  • 1. Data: 2010-09-05 18:45:13
    Temat: Matryce Fujifilm
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    WItam,
    Mam pytanie dotyczące matryc Fujifilm EXR. Czy rzeczywiście efekty pracy
    tych matryc są tak wyrazne jak zachwala to producent? A chodzi mi o
    zwiększony zakres tonalny. Widziałem parę próbek i szczerze to nie powaliły
    mnie one na kolana. CO prawda widziałem zdjęcia też z starego S5 i leciwej
    już matrycy, i były rewelacyjne, ale te EXR z najnowszych Fxx to jakoś
    niespecjalnie mnie przekonują... Robił ktoś może takie testy które
    pozwoliłyby jednoznacznie stwierdzić ich wyższość nad zwykłymi matrycami?
    Już nie wspomnę, że interesują mnie te matryce jako namiastka HDR :)

    --
    Pozdr,
    Leszek Piedel

  • 2. Data: 2010-09-05 20:48:23
    Temat: Re: Matryce Fujifilm
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-05 20:45, ViRuS pisze:
    >Robił ktoś może takie
    > testy które pozwoliłyby jednoznacznie stwierdzić ich wyższość nad
    > zwykłymi matrycami? Już nie wspomnę, że interesują mnie te matryce jako
    > namiastka HDR :)

    Matryce te dają znacznie większą rozpiętość tonalną niż tradycyjne
    matryce. Wyobraź sobie, że fotografujesz jakiś widoczek i efekt psuje ci
    przepalone niebo. Próbujesz dobrać tak ekspozycję, żeby niebo nie było
    jeszcze przepalone, ale okazuje się, że musisz skrócić czas 4x. Psuje ci
    to oczywiście cienie. W matrycy EXR włączasz tryb rozszerzonej
    rozpiętości tonalnej i tę różnicę jest w stanie skompensować ta matryca.
    Wyższość tej matrycy nad innymi jest taka, że możesz jej używać tam,
    gdzie nie nie dasz rady użyć tradycyjnej matrycy w połączeniu z techniką
    HDR (to co dla zwykłej matrycy wymaga użycia techniki HDR, dla EXR może
    tego nie wymagać), czyli przede wszystkim sceny na tyle dynamiczne, że
    nawet bracketing ekspozycji w Nikonie 300Ds da na tyle różniące się
    kadry, że nie dadzą się dobrze złożyć, czyli np. sport.

  • 3. Data: 2010-09-05 21:12:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

> [...]
    > nawet bracketing ekspozycji w Nikonie 300Ds da na tyle różniące się
    > kadry, że nie dadzą się dobrze złożyć, czyli np. sport.

    Ale masz taką matrycę?

  • 4. Data: 2010-09-05 21:33:15
    Od: "Ktotek (K.P.)" <k...@o...pl>

    On 2010-09-05 22:48, "Paweł W." wrote:

> [...]
    > nawet bracketing ekspozycji w Nikonie 300Ds da na tyle różniące się
    > kadry, że nie dadzą się dobrze złożyć, czyli np. sport.

    Teoretycznie tak, w praktyce cudów nie ma. Nie wiem o jakim aparacie
    piszesz, F200 EXR trochę mnie rozczarował, ja bym efektu nie porównał do
    S5Pro, który pod tym względem był rewelacyjny. EXR w kompaktach to
    głownie dwa tryby - mały szum i duży DR. W obu tych trybach aparat
    redukuje rozdzielczość o połowę - warto o tym pamiętać. Tryb redukcji
    szumu to pic na wodę - zmniejszając rozdzielczość zdjęcia zrobionego w
    trybie nie EXR i stosując jakieś odszumianie uzyskuje się nie gorszy
    efekt. Przy trybie rozszerzonej rozpiętości może jest trochę lepiej, ale
    tylko trochę. Dla mnie efekt nie był spektakularny, chociaż wyraźnie
    widoczny. Niestety nie mam już do dyspozycji F200 EXR bo pokusiłbym się
    o eksperyment - zredukowaniu rozdzielczości o połowę przy lekkim
    wyciągnięciu cieni, na pliku z nieprzepalonymi światłami - intuicja mi
    podpowiada, że nie poradziłbym sobie dużo gorzej od matrycy EXR ;-). Nie
    dyskwalifikuję całkiem EXR - dla kogoś kto nie lubi grzebnąć w plikach
    może to i fajne, ale zdecydowanie wolałbym w kompakcie jakiś format
    bezstratny i sensowny manual. W kompaktach Fuji dość fajne są symulacje
    efektów z filmów.

    --
    Pozdrawiam, ktotek (K.P.)

  • 5. Data: 2010-09-05 21:34:01
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-05 23:12, Mateusz Ludwin pisze:

    > Ale masz taką matrycę?

    Nie mam. Jak wyszedł pierwszy aparat z EXR, to bardzo się tym
    interesowałem. Niedługo jednak kupię jakiś nowy kompakt i możliwe, że
    będzie miał EXR na pokładzie.

  • 6. Data: 2010-09-06 10:17:58
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    tyle narzekania na ten wstretny HDR a okazuje się że tylko z powodów
    technologicznych nie jest popularny.
    największe firmy wydają setki milionów aby trafił pod strzechy i aby był w
    kazdym kompakcie czy komórce ;-D

  • 7. Data: 2010-09-06 11:49:47
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Użytkownik "ViRuS" <b...@b...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > stwierdzić ich wyższość nad zwykłymi matrycami? Już nie wspomnę, że interesują

    mam opowieść ale bez szczegółów niestety technicznych. Matryca właśnie RGB
    fuji, kolega mi zrobił na szybko pokaz, cyknoł portret we wnętrzu na tle jasnego
    okna, wiadomo okno totalnie wyjarane zostało momentalnie. Potem w LR
    zaprzągł do pracy wsparcie tych wszystkich warstw RGB i wyciągnął mi wszystkie
    szczegóły z za okna... przy otrzymaniu wciąż dobrego jakościowo zdjęcia.
    Nie powiem kopare miałem mocno opadniętą. Niestety nie pamiętam
    jakie to było body, wiem tylko, że dość wolne :)

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia ślubna: http://www.slubna.net

  • 8. Data: 2010-09-06 12:08:25
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Roger from Cracow wrote:

    > szczegóły z za okna... przy otrzymaniu wciąż dobrego jakościowo zdjęcia.
    > Nie powiem kopare miałem mocno opadniętą. Niestety nie pamiętam
    > jakie to było body, wiem tylko, że dość wolne :)

    No to już wiemy że S2 lub S3 :)

  • 9. Data: 2010-09-06 22:00:12
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > No to już wiemy że S2 lub S3 :)

    W zasadzie to jak na wspolczesne standardy to S5 tez demonem predkosci nie
    jest ;-)

    Thomas

  • 10. Data: 2010-09-09 22:54:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Sep 2010, ViRuS wrote:

> [...]
    > kolana. CO prawda widziałem zdjęcia też z starego S5 i leciwej już matrycy

    Ale porównaj gęstość pikseli z S5 (6+6Mpix z APS!) z tą o której myślisz.
    I podziel "zakres tonalny" piksela przez proporcję rozmiaru tychże
    pikseli :)
    Oczywiście to pewna przesada, bo matryca S5 jakoś szczególnie się nie
    wyróżniała i *same* wielkie piksele nie mogą stawać do konkursu
    z większością współczesnych aparatów z matrycą APS (mimo, że te
    współczesne mają mniejsze piksele) a ta EXR jest jednak "współczesna",
    niemniej różnica rozmiaru piksela chyba spora wyjdzie ;)
    Porównaj tego EXRa z aparatami o porównywalnej gęstości pikseli...

    pzdr, Gotfryd