w postaci bitmapa + XML.

    > Dowolny program ? Dowolny to chyba nie ma XML.

    No może się rozpędziłem. Zapewne jakiś nie ma :-) Nie mogę znać całej
    światowej produkcji w tym względzie :-D Znam tylko parę popularnych a
    one mają.

    Marek

  • 212. Data: 2013-03-20 17:53:50
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-03-20 16:09, Marek pisze:

    > Rozumiem. Brzmi to jak armagedon bo to oznacza, że trudno o narzędzia
    > dla tych co chcą mieć swobodę decydowania. Nawet nie wpadłbym na to, że
    > można z automatu narzucać korekcję czegokolwiek.

    To wyrzuć aparat, bo każdy w mniejszy bądź większy sposób ingeruje w
    pliki bez wiedzy, bądź też bez możliwości wyłączenia tego przez użytkownika.

    --
    marcin

  • 213. Data: 2013-03-20 18:16:26
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 20 Mar 2013 14:10:52 +0100, Janko Muzykant napisał(a):

    > A tak wygląda nieautoryzowane gmeranie w RAWie edytorem binarnym:
    > http://as.elte-s.com/temp/gmeranie_w_rawie.png

    Widzę jakieś góry... ;)

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 214. Data: 2013-03-20 18:19:25
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 20 Mar 2013 09:43:33 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
    > Tak czy owak ponoć LightRoom to potrafi jak się dowiedziałem w
    > międzyczasie. Zadziwia mnie taka funkcjonalność. RAW powinien pełnić
    > funkcję źródła a nie celu.

    Z tego co wiem tylko w DNG, a to taki kontener jak AVI - w środku może
    być cokolwiek.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 215. Data: 2013-03-20 18:31:15
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 20 Mar 2013 01:35:44 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > wyrazie i jakie było tempo wpisywania tych znaków? :-D Nie! VCS
    > wychwytuje różnice w kodzie pomiędzy kolejnymi "archiwizacjami". Czyli
    > pokaże Ci, że jakiegoś dnia, o jakiejś godzinie ktoś zmienił kontrast i
    > kolor w pliku XML ale nie przywrócisz tego pliku XML do stanu gdzie ktoś
    > zmienił sam kontrast jeśli obie te czynności były wykonane podczas
    > jednej edycji i zostały zapisane po niej. Tymczasem analizując ostatnią
    > wersję pliku XML jesteś w stanie odtworzyć kolejność tych zdarzeń bo w/g
    > tej kolejności oba te wpisy powstały. To jest ta różnica.

    Nie zrozumiałeś analogii, zmiany to wyłącznie kwestia określenia co ową
    zmianą ma być.
    Program do XML określa zmianę jako pewną operację, ale np. nie zapisuje
    jak szybko i w ilu ruchach przesunąłeś suwak, albo czy wpisywałeś z
    klawiatury liczbę 10, a później skasowałeś i poprawiłeś na 20, albo, że
    przesunąłeś suwak o 30 na plus, a nie po prostu ustawiłeś na 50. Prawda?
    Zmiana jest określona jako różnica stanu przed i po jakimś działaniu
    (efekt danego działania).
    Teraz rozumiesz?

    Tak jeszcze mi się przypomniało, że za czasów Uniksów na Uniwerkach
    (gdzieś w latach 90) były takie systemy logowania, które zapisywały
    pełną sesję naciśnięć klawiszy bez kontekstu, czyli jak miało się już
    screena (czy coś podobnego, bo mam wrażenie, że screena jeszcze wtedy
    nie było, w każdym razie wirtualne okna terminala tekstowego), to log
    wyglądał cokolwiek kosmicznie.

    > Nieprawda - wyłącznie zmiany między operacjami zapisu. A to co między
    > zapisami się dzieje nie jest rejestrowane.

    Zależy jak określimy "operację" lub "zmianę". Każdy program określa to
    sobie trochę inaczej, ale zasada jest taka sama.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 216. Data: 2013-03-20 18:35:29
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 20 Mar 2013 01:48:09 +0100, Marek napisał(a):

    > W dniu 2013-03-19 20:48, Sylwester Zarębski pisze:
    [...]
    > Naprawdę? :-D
    > http://img715.imageshack.us/img715/6468/201303200142
    23.png
    > Czy słowo handling nie określa "służy do" ? :-)

    Obsługuje, ale co i w jakim zakresie już tam nie masz.
    Zły przykład ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 217. Data: 2013-03-20 19:43:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Wiedziałem, że nie będzie łatwo :-) Czyli innymi słowy możliwość
    > robienia fotomontażu na bazie JPG nie daje przewagi funkcjonalnej (=
    > nie można w nim zapisywać) nad RAW a dokonanie tego samego w PNG już
    > tak? :-D Czyli dorysowanie brakującego płatka kwiatkowi nie liczy się
    > dopóki ten kwiatek nie będzie w PNG zrobiony? :-D

    Problem jest nieco bardziej skomplikowany. Otwarcie i zapisanie pliku
    .PNG 1000 razy nie powoduje żadnej zmiany informacji w obrazie.
    Zrobienie tego z JPEGiem (pomijając specjalne przypadki) powoduje
    degradację dużo większą niż po pojedynczym zapisie.

    Dlatego JPEG nie nadaje się do edycji - bo edycja typowo wymaga
    wielokrotnego odczytywania i zapisywania. Jeśli to ma być pojedyncza
    sesja edycji, to problem jest mniej istotny.

    Drugą sprawą jest stopień kompresji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 218. Data: 2013-03-20 19:46:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Twierdzę inaczej - da się zmodyfikować plik RAW, ale żaden ze znanych
    > programów tego nie robi. Wyjątkiem jest DNG, który potrafi zapisać także
    > obraz po obróbce (nie tylko RAW+XML), ale wtedy zapis już nie jest w
    > przestrzeni RAW, a RGB lub podobnej (tylko rozszerzenie pozostaje, ale
    > to nie wystarczy by stwierdzić, że to jest wtedy RAW).

    RAW to typowo właśnie RGB (RGBG czy co tam kto chce, jeden diabeł
    z naszego punktu widzenia).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 219. Data: 2013-03-20 19:48:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl> writes:

    > No ale w samym rawie tak łatwo nie dokonasz nieodwracalnych zmian (czytaj:
    > nie jest łatwo go zepsuć jak obróbka okaże się zła). I to jest według Marka
    > wada raw w stosunku do jpg - nie dają łatwej możliwości zepsucia. A skoro
    > jpg ma taką możliwość, a raw nie, to jpg jest lepszy.

    IMHO niestandardowość RAWów (bo to do tego się sprowadza) jest ich wadą.
    Nie jakąś straszliwą, ale zawsze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 220. Data: 2013-03-20 19:52:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > na deltach/różnicach, czyli właśnie konkretnych zmianach/działaniach.
    > To jest mniej więcej odpowiednik historii w XML (opisuje ona kolejne

    Nic podobnego. Tak można napisać o zmianach, które są zrozumiałe dla
    programu VCS (typowo: plik tekstowy zorganizowany liniowo). Natomiast
    w przypadku obrazków, nawet gdybyśmy zrobili to tak, że program umiałby
    pokazać diffy (z np. gitem proste), to i tak przełożenie tych diffów na
    konkretną modyfikację nie byłoby (przynajmniej automatycznie, pomijająć
    trywialne przypadki) możliwe.

    W przypadku grafiki wektorowej pewnie byłoby to bardziej realne.
    --
    Krzysztof Halasa