  • 71. Data: 2009-12-10 19:58:04
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Dnia Thu, 10 Dec 2009 00:05:31 +0100, Piotr "Curious" Slawinski
    > napisa?(a):

    > To ju? lepiej dop?aci? nieco i zapewnia? po prostu internet, a emisj?
    > programów prowadzi? wy??cznie przez niego. Oczywiscie, ma to sens tylko
    > przy ca?kowitym pokryciu darmowym netem obszaru kraju. Kto? tu powie ze za
    > darmo to nic nie ma. Owszem, b?dzie to podatników kosztowa? ale zysk
    > b?dzie gigantyczny w postaci atywizacji ludzkiej w najrozmaitszej w tym
    > ekonomicznej postaci. IMO to naj?atwiejszy, najszybszy, najta?szy i
    > najprzyjemniejszy :) sposób doganienia ?wiata.

    nie, ze wzgledu na zlozonosc 'odbiornika'. w ten sposob po prostu robi sie
    np. jeden komputer z nadajnikiem radiowym na np. osiedle czy blok, co daje
    jedno polaczenie do serwera z radiem na powiedzmy 10-20 sluchajacych.
    w skali miasta to moze byc 100-200 osob , a niewielkie miasteczko da sie
    pokryc 2-5W radyjkiem FM. znow, jedno polaczenie na 100 osob.

    oczywiscie jesli komus zalezy na jakosci to sobie wlaczy radio
    'internetowe'... osobiscie to nie wiem kto jeszcze w dzisiejszych czasach
    slucha radia, dla mnie radio to za duzy natlok zbednych informacji, a muzyki
    tez czasem lubie posluchac kilka razy i miec mozliwosc wcisniecia pauzy ;)

  • 72. Data: 2009-12-10 20:36:50
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jaros?aw Soko?owski wrote:

    > Pan Piotr "Curious" Slawinski napisa?:

    > Te kilka watów, to akurat tyle, by mo?na by?o w sprzyjaj?cych
    > (niesprzyjaj?cych) warunkach by? s?yszalnym (zak?óci? odbiór)
    > w ca?ej Europie. To nie jest tak jak na wy?szych pasmach, ?e
    > dysponuj?c trzema cz?stotliwo?ciami mo?na teoretycznie pokry?
    > dowolny obszar sieci? lokalnych nadajników (klasyczny rysunek
    > plastra miodu w trzech kolorach wyja?niaj?cy idee ??czno?ci
    > komórkowej).

    tia, to chinskie przetwornice juz dawno by wszystko zagluszyly ;)
    a warunki dx-owe na falach srednich...

    fm-kami oczywiscie latwiej jest to zrobic

    > Na falach ?rednich i d?ugich? To ma?o sensowny pomys?.

    nie tylko, glownie na fm.

    > Kierunkowa antena na pasmo ?redniofalowe... To by by?a bardzo
    > widowiskowa konstrukcja.

    antena petlowa dookola budynku , sprzezenie magnetyczne, zaden problem.
    zasieg praktycznie jeden budynek.

    oczywiscie na fm to ma duzo wieksza racje bytu

    > S?dz?, ?e jest odwrotnie.

    czy ja wiem. z profilu tego co nadaje sie w radiu wynika co innego.
    przewaznie nadaja jakas czestwa muze w kolko zeby zabic cisze w pasmie ,
    reklamy , czasem wiadomosci - przewaznie kalka z reutersa tak jak tvp - kto
    tego slucha ? ot po prostu 'zaparkowany kanal' zeby nie bylo ze jest
    niewykorzystany i tyle...

    > A w?a?ciwoe czemu ich traktowa? inaczej ni? reszt?? Akurat drogi
    > naj?atwiej by by?o zradiofonizowa? jakim? systemem o ma?ym
    > zasi?gu pojedynczego nadajnika.

    bo drogi sa krete ? bo czesto sa na nich wzniesienia?
    bo o ile zwykly 'sluchacz' jak zmieni miejsce zamieszkania to sobie
    przestroi radio na inna stacje, a kierowca zwykle jak jedzie to nie chce
    przelaczac stacji co 2-3km zeby wysluchac jednego bloku wiadomosci w
    kawalku? :P

  • 73. Data: 2009-12-10 20:40:19
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    willy wrote:

    > Problem z DAB jest taki, ?e bardzo ci??ko odebra? poprawny sygna?
    > przemieszczaj?c si? cho?by z niewielk? pr?dko?ci?. A gdzie najcz??ciej
    > s?uchamy radia? Bo ja na przyk?ad w samochodzie.
    >
    > Pozdrawiam
    > -willy-

    do auta to mysle analogowe starcza

  • 74. Data: 2009-12-10 21:00:58
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:

    > do auta to mysle analogowe starcza

    tez. mi wystarcza... Najgorzej jest z radyjkami mobilnymi w sprze;cie
    przenos'nym, turystycznym, których chcia?oby sie; pos?uchac' w kaz.dej
    sytuacji. Mam na mys'li komórki, plajerki MP3, samodzielne radyjka
    turystyczne. Nawet nie mys'le; o wysokiej jakos'ci dz'wie;ku, ale marnym
    pokryciu sygna?em UKF-FM wielu terenów, zw?aszcza trudniejszych
    "topograficznie". Naziemna cyfrówka tez. nie do kon'ca rozwia;z.e sprawe;, bo
    np. zaniki be;da; zero-jedynkowe. W przypadku analoga przynajmniej cos'
    s?ychac' - nawet jes'li odbiór jest zaszumiony...

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 75. Data: 2009-12-10 21:11:18
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszło?c radia naziemnego
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    a...@p...pl wrote:

    > a DAB to chyba na UKF? Na srednich to chyba testuja DRM?

    W rzeczy samej - nominalnie DAB i pokrewne standardy śmigają w VHF-III
    (powyżej 174 MHz) albo alternatywnie w paśmie L (powyżej 1.4 GHz), ale
    ten drugi wariant raczej z rzadka występuje i jest dosyć kłopotliwy
    technicznie. Ponoć parę lat temu Polskie Radio prowadziło testową emisję
    w VHF-II, ale gryzło się to z istniejącymi serwisami FM i w związku z
    tym dalsze plany zakładają "standardową" alokację multipleksów w VHF-III.

    Pozdr
    Portal

  • 76. Data: 2009-12-10 21:16:26
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziem nego
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-10 20:17:24 +0100, Atlantis <m...@w...pl> said:

    > Chyba żartujesz? Przecież na tym właśnie polega postęp.

    Na tym polega poDstęp.
    Ale konsument nie zauważy, zauważa świecidełka i blaszki, które
    zaspakajają przede wszystkim próżność. I cieszy się że postęp, i tak w
    zasadzie nie dopasowuje klamotów do swoich potrzeb, a potrzeby wymyśla
    do blaszek. Te wszystkie cośtam-ready, wszystkomające, itd.

    > Gdyby iść twoim
    > tokiem myślenia

    Skręciłeś od cztery ulice za wcześnie i nie w tą stronę, tak więc tok zgubiłeś.

    > A dzięki upowszechnianiu się nowych rozwiązań ceny spadają.

    Spójrz na takie usługi jak np.energia elektryczna. Upowszechniona jak
    cholera. Wręcz jest już uzależnienie od niej. I ceny spadają? Chyba
    grawitacja się popie###liła przy spadaniu cen.

    > A abonament? :>

    Raczej rodzaj podatku, nie opłata za usługi. Jak podatek od psa.

    --
    DJ

  • 77. Data: 2009-12-10 21:17:18
    Od: r...@m...com

    > Mam pytanie jak w temacje. Dużo mówi sie o radio cyfrowym a co z analogowym?
    > Czy ktos zna jakies załozenia w tym zakresie co do dat i tego czego mozemy
    > sie spodziewać. Czy warto jeszcze kupowac radia (tunery) analogowe?

    Na pewno w samochodzie nie będziesz słuchał radia internetowgo.

  • 78. Data: 2009-12-10 21:21:28
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    BoDro wrote:

> [...]
    > bo np. zaniki be;da; zero-jedynkowe. W przypadku analoga przynajmniej cos'
    > s?ychac' - nawet jes'li odbiór jest zaszumiony...

    wystarczy ze internet jest przez gprs/edge i juz jako-tako radia da sie
    posluchac na komorce... zreszta 'turystycznie' to wystarczy ze jakikolwiek
    net jest, i informacje mozna miec juz w formie tekstowej, w aucie niestety
    informacja glosowa to podstawa...
    z drugiej strony stacje radiowe dla kierowcow rzadko maja jakas ciekawa
    oferte, przewaznie tez leci tylko czerstwa muza i ew. informacje o korkach ,
    a calosc jest zapchana na maxa reklamami... jeszcze troche a rozwinie sie
    system informacyjny wykorzystujacy nawigacje gps do wyswietlania tego typu
    danych i wtedy radio w aucie tez mysle bedzie raczej zbednym bajerem...
    zwlaszcza ze na gps'ie latwiej odfiltrowac informacje ktore nas nie dotycza.

  • 79. Data: 2009-12-10 21:29:59
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Atlantis wrote:
    > Mo?e ludzie przypomnieliby sobie, ?e na UKF radio si? nie zaczyna. No i
    > m?odsze pokolenie wiedzia?oby, ?e wbrew temu co pokazuj? w ameryka?skich
    > filmach katastroficznych mo?liwa jest globalna komunikacja po utracie
    > kontaktu z satelitami. ;)

    po katastrofie tego kalibru to podejrzewam ze wlasnie latwiej by bylo
    nawiazac lacznosc przez satelity niz przez jakies naziemne stacje, no chyba
    ze cos przesloni niebo gruba , ciemna chmura ;) i wtedy to raczej chyba
    transmisja analogowa mialaby wieksze racje bytu

  • 80. Data: 2009-12-10 21:36:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr "Curious" Slawinski napisał:

> [...]
    > reklamy , czasem wiadomosci - przewaznie kalka z reutersa tak jak tvp
    > - kto tego slucha ? ot po prostu 'zaparkowany kanal' zeby nie bylo ze

    Z tego co pamiętam, liczbę osób słuchających radia szacuje się na
    kilkanaście milionów. Widza danej stacj telewizyjnej definiuje się
    jako "osobę, która w danym dniu oglądała program przynajmniej przez
    jedna minutę". Definicji używa się przy określaniu widowni, na
    przykład na potrzeby wyceny reklam. Jak jest z radiem, tego nie wiem.
    Ale z pewnością daleko jest do sytuacji "radia niekt nie słucha".
    Ja słucham. Głownie w samochodzie, ale jednak.

    -- Jarek

    PS
    Jeszcze raz proszę o ustawienie sobie czytnika i nie robienie śmietnika.