  • Data: 2018-09-13 21:06:53
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Weź sobie jakiś rdzeń toroidalny z materiału o dużej przenikalności,
    > nawiń na obwodzie ze 100 zwojów (do testów więcej nie trzeba), obciąż
    > miliamperomierzem AC lub rezystorem np. 10 omów i podłącz oscyloskop.
    > Przełóż przez środek jeden z przewodów podłączonych do żelazka,
    > czajnika, czegokolwiek i ZMIERZ to sobie. Będzie to naprawdę
    > pożyteczniejsze niż zadawanie dziesiątek pytań grupie.

    Problem logistyczny, bo na grupy piszę w czasie, gdy nie mam dostępu do
    sprzętu :)

    Zmierzyłem, puściłem prąd 5.28 A (tyle zmierzył miernik -- trzy halogeny
    400 W).

    Pomiar 1, cęgi pomiarowe 1:10000: 529 - 538 uA, zależnie od położenia
    przewodu. Oddalanie i zbliżanie do środka nie miało znaczenia, znaczenie
    miało oddalanie i zbliżanie do miejsca, gdzie cęgi się rozwierają (im
    bliżej tego punktu, tym mniejszy prąd).

    Pomiar 2, przekładnik 1:1000 (AC1020) i amperomierz (załóżmy że to jest
    pomiar dla obciążenia bliskiego zeru): 5.3 mA, niezależnie od położenia
    drutu.

    Pomiary z rezystorem:

    - 1 zwój, 110 R: 576 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.24 A
    (lub 5.36 A biorąc przelicznik 0.097 V/A)
    - 1 zwój, 220 R: 1136 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.16 A
    - 1 zwój, 440 R: 2.23 V, w przeliczeniu wychodzi 5.06 A
    - 2 zwoje, 110 R: 1152 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.24 A

    Wnioski:

    1. Położenie drutu w rdzeniu nie ma wpływu na pomiar
    2. Faktycznie rezystancja 220 R to za dużo
    3. Rezystancja 110 R jest zadowalająca, ale też istotnie przekłamuje
    4. Op amp (czyli zwarcie) faktycznie może dać istotnie lepszą
    dokładność...