    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 23 Feb 2012 00:02:48 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Masz firmowe auto? Uważaj, bo zapłacisz dodatkowy podatek

    On Mon, 20 Feb 2012, Icek wrote:

    > z autem. Mam przerwe, jade firmowym autem na gyrosa na koniec ulicy. Zużywam
    > firmowe auto. Jak mam policzyć ile mam zapłacić ?

    "Zużycie" IMVHO można próbować obronić, kosztów eksploatacji nie bardzo.

    > Idziemy i ustalamy ile by
    > mnie kosztowała wypożyczalnia samochodów ?? Bezsens.

    Ale to jedna z metod wyceny :), i to podatnikowi przypada możliwość
    obrony korzystniejszej wersji.
    Strzał w stopę natępuje właśnie w tym miejscu, w którym podatnik
    twierdzi że "nie da się" *wyliczyć* kosztów użytkowania auta.
    No jak się "nie da", to ustawa przewiduje właśnie "wartość
    rynkową". "Sam pan chciał, podatniku" ;)
    Co innego, jak podatnik twierdzi że *da* się to policzyć
    i na dowód pokazuje ścisłe ewidencje, takie cóś IMVHO raczej
    trudno podważyć.

    > A jak biuro pobiera energię poza godzinami pracy (ktoś zostawił bezmyślnie
    > włączoną klimatyzację). To czy to można wliczyć ??

    Do czego, do kosztów?
    Tak.
    Metoda działa tu inaczej: to nie jest tak, że koszt się "znosi"
    w sposób automagiczny, on musi zostać *wykazany*, zaś ewentualne
    kwoty o których dyskutowano w wątku wynikają z przychodów.
    I te przychody wykazuje się *oddzielnie*.

    Koszt jest, nikt nad nim nie dyskutuje, koszt ten nie został
    poniesiony w celu innym niż DG (w szczególności w celu przeznaczenia
    na INNE cele zarobkowe ani na rzecz INNYCH podmiotów, takich
    jak pracownicy).
    Sprawa jest prosta: skoro było "bezmyślnie", to mamy szkodę.
    W zależności od tego, czy prawo pracy dopuszcza, mamy możliwość
    żądania odszkodowania od "kogoś" lub nie.
    W przypadku braku możliwości jest... brak możliwości.
    Kropka.
    W przypadku możliwości, mamy zaś przychód uboczny, który w odróżnieniu
    od przychodów z działalności podstawowej DG uzyskiwany jest "kasowo",
    z dniem uzyskania, a nie z dniem powstania należności - sprawdź
    w ustawie, art.14.
    Czyli dopóki odszkodowania za bezmyślną szkodę nie uzyskamy,
    nie ma przychodu ktory "zniesie" ten koszt.

    pzdr, Gotfryd