  • 101. Data: 2013-11-11 19:41:46
    Temat: Re: Mamo, Tato, kupcie mi dyplom !!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Nov 2013 18:52:17 +0100, bartekltg napisał(a):

    > Coś to niegoglalne. Rozwiń.

    Cross(ed) Field Antenna

    J.

  • 102. Data: 2013-11-11 19:54:35
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-11-11 19:41, J.F. pisze:

    > Cross(ed) Field Antenna

    Nakarmiłem googla

    "[...]the theory behind the Crossed Field Antenna (CFA)
    has been thoroughly established using Maxwell's equations
    through the Transmission Line Method (TLM) [2] and a
    Moment Method approach [3]"
    http://materias.fi.uba.ar/6682/download/CFAComments.
    pdf

    No i gdzie ta reinterpretacja?

    pzdr
    bartekltg

  • 103. Data: 2013-11-11 21:11:21
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    > No bez jaj. To na wydziale fizyki... UW dawali części,
    > lutownicę i kazali badać tranzystor.

    Ze zrozumieniem...?

    > Tranzystory się czasem paliły, ale asystent patrzył,
    > czy ograniczenie prądowe zasilacza odpowiednie i wsadzenie
    > lutownicy w oko było najbardziej prawdopodobną katastrofą;)

    Ja kiedyś cudem nie straciłem oka w taki sposób - strzepnąłem dużą kroplę
    cyny w ten sposób, że mi centralnie niemal zapyliła w gałę. Dobrze, że mimo
    młodego jeszcze wieku, skończyło się na niegroźnym oparzeniu - bo wiedziałem
    co robić w takiej sytuacji i natychmiast z okiem pod zimną wodę, i nie
    chluśnięcie 3 kropelek, tylko porządne płukanie, a potem na pogotowie. Już
    nie pamietam, co lekarz powiedział, ale domyślam się, że gdybym nie
    zareagował jak należy, to dziś mógłbym mieć trwałe inwalidztwo i jedno oko
    nieczynne. Blizna, jaką sobie zafundowałem grotem lutownicy
    transformatorowej, to pikuś... Zresztą, zaniknęła.

    > Wątpię, by PWr dawało studentom niestabilizowany zasilacz
    > bez ogranicznika prądowego. Transformator z przylytowanym

    W końcu profesor, czy adiunkt, czy jak się tych panów nazywa, odpowiada za
    swoich słuchaczy...
    Najważniejsze, aby takie zajecia zostały właściwie zrozumiane. Z dokładną
    instrukcją, to i moja Mama polutuje działający układ...
    Jasne, ze tego i owego trzeba się nauczyć, w końcu nie rodzimy się z wiedzą,
    wiedzę nabywamy. Nie wiem, jak ze zrozumieniem...

    > przez studenta na pająka mostkiem prostowniczym i kondziorem;-)
    > A nie, czekaj, tak to sobie prywatnie zasilałem conieco;)

    A tylko Ty jeden tak?
    Ja przez dwa tygodnie na pająka miałem zrobiony układ - triak, trafo
    głośnikowe, żarówka 200W (!), bez trafo sieciowego, tylko głośnikowe
    separowało - i podłączone do jednego z kanałów. Grał tylko lewy, ale
    wcisnąłem MONO i jechało. Lampka migała w takt dźwięków :) Było tylko
    przykazane, że "tam kopie i pod żadnym pozorem nie dotykać". Wszystko
    wytrzymało, nikogo nie kopnęło i przez to nikt nie musiał oddawać :))
    Ale, będąc świadomym zagrożenia i umiejąc zabezpieczyć otoczenie przed
    narażeniem się na zetknięcie z nim...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 104. Data: 2013-11-11 23:05:36
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2013-11-11, o godz. 15:26:58
    "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał(a):

    > Elementarne, drogi Watsonie.
    >
    > Klucz nastawny nigdy dobrze do sześciokata nakrętki nie przylega - i
    > w ten sposób katuje się nakrętkę, co prowadzi do szybkiego zniszczenia

    Mój prosty umysł poszedł w kierunku BHP i to mnie doprowadziło do tej
    zadumy.

    MM

    --
    http://edudesk.pl - Komputery, sieci, naprawa, strony www, GIS. Toruń.

  • 105. Data: 2013-11-11 23:29:44
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-11-11 21:11, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Ze zrozumieniem...?

    Zależy na jakim poziomie. Pracownia elektroniczna to drugi rok,
    przed twardą teorią ciała stałego;)
    Nie było tam nic skomplikowanego. Wspólny: emiter, kolektor, baza,
    znajdź punkt pracy, wyznacz charakterystyki. Opisane, co jak
    się robi i z grubsza dlaczego.

    Czy zrozumienie było głębokie i na wieki? Wątpię;)

> [...]
    > mieć trwałe inwalidztwo i jedno oko nieczynne. Blizna, jaką sobie
    > zafundowałem grotem lutownicy transformatorowej, to pikuś... Zresztą,

    Brrr.

    Tabliczka u optyków: Nie patrzeć w promień lasera zdrowym okiem.

> [...]
    > Jasne, ze tego i owego trzeba się nauczyć, w końcu nie rodzimy się z
    > wiedzą, wiedzę nabywamy. Nie wiem, jak ze zrozumieniem...

    Najczęściej nie da się wymusić zrozumienia. Człowiek sam musi włożyć
    pewien wysiłek, skakania profesora wokoło niewiele pomogą, jak tego
    nie ma.

    > A tylko Ty jeden tak?

    Jeszcze paru kolegów;) Ale to w ramach zabaw dodatkowych.

> [...]
    > separowało - i podłączone do jednego z kanałów. Grał tylko lewy, ale
    > wcisnąłem MONO i jechało. Lampka migała w takt dźwięków :) Było tylko

    :-)

> [...]
    > wytrzymało, nikogo nie kopnęło i przez to nikt nie musiał oddawać :))
    > Ale, będąc świadomym zagrożenia i umiejąc zabezpieczyć otoczenie przed

    230 w pudełku, potem w miarę bezpieczne 40V i kilkadziesiąt kV,
    ale taka częstotliwość, że tylko lekko szczypało. Parę lat pokazy
    robiłem, ze trzy urządzenia zasilające powstały (o coraz większym
    czasie pracy przed sfajczeniem czegoś:) i jakoś bezwypadkowo:)

    pzdr
    bartekltg

  • 106. Data: 2013-11-12 00:01:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Brrr.

    Na szczęście większych efektów brak. Ale po jeszcze jednym dość mocnym
    zranieniu (zadrapanie przez miotającego się psa) mam zeza. Też niemiłe, ale
    da się przeżyć. Ważne, by nie cudować, tylko na ostry dyżur walić.

    > Tabliczka u optyków: Nie patrzeć w promień lasera zdrowym okiem.

    Osobliwe :)
    Jak mi równali cukrzycę i robili różne badania, to okulistka tak mi tą
    lampką świeciła, że chyba mi di tyłka prześwietliła ciało. Przez adnych parę
    minut wszystko widziałem na czerwono... choć lampka była bezbarwna. Ale
    potwornie jaskrawa... wolę zakropienie atropiny, od takiego świecenia... Tam
    takiej tabliczki nie było... Na szczęście, poza wiekiem, nic w oku nie
    zmienione.

    > Najczęściej nie da się wymusić zrozumienia. Człowiek sam musi włożyć

    Zrozumienie, to może raczej dobra wola, nastawienie...

    > pewien wysiłek, skakania profesora wokoło niewiele pomogą, jak tego
    > nie ma.

    Jest przysłowie - można konia przyprowadzić do wodopoju, ale nie kazać mu
    się napić.

> [...]
    > robiłem, ze trzy urządzenia zasilające powstały (o coraz większym
    > czasie pracy przed sfajczeniem czegoś:) i jakoś bezwypadkowo:)

    Na centrali, z racji konfiguracji (łącza z sygnalizacją zmiennoprądową),
    miałem 110 zmiennego, normalnie, 50 Hz. Jak to było, że temi palcamy
    dotykałem, a jakoś nie chciało kopnąć...? Może dlatego, że ściśle
    przestrzegałem, że takie zabawy, to tylko całkowicie suchymi rękami?
    (zresztą na wyższe napięcia bym się nie odważył) Nawet po dokładnym wytarciu
    ręcznikiem suszyłem dodatkowo... Rzadko dotykałem, ale czasem się zdarzyło,
    że trzeba. Bardzo tego przestrzegałem.
    A tak apropos łuku - to ładnie się kiedyś zabawiłem - OTVC Rubin 714 :),
    blok wysokiego, miejsce, gdzie przy dotykaniu srubokrętem szedł mały łuk (wg
    schematu ok. 6 kV), z odchylania poziomego. Zachciało mi się wywołać taki
    łuk płomieniem zapałki :) (oczywiście, stosownie się zabezpieczyłem na tę
    okoliczność, pomny zrobić tak, by łuk mi nie poleciał po ręce). Mniej-więcej
    ustaliłem, gdzie posmyrać, aby łuk przeskoczył między określonymi punktami,
    dokładnie przez płomień. Jednak nie przewidziałem, że łuk może żyć własnym
    życiem i zamiast cichego "ssssyk", zrobiło się dość głośne "ccccccmok",
    wskazujące na to, że łuk był daleko większy, niż chciałem, zamiast między
    punktaki, przeskoczył między jednym z nich, a masą. Na szczęście,
    natychmiast zadzałał bezpiecznik i wyłączył zasilanie bloku, bezpiecznik
    wymieniłem, blok nienaruszony powrócił do pracy. Dzięki dość bezpiecznemu
    zorganizowaniu tej mało myślącej zabawy, mnie też się nic nie stało.
    Podejrzewam, że szczypnięcie nie było by takie niegroźne... na sam kinol
    szło 25-30W.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 107. Data: 2013-11-12 01:09:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > A tak apropos łuku - to ładnie się kiedyś zabawiłem - OTVC Rubin 714 :),
    > blok wysokiego, miejsce, gdzie przy dotykaniu srubokrętem szedł mały łuk
    > (wg schematu ok. 6 kV), z odchylania poziomego.

    Śrubokręty są dla mięczaków -- http://youtu.be/a0DWGPgvbYM

    Ja dziecięciem będąc, w szkole podstawowej, gdzieś tak w szóstej klasie,
    zmajstrowałem transformator Tesli. Nieduży był, gdzieś tak dwadzieścia
    centymetrów wzrostu. Wtórne uzwojenie nawinięte na ruloniku z papieru,
    tak na palec grubym. Pierwotne na plastikowej rurce od rączki pompki
    rowerowej (szpulka od nici się nie nadawała). Zasilany przetwornicą, co
    ją zmajstrowałem z transformatora dzwonkowego i jakiegoś dziwacznego
    tranzystora germanowego mocy. Ten był osobliwy, nie jakieś TG70. Obudowa
    ze śrubą (chyba M5) jako kolektor, a baza i emiter z uszkami do lutowania.
    Do tego iskiernik ze świecy samochodowej. I to wszystko działało
    nadspodziewanie dobrze. Jak się przystawiło palec do górnej elektrody
    (zrobiłem ją z igły), to skakała iskra tak z centymetr długa i miło
    łechtała prądem w.cz. Jak się nic nie przystawiło, to też w ciemności
    widać było koronę ulotu. Miniaturowe świetlówki się zapalały w pewnej
    odległości, neonówki też. Nawet w zwykłych żarówach robiły się w środku
    fajne długie i pełzające wyładowania. To była zabawa!

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2013-11-12 01:35:53
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Śrubokręty są dla mięczaków -- http://youtu.be/a0DWGPgvbYM

    Ale oni w klatkę Faraday'a przeca odziani... i nie sądzę, by kosz był
    uziemiony, inaczej byłby huk, błysk, i nie było by filmu...
    A kto wie, czy na podstacji odłącznik by się nie uruchomił...?

    > Ja dziecięciem będąc, w szkole podstawowej, gdzieś tak w szóstej klasie,
    > zmajstrowałem transformator Tesli. Nieduży był, gdzieś tak dwadzieścia
    > centymetrów wzrostu. Wtórne uzwojenie nawinięte na ruloniku z papieru,

    W opisach czytałem, że to ma byc drut magnetyczny, czy coś źle zrozumiałem?

    > odległości, neonówki też. Nawet w zwykłych żarówach robiły się w środku
    > fajne długie i pełzające wyładowania. To była zabawa!

    Kula plazmowa za tanią cenę :))

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 109. Data: 2013-11-12 01:59:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Ale oni w klatkę Faraday'a przeca odziani... i nie sądzę, by kosz
    > był uziemiony, inaczej byłby huk, błysk, i nie było by filmu...
    > A kto wie, czy na podstacji odłącznik by się nie uruchomił...?

    Własnie nie wiem na ile oni odziani, a na ile wystarcza sama izolacja.
    Ptacy przyodziewku nie mają, a siadają na druty. Taka ptaszyna jakąś
    pojemność ma, więc też może coś przeskoczyć.

    > W opisach czytałem, że to ma byc drut magnetyczny, czy coś źle zrozumiałem?

    To ja nic nie rozumiem -- co to jest "drut magnetyczny"? Zwykła cewka to
    jest. Z drutu miedzianego. We wzmiankowanych tu ostatnio "Nowoczesnych
    zabawkach" był opis transformatora Tesli. Dużego, na lampach nadawczych.
    Poza tym byliśmy z klasą w Ruskim Cyrku [TM], gdzie mieli jeszcze większy
    -- też zresztą w tej książce opisywany. No to ja też tak chciałem, żeby
    mi się świetlówki świeciły i iskry latały. Zrobiłem taki, jaki umiałem,
    z tego, co miałem.

    > Kula plazmowa za tanią cenę :))

    A tam niską cenę. Zrobić takie trafo, to nie w kij dmuchał.

    Jarek

    --
    Like a bird on the wire,
    like a drunk in a midnight choir

  • 110. Data: 2013-11-12 02:22:27
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On 12 Nov 2013 00:09:52 GMT, Jaros?aw Soko?owski <j...@l...waw.pl>
    wrote:

    >Śrubokręty są dla mięczaków -- http://youtu.be/a0DWGPgvbYM
    >
    >Ja dziecięciem będąc, w szkole podstawowej, gdzieś tak w szóstej klasie,
    >zmajstrowałem transformator Tesli.

    Kto nei zbudowal cewki Tesli - reka do gory! Jakos nei widze :)

    A.L.