  • Data: 2017-11-15 12:02:09
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Zastosowałeś połowę moich rad więc połowiczny sukces osiągnąłeś :-D

    Coś w tym jest :)

    > Pracujesz z kalką więc aby było dobrze to musisz albo poprawić
    > naświetlarkę oddalając świetlówki, "zagęszczać" toner oraz bardzo
    > pilnując czasu naświetlania licząc się z tym, że od czasu do czasu i tak
    > nie wyjdzie idealnie bo coś się rozjedzie, albo pozbyć się kalki.

    Pozbędę się kalki. Tylko muszę wygrzebać zasilacz do atramentówki i
    sprawdzić, czy ona w ogóle działa :)

    > a) Niedoświetlony narożnik bo był naświetlany o wiele słabszym światłem
    > niż pozostałe fragmenty. A skąd to?
    >
    > 1. Bo pewnie był pomiędzy świetlówkami a z racji tego, że są one bardzo
    > blisko PCB, to cień między nimi jest drastyczny. Aby się pozbyć tego
    > efektu to przerobisz naświetlarkę oddalając lampy od PCB i świecisz
    > dłużej. (jak wcześniej wspominałem, że będzie)

    Fragment był w miejscu, który pokrywa się z brzegiem lamp. Rzeczywiście
    jest różnica w świetle :(

    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_18055
    2.jpg

    Po przerobieniu naświetlarki nie jest wiele lepiej...

    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20594
    4.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20593
    1.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20593
    8.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20594
    2.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_21025
    6.jpg

    > 2. Być może (dużo mniej prawdopodobne) kalka nie dotykała powierzchni
    > PCB. Czasem przy dogniataniu PCB szkłem, mocniejszy nacisk kładziony
    > jest na jedną krawędź niż na pozostałe. Wtedy dodatkowo ścieżki stają
    > się rozmyte. Ponieważ płytka jaką zrobiłeś jest słabej jakości, to
    > występowanie tego efektu ciężko zdiagnozować.

    W sumie ta pokrywka w skanerze jest plastikowa, nie ma żadnej elastycznej
    pianki. Może warto dorobić...

    > b) Przetrawienia i niedotrawienia oraz wygryzione krawędzie ścieżek.
    >
    > A skąd to? Bo kalka ma fatalny kontrast (jak wcześniej wspominałem). Kup
    > papier ścierny gruboziarnisty i gęstą białą farbę. Napisz coś pędzlem.
    > Zapewne zobaczysz czarne kropy w tym napisie. Pomyśl skąd one się biorą.
    > Analogicznie będzie z kalką + nadruk na niej. Zresztą patrząc na fotki
    > kalki jakie wykonałeś, to widzę dokładnie taki efekt: mega niedomalowane
    > ziarno. Do tego dochodzi jeszcze raster tonera, którego tu nie widać bo
    > te góry i doliny są tak liczne, że trudno dopatrzeć się wzoru rastra
> [...]

    Czyli te nierówności to kwestia kalki a nie drukarki?

    > Jak się tego pozbyć? Kupujesz zagęszczacz tonera w sprayu, który
    > częściowo rozpuszcza powierzchnię tonera (czyli białą farbę w
    > zobrazowaniu problemu) a to co się rozpuści zalewa mikro dziury.
    > Niektórzy wrzucają taki wydruk do słoika z watką nasączoną Nitro. Też
    > działa choć kontrola nad tym procesem dużo mniejsza a efekt silnie
    > zależy od tego jak opary się rozejdą po tym słoju.

    Pomyślę... ale chyba jednak pójdę w Ulano. Kalkę też sobie zostawię - dla
    płytek, w których nie będzie wymagana taka precyzja :)

    > c) Skąd mikrozwarcia?
    >
    > Tak jak wspominałem - pozostały farfocle po wywoływaniu jeśli miękkiego
    > pędzla nie użyłeś lub nie robiłeś tego ścierając na bieżąco je w trakcie
    > wytrawiania. Zauważyłem, że jeśli takowy opadnie na powierzchnie, to się
    > do niej dość mocno przyklei. Wtedy ciężko go zebrać.

    Ścierałem na bieżąco palcem w jednorazowej lateksowej rękawiczce.

    > Druga przyczyna: kalka techniczna. Ponieważ jej powierzchnia zawiera
    > góry i doliny, a światło pada pod różnym kątem, to te góry rzucają
    > cienie. Jeśli dwie ścieżki idą blisko siebie, to one same też rzucają
    > cień przy swoich krawędziach. Chodzi o to, że mimo tego, ze przylegają
    > one bezpośrednio do PCB to nie są zerowej grubości. Więc światło
    > nieprostopadłe jest nimi przysłonięte a prostopadłe już nie. Stąd cień.
    > Połączenie obu cieni daje taki piękny mostek jaki prezentujesz.

    Na Ulano tak nie będzie?

    Światło nieprostopadłe i prostopadłe... w naświetlarce od wewnętrznej
    strony i od dołu mam folię aluminiową, która odbija to światło. Może
    lepiej byłoby bez niej? Światło byłoby bardziej "przewidywalne"...

    > Jak się ich pozbyć? Wystarczy naświetlać dłużej. Czas dobrać taki aby w
    > tych półcieniach powierzchnia płytki naświetliła się w 100%. No ale jest
    > tego konsekwencja: część ścieżek zostanie podgryziona dość mocno. A
    > dlaczego? Bo znów kalka techniczna tak ma. Zrób eksperyment. Zadrukuj
    > kalkę na czarno i popatrz przez nią na żarówkę. Widzisz coś? Pewnie, że
    > widzisz i to całkiem dobrze!

    Spróbuję. Potem spróbuję zagęścić Nitro i zobaczę, jaka różnica.

    Z Ulano też zrobię taką próbę, jak zamówię (po weekendzie).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]