  • 181. Data: 2013-03-20 00:48:32
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 00:07, GLaF pisze:

    > No ale w samym rawie tak łatwo nie dokonasz nieodwracalnych zmian (czytaj:
    > nie jest łatwo go zepsuć jak obróbka okaże się zła). I to jest według Marka
    > wada raw w stosunku do jpg - nie dają łatwej możliwości zepsucia. A skoro
    > jpg ma taką możliwość, a raw nie, to jpg jest lepszy.

    No dokładnie to mam na myśli i już odmieniłem przez wszystkie przypadki
    w/w tezę :-D

    Marek

  • 182. Data: 2013-03-20 00:49:51
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 22:54, Sylwester Zarębski pisze:

    > Ja się tylko czepiam terminologii, czyli "cofania zmian w JPG",

    Dora, wiemy już od dawna w czym rzecz.
    Proponuję EOT :-D

    Marek

  • 183. Data: 2013-03-20 00:51:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Wiem, 15% i drugie 15% to nie 30%, i dokładne wartości chociaż podobne,
    > mogą się nieco różnić.

    Czyli EOT? :)

    Marek

  • 184. Data: 2013-03-20 01:04:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Nie wiem jak w Photoshopie, ale w ogóle złożenie kilku zdjęć wychodzi
    > świetnie... jeśli tylko scena nam się nie zmieniła. Niestety często się
    > zmieniła.

    Pomijam kwestię powstawania "duchów". Zresztą robiłem takie testy przy
    b. krótkich czasach więc nawet nie wiem kiedy te 3 klatki aparat zrobił.
    Przypuszczam, że zajęło mu to 3/12 sekundy. Duchy nie wystąpiły :-)

    > Natomiast z jednego RAWa da się to zrobić (jeśli wystarczy dynamiki
    > oczywiście) dużo lepiej.

    Oj nieeee... Próbowałem. HDR przy różnicy 5ev (konkretnie ostre letnie
    słońce + obiekt w cieniu pod drzewem) wychodzi o klasę lepiej.

    > Nie wiem, ostatnio wszędzie piszą że takie te Nokie (czy coś tam)
    > świetne, kawę może już nawet same robią, wolę brać na poważnie.

    Cały czas czekam na smartfona, który będzie miał maszynkę do golenia,
    pompkę do roweru i śrubokręt :-D Aha... i aparat 24Mpx z zoomem 765x. :-D

    > Nawet nie, po prostu nie potrzebuję aż tylu tych pikseli.

    A to oryginalne podejście :-D Nie lepiej mieć za dużo i przyciąć /
    zresamplować? Bo gdy okaże się za mało to nie nadsztukujesz. A przy
    okazji zresamplowanie z np. 24Mpx -> 6Mpx daje sporo lepsze rezultaty
    niż na tej samej matrycy 6Mpx.

    Marek

  • 185. Data: 2013-03-20 01:18:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 22:57, Sylwester Zarębski pisze:

    > Nie, bo JPG z definicji zakłada degradację obrazu (kompresja stratna).
    > Gdybyś napisał, TIFF, PNG, no... to można by dywagować, ale tak?!

    hahaha

    Wiedziałem, że nie będzie łatwo :-) Czyli innymi słowy możliwość
    robienia fotomontażu na bazie JPG nie daje przewagi funkcjonalnej (= nie
    można w nim zapisywać) nad RAW a dokonanie tego samego w PNG już tak?
    :-D Czyli dorysowanie brakującego płatka kwiatkowi nie liczy się dopóki
    ten kwiatek nie będzie w PNG zrobiony? :-D

    A tak na serio: jeśli chcesz, to zrobimy test. Wykonam zdjęcie w RAW.
    Wygeneruję z tego 2 pliki: JPG i jakiś bezstratny. Niech będzie PNG.
    Dokonam fotomontażu na obu. Potem oba te zdjęcia zapiszę w jednym pliku
    PNG po lewej i po prawej. Twoim zadaniem będzie wskazanie, który był w
    formacie JPG. OK? :-)

    Marek

  • 186. Data: 2013-03-20 01:35:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 23:36, Sylwester Zarębski pisze:

    > Cóż, widocznie nie wiesz/pamiętasz jak działają systemy VCS, one operują
    > na deltach/różnicach, czyli właśnie konkretnych zmianach/działaniach.

    Hola hola! Czy zobaczysz w jakiej kolejności wpisywano literki w każdym
    wyrazie i jakie było tempo wpisywania tych znaków? :-D Nie! VCS
    wychwytuje różnice w kodzie pomiędzy kolejnymi "archiwizacjami". Czyli
    pokaże Ci, że jakiegoś dnia, o jakiejś godzinie ktoś zmienił kontrast i
    kolor w pliku XML ale nie przywrócisz tego pliku XML do stanu gdzie ktoś
    zmienił sam kontrast jeśli obie te czynności były wykonane podczas
    jednej edycji i zostały zapisane po niej. Tymczasem analizując ostatnią
    wersję pliku XML jesteś w stanie odtworzyć kolejność tych zdarzeń bo w/g
    tej kolejności oba te wpisy powstały. To jest ta różnica.

    > To jest mniej więcej odpowiednik historii w XML (opisuje ona kolejne
    > operacje).

    Nieprawda - wyłącznie zmiany między operacjami zapisu. A to co między
    zapisami się dzieje nie jest rejestrowane.

    > Nie zrozumiałeś analogii. Chodziło wyłącznie o to, że taki sposób
    > działania jaki prezentują programy do obróbki RAW czy choćby wspomniany
    > przez Ciebie ACDSee mają inne programy również, a sposób jest taki, że
    > zapisują sobie zmiany w jednym miejscu, a pliki w drugim i wiążą dla
    > wygody "cofania się", itp.

    A to ok. Ktoś w tym wątku utożsamił zapisywanie coraz to nowszych wersji
    pliku wynikowego z odtwarzaniem historii zmian. Stwierdził, że w
    dowolnym programie da się odtwarzać taką historię. Dlatego jestem
    wyczulony i dosłownie interpretuję słowa.

    Marek

  • 187. Data: 2013-03-20 01:48:09
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 20:48, Sylwester Zarębski pisze:

    > Camera *RAW* - jak sama nazwa mówi służy do ...?

    Naprawdę? :-D
    http://img715.imageshack.us/img715/6468/201303200142
    23.png
    Czy słowo handling nie określa "służy do" ? :-)

    > Ale abstrahując od tego, np. taka Picasa zmiany *obok* plików
    > graficznych (JPG, PNG, GIF, RAW) zapisywała już wieki temu - jeszcze
    > zanim Google ją kupił (OIDP).

    Wychowałem się na Corelu i Adobe. Tak więc takie podejście dla mnie nie
    jest historyczne :-)

    Marek

  • 188. Data: 2013-03-20 05:04:53
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Heeee... ciekawe :-) A jednak coś takiego istnieje :-)

    > Chciałbym :-) Wręcz marzę o tym od początku tego wątku. Wątek był
    > sformułowany jak dla fotografa przerodził się w wątek jak dla
    > informatyka :-) Fotograf przetwarza obraz i wycofuje się z tych zmian
    > gdy tego potrzebuje a informatyk protestuje, że nie da się wycofać
    > zmian w bitmapie i protestuje, że to niewykonalne hahaha

    to sie k... zajmij robieniem zdjęć i przestań wygłaszać jakieś prawdy
    objawione.

    bo za chwilę ogłosisz np że lepiej robić zdjęcia obiektywami szerokokątnymi
    niż wąskokątnymi bo na zdjęciu więcej widać i można sobie potem wykadrować
    to co nas interesuje. Takie zdjęcia są lepsze.

  • 189. Data: 2013-03-20 08:02:07
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > Raz mówisz, że skoro JPG jest stratny to nie należą mu się takie
    > koncepcje narzędzi jakie dla RAW są dostępne a chwilę potem, że można je
    > wykorzystywać (czyli innymi słowy sprawdzają się w takich
    > zastosowaniach).

    Nic takiego nie mowilem. Uwaznie przeczytaj co napisalem.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 190. Data: 2013-03-20 09:09:01
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2013-03-16 01:17, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Parę osób tu na forum pisało, że przewagą RAW nad JPG jest m.in. to, że
    > zawsze w przyszłości możemy wycofać się z naniesionych korekt albo
    > zastosować nowe. Np. możemy RAW uczynić monochromatycznym a potem
    > powrócić do koloru gdy mamy taką potrzebę. Przecież to samo możemy
    > zrobić z JPG. Wszystko zależy od aplikacji jaką przetwarzamy obraz a
    > konkretnie od sposobu w jaki zarządza ona obrazami. Może warto wspomnieć
    > o tym jasno napisać i obalić to przekonanie...

    Racja. To akurat o czym piszesz nie jest przewagą RAW na JPG.
    Nawet nie wiedziałem, że panuje takie ogólne przekonanie ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info