  • 1. Data: 2016-01-04 00:57:27
    Temat: Miejsce na klucz
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy są jakieś normy ile trzeba zostawić miejsca, aby nakrętkę dało się
    odkręcić/dokręcić kluczem?
    Narysowałem taki stelaż i teraz tak patrzę czy kluczem tam dojdę.
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/x143uc6piftlgz8/
    klucz.png?dl=0

    Jak to wygląda w praktyce przy projektowaniu? Mogę narysować sobie
    klucz. Tak to się robi?

    Robert

  • 2. Data: 2016-01-04 07:07:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Nie napisałeś jakiego chcesz używać klucza, jakich śrub itd. Weź taką śrubę jaka tam
    ma być, do rozmiaru jej łba/nakrętki weź nasadkę (socket, mam nadzieję że to po
    naszemu wciąż nasadka), one są znormalizowane, ale nikt tej normy nie przestrzega,
    wszyscy robią tak jak Bosch, więc poszukaj w onlinowym katalogu Boscha. Jak średnica
    nasadki się mieści, to pozostanie tylko dylemat czy masz dość miejsca w osi śruby, a
    to już zależy od kompletu narzędzi jakimi chcesz to montować. Tu już żadna norma nie
    pomoże.

  • 3. Data: 2016-01-04 11:01:51
    Temat: Re: Miejsce na klucz
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-04 o 7:07, Konrad Anikiel pisze:
    > Nie napisałeś jakiego chcesz używać klucza
    No tak...
    Płaski.
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/bc6h19l9mzrwbh1/
    klucz2.png?dl=0

    Nakrętki sześciokątne 13 mm. Klucz nasadowy ma na zewnątrz ~25 mm i tu
    wszystko jasne ile miejsca potrzeba.

    A teraz już tylko z ciekawości jak z tym płaskim, bo nie wiem dlaczego,
    widziałem tam płaski klucz, skoro wygodniej będzie nasadowym.

    Płaskie są odgięte o ~18° (to standard?) co po obróceniu da ~36°. Śruba
    sześciokątna potrzebuje wtenczas 60°-36° co daje 24°. Do tego zapas na
    luz i szerokość trzonu klucza i wiadomo ile musimy mieć min. miejsca.
    A co ze szczękami?
    Są jakieś zasady ile trzeba dać luzu dookoła? Uczą tego? :-)

    Robert

  • 4. Data: 2016-01-04 12:46:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    >
    > A teraz już tylko z ciekawości jak z tym płaskim, bo nie wiem dlaczego,
    > widziałem tam płaski klucz, skoro wygodniej będzie nasadowym.

    A jeszcze wygodniej z kluczem ampulowym MZ.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2016-01-04 13:08:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-04 o 12:46, PeJot pisze:
    > A jeszcze wygodniej z kluczem ampulowym MZ.
    Znowu mój błąd. :-(
    Tam są nakrętki. Więc inbus się nie nada.
    Ampulowy to inbus? A MZ to co oznacza?
    Tak na szybko patrząc Google jednoznacznie nie mówią.

    Robert

  • 6. Data: 2016-01-04 13:28:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 stycznia 2016 11:02:19 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    > A co ze szczękami?
    > Są jakieś zasady ile trzeba dać luzu dookoła? Uczą tego? :-)

    W amerykańskich poradnikach (np Machinery's Hanbook) takie rzeczy podają, ale dla
    śrub/nakrętek UN (dla każdego rozmiaru gwintu są dwa rozmiary nakrętki, standardowy i
    ciężki). W polskich też takie rzeczy widziałem, ale to takie starocie że w
    dzisiejszych czasach to już się chyba zalicza do starodruków. Rozmiary tych kluczy
    nie są ustandaryzowane, więc to wszystko są takie opowieści Wujka Dobra Rada. Po
    prostu, albo dołącz klucz do kompletu i zaprojektuj wszystko pod ten klucz, albo
    szukaj największego jaki dasz radę znaleźć i załóż że użytkownik większego nie ma.

    No i słuchaj PeJota. Jak Ci zależy na wciśnięciu dużej śruby w ciasne miejsce, to są
    lepsze rozwiązania niż sześciokątna śruba plus nakrętka.

  • 7. Data: 2016-01-04 14:08:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Znowu mój błąd. :-(
    > Tam są nakrętki. Więc inbus się nie nada.

    Po prawdzie są nakrętki pod inbus ( nieprzelotowe ).

    > Ampulowy to inbus?

    Tak.

    > A MZ to co oznacza?

    Moim zdaniem.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2016-01-04 14:39:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-04 o 14:08, PeJot pisze:
    > Po prawdzie są nakrętki pod inbus ( nieprzelotowe ).
    O! Dobrze wiedzieć, że takie coś istnieje. Szukam i nie widzę, pewnie
    jakaś rzadkość albo nie wiem jak to się zwie.
    Od biedy można takie zastosować. Przynajmniej są wszędzie dostępne.
    http://g-s.com.pl/media/products/18defc3e6de63ad9f63
    e5119a5b8e35f/images/thumbnail/large_MUFA-WKRECANA-Z
    -NACIECIEM-IMB.png?lm=1447877234

    Robert

  • 9. Data: 2016-01-04 14:44:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-04 o 13:28, Konrad Anikiel pisze:
    > No i słuchaj PeJota. Jak Ci zależy na wciśnięciu dużej śruby w ciasne miejsce, to
    są lepsze rozwiązania niż sześciokątna śruba plus nakrętka.
    Ten stelaż jest mocowany do ściany, z której wystają wklejone szpilki
    M8, dlatego nakrętka wydała mi się jedynym rozwiązaniem.
    Ale jak widać można inaczej i lepiej.

  • 10. Data: 2016-01-04 15:06:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >No tak...
    >Płaski.
    >https://dl.dropboxusercontent.com/s/bc6h19l9mzrwbh1
    /klucz2.png?dl=0

    oczkowy odsadzony, bo plaskim przy scianie bedzie niewygodnie :-)

    >Są jakieś zasady ile trzeba dać luzu dookoła? Uczą tego? :-)

    Ucza - monterzy z warsztatu :-)

    J.