eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMikrofalowa kuchenka z inverterem Panasonic NN-GD358W błąd H.97 - brak mikrofal › Re: Mikrofalowa kuchenka z inverterem Panasonic NN-GD358W błąd H.97 - brak mikrofal
    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Date: Mon, 03 Jan 2011 14:49:35 +0100
    Subject: Re: Mikrofalowa kuchenka z inverterem Panasonic NN-GD358W błąd H.97 - brak
    mikrofal
    Newsgroups: pl.misc.elektronika

    jędrek wrote:

    > Nie chciałbym potem ślepy łazić od pola...

    i dlatego mysle ze im dluzej to naprawiasz tym wieksze ryzyko jakiegos
    wypadku ... a nowa mikrofala 100 ziko... warto?

    > Zanim więc przystąpię do pomiarów WN chcę się upewnić.
    moim zdaniem nie ma sensu. pomysl lepiej odwrotnie - co mozesz na tej plycie
    naprawic? pomierzyles diody, pomierzyles tranzystory kluczujace... i tyle.
    przeciez chipa sterujacego nie wymienisz...
    po co wiec ryzykowac jakies pomiary w ogole...

    > bzdurny sygnał? W dokumencie poniżej mowa też coś o elemencie piezo "Steam
    > Sensor" (str.

    > niezlokalizowany u mnie "Steam Sensor". Przez metalową obudowę magnetronu
    > coś tam w.cz. przecieka i ten czujnik to przejmuje i daje sygnał do płyty
    > o generacji? Może pomiar prądu na jednym z rezystorów? Brak generacji =
    > znikomy pobór prądu? Pomijając oczywiście zwarcie.

    "steam sensor" Steam - para. sensor... sensor, czujnik. czujnik/detektor
    pary... zapewne zwyczajnie odcina cala elektryke po przekroczeniu jakiegos
    poziomu wilgotnosci.

    > Bo może właśnie coś w samej płycie głównej-sterującej jest zafałszowany
    > sygnał i odcina pracę invertera? Stąd te naście sekund i kaput. Nie

    typowo przetwornice (nie tylko te w kuchenkach) dostaja zwarcia albo na
    diodzie prostujacej wyjscie , albo ktorys z tranzystorow kluczujacych
    dostaje zwarcia.
    Jesli siada tranzystor - zwykle wywala bezpiecznik .
    jesli pali sie dioda na wtornym (w twoim wypadku - WN) - dioda przewodzi w
    dwie strony , wiec kondensator filtrujacy dziala jak zwarcie. przetwornica
    startuje, ale wykrywa przeciazenie - po czym powinna sie wylaczyc.

    jeszcze masz male prawdopodobienstwo ze uszkodzony jest kondensator WN -
    zwarcie/przebicie.

    no i ostatnia opcja... najbardziej prawdopodobna, bo zapewne tak zostalo to
    zaprojektowane - czyli ze wysiadl sterownik, ktory kosztuje pare centow ale
    za te cene moze go kupic tylko producent/serwis firmy produkujacej
    mikrofale.... a ty jako smiertelnik zaplacisz tyle co nowa mikrofala ;) albo
    dwie nawet ;)
    znajac zycie ma nawet wbudowany zegar RTC i po osiagnieciu konca gwarancji
    np. kasuje swoj wewn. firmware, tak ze nawet jak wydlubiesz podobny z innej
    uszkodzonej mikrofalowki to pochodzi pare miesiecy i tez padnie...

    > przemierzyłem samego poboru mocy z sieci przez te naście sekund - bo to
    > już by dało znak, że generacja magnetronu jest. Bo może właśnie błędny
    > sygnał z tego małego termistorka płyta główna dostaje?
    ale jak mialby sie uszkodzic termistor? termistor latwo sprawdzic - mierzysz
    go omomierzem i sprawdzasz czy po podgrzaniu jego temperatura sie zmienia.
    generalnie bardzo watpliwe.

    > pstryk i się wyłączy. Więc raczej trudno mi tu o płynnej regulacji mocy
    > mówić za pomocą regulacji napięcia na magnetron?
    a komu potrzebna plynna regulacja mocy w kuchence mikrofalowej?
    zeby wydajnie regulowac moca , przy zastosowaniu inwertera, najlepiej uzywac
    zwyklej modulacji czasem jego dzialania. tzn. jesli chcesz miec 1000W to
    inwerter pracuje 1 sek, jesli 500- 0.5sek. i 0.5sek 'odpoczywa' . mozna
    oczywiscie szybciej, np. 100ms dla 1000W , 50ms pracy i 50ms odpoczynku dla
    500W - kurczakowi w mikrofali zadnej roznicy to nie zrobi.
    minimalna waga zalecana do wkladania do mikrofali to 400g. liczac nawet 50%
    z tego jako wode, daje to 200g . zeby to wyparowalo, potrzeba to ogrzac z
    dajmy na to 50C do 100C. zeby ogrzac 1g wody o 1C potrzeba (w duzym
    przyblizeniu oczywiscie) 1cal, czyli ~4J. lekko liczac potrzeba wiec
    50cal energii, czyli 50*4=200J na gram, gramow zalecaja 400, ale liczymy dla
    bezp. 200 - czyli 200J*200= 40 000J energii. 1W= 1J/1s , zeby wiec w ciagu 1
    sek odparowac 200g wody potrzeba byloby mocy 40 000W . mikrofala ma 1000W,
    brakuje wiec 39 000W ;) cykl wlacz/wylacz moze miec nawet max 20sek okres.

    mozna wiec spokojnie - i tak bylo to realizowane w wielu prymitywnych
    konstrukcjach - regulowac moc zwyczajnie zalaczajac i wylaczajac magnetron.
    W konstrukcji opartej na inwerterze mozna wlaczac i wylaczac inwerter o
    wiele czesciej niz przy pomocy przekaznika w konstrukcjach
    'transformatorowych' - mozliwa jest wiec plynniejsza regulacja, nie zuzywa
    sie rowniez przekaznik.

    > A może działa to tak samo czyli też włącz wyłącz przetwornicę (bo te
    > wkresy nijak do mnie mówią - coś tam zostało zgubione w rozważaniach).

    dokladnie tak.

    > regulacja. Więc światło na sprawę marne.
    > Jak się okaże, że to inverter i go nie uda się wskrzesić to wolę nową
    > mikrofalę kupić niż bulić 300zł za inverter.

    polecam. a z tej z mikrofali zostanie ci kupa ciekawych czesci do
    wykorzystania/sprzedania ;)