  • 161. Data: 2009-12-14 21:45:58
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Osoba zabierająca się za zakładanie radiostacji powinna jednak wiedzieć
    > co to jest modulacja, częstotliwość i jak działa sprzęt, którego będzie
    > używała.

    Można zostać Ojcem Dyrektorem bez takiej wiedzy. Podobnie można być
    wydawcą bez znajomości budowy cząsteczki celulozy.

    > Pytanie z BHP powinny być. Tak samo jak są w przypadku licencji
    > krótkofalarskiej. Tyle tylko, że nie chodzi o spadanie z masztu ale o
    > takie zagadnienia jak oparzenie prądem w.cz. albo gaszenie pożaru
    > powstałego w wyniku spięcia. Taki materiał adept amatorskiej radiofonii
    > też jednak powinien opanować. ;)

    Teraz zdaje się i tak trzeba mieć strażaka w każdej firmie, więc
    problem został "rozwiązany".

    > Bo w przypadku profesjonalnych nadawców mamy dwa światy. Panowie
    > dziennikarze i realizatorzy audycji w siedzący studiu nie mają zbyt
    > wiele wspólnego z technikami zajmującymi się nadajnikiem znajdującym się
    > w zupełni innym miejscu. W osobie amatora te dwie role by się łączyły.

    A co umie "radiowiec internetowy", jakich są pewnie setki tysięcy na
    świecie? Przypuszczam, że większość z nich nie ma najmniejszego pojęcia
    o sieciach TCP/IP.

    > Przede wszystkim moim zdanie powinno to zostać zorganizowane z jeszcze
    > nieco innych przyczyn. Państwo zażarcie broni swojego monopolu na
    > broadcasting. Dzieli się nim z wielkimi konsorcjami medialnymi
    > udzielając im koncesji, a zwykły obywatel nie może nawet na maleńką
    > skalę. Dajmy sobie na chwilę spokój z 88-108MHz. Przecież na pasmach
    > amatorskich czy ogólnodostępnych (jak 27MHz) też nie wolno prowadzić
    > broadcastingu (pomijając sensowność - niemal zupełny brak odbiorców).

    Dlaczego mamy dawać sobie spokój? Jak ostatnio liczyłem stacje nadające
    oficjalnie w Warszawie na UKF, to było ich 26. W tym tylko trzy miały
    w nazwie "Polskie Radio". Za to jedno nazywa się ,,Polskie Radio Armii
    Krajowej "Jutrzenka" im. gen. Grota Stefana Roweckiego''. Ładnie, prawda?
    Czyli partyzantów też mamy.

    > Tak z historycznego punktu widzenia: państwo Polskie w 1919 zastrzegło
    > sobie ABSOLUTNY monopol na Radio. W 1925 zgodziło się nim podzielić
    > jeśli chodzi o radiofonię, w chwilę potem powołano spółkę Polskie Radio.
    > Nie minęło dużo czasu a państwo zgodziło się nawet podzielić monopolem
    > na komunikację po drodze radiowej z amatorami/krótkofalowcami.
    > Minęło tyle dekad, zaszło tyle demokratycznych zmian. A monopol na
    > broadcasting państwo wciąż mocno ściska w swojej dłoni i ani
    > kawałeczkiem nie chce się podzielić z szarym obywatelem...

    No tak, partyzancką radiostację też dotknęły represje. Przeczytać można
    o tym choćby tu -- http://pl.wikipedia.org/wiki/Radio_Jutrzenka

    --
    Jarek

  • 162. Data: 2009-12-14 22:58:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Można zostać Ojcem Dyrektorem bez takiej wiedzy.

    Już mówiłem, to jest inna sytuacja. Ojciec dyrektor ma od tego ludzi.
    Nawet ci ludzie, którzy siedzą w studiu mogą nie mieć zielonego pojęcia
    jak działa nadajnik i o co chodzi w radiu. Oni muszą się znać na
    przygotowywaniu audycji i dziennikarstwie. Nawet technicy siedzący po
    tej stronie to głównie spece od m.cz.
    Na wcześniej wymienionych sprawach musi się znać obsługa techniczna
    nadajnika, a raczej nadajników retransmitujących program.

    Amator musi się sam tym wszystkim zająć.

    > Teraz zdaje się i tak trzeba mieć strażaka w każdej firmie, więc
    > problem został "rozwiązany".

    Kto mówi o firmach? Krótkofalowiec nie musi trzymać etatu dla strażaka w
    swojej pracowni. ;)

    > A co umie "radiowiec internetowy", jakich są pewnie setki tysięcy na
    > świecie? Przypuszczam, że większość z nich nie ma najmniejszego pojęcia
    > o sieciach TCP/IP.

    Bo nie musi. W przypadku TCP/IP nie istnieje ryzyko, że z powodu swojej
    niewiedzy gość zakłóci jakąś transmisję, wejdzie na częstotliwość
    własnej stacji, poparzy się dotykając kabla z prądem w.cz. albo spali
    sprzęt nadając bez podłączonej/dopasowanej anteny. ;)

    > Dlaczego mamy dawać sobie spokój? Jak ostatnio liczyłem stacje nadające
    > oficjalnie w Warszawie na UKF, to było ich 26. W tym tylko trzy miały
    > w nazwie "Polskie Radio".

    Tak, ale to państwo cały czas rozporządza pasmami broadcastingowymi
    wydając koncesje. Amatorzy są przy tym całkowicie pomijani. Nie ma ich
    wielu - racja. To też wiele nie trzeba. Kilkaset kHz pasma i 1W mocy.
    Czy to dużo?

    > No tak, partyzancką radiostację też dotknęły represje. Przeczytać można
    > o tym choćby tu -- http://pl.wikipedia.org/wiki/Radio_Jutrzenka

    Już sam fakt, że zaistniała można uznać za szczęście. Niemniej ich mogą
    trzymać ze względów "historycznych". Ktoś kto nie ma za sobą
    partyzanckiej/opozycyjnej przeszłości już tak wyrozumiale traktowany nie
    będzie. ;)

  • 163. Data: 2009-12-14 23:07:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tomasz Szczesniak pisze:

    > Sądząc po tym co słyszę na amatorskich pasmach to krótkofalardtwo
    > podzieli los FIDONET-u :(

    Nie sądzę. Fidonet był skazany na zagładę z prostego powodu - jego
    utrzymanie jednak pochłaniało dość wyraźne środki. Ktoś musiał przecież
    płacić za te wszystkie połączenia. Nie mówię o samym wdzwanianiu się w
    lokalnego BBSa, ale co z przesyłaniem wiadomości hurtem między odległymi
    węzłami? To nie mogło zwyczajnie konkurować z Internetem - dzwoniło się
    pod jeden numer i z niego miało się natychmiastowy dostęp do wszystkich
    serwerów pracujących w sieci.
    Fidonet korzystał z infrastruktury należącej do operatorów
    telekomunikacyjnych. Gdyby sysopi mieli jakąś darmową, niezależną
    alternatywę nie byłoby problemu. Sieć dalej mogłaby sobie egzystować w
    jakiejś formie. Pomijam oczywiści jej "emulację" via telnet. ;)

    Krótkofalarstwo ma za sobą dłuższą historię i jest tworem
    nieporównywalnie większym niż sieć stworzona przez Jeningsa. No i przede
    wszystkim przemawia do radioamatorów, zainteresowanych elektroniką i
    radiem jako takim. Co najwyżej liczba wydawanych licencji jeszcze
    spadnie do jakiegoś stopnia i pasma zostaną odpowiednio przycięte. Samo
    hobby przetrwa tak samo jak istnieje wędkarstwo albo filatelistyka. ;)

  • 164. Data: 2009-12-14 23:19:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    > Sądząc po tym co słyszę na amatorskich pasmach to krótkofalardtwo
    > podzieli los FIDONET-u :(

    FidoNet ma się dobrze i dociera coraz to dalej... na wschód ;)
    Największy ruch jest w FTSC_PUBLIC... A Ciebie to ja w Fido nie
    widziałem juz od dawna. Pamiętasz jeszcze co to GoldEd? ;P
    Jakiś Twój list z maja 2001 znalazłem w ELEKTRO.POL

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 165. Data: 2009-12-14 23:25:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Tuesday, December 15, 2009, 12:07:56 AM, you wrote:

> [...]
    > alternatywę nie byłoby problemu. Sieć dalej mogłaby sobie egzystować w
    > jakiejś formie. Pomijam oczywiści jej "emulację" via telnet. ;)

    Masz bardzo złe i mocno nieaktualne informacje. W czasach, gdy koszty
    były znaczące FidoNet w Polsce i na świecie kwitł. Obecnie, gdy w
    warstwie transportu powszechnie korzysta się z Internetu i "jest za
    darmo" - FidoNet w Polsce to kilka węzłów i na tym koniec. Nie ma
    żadnej emulacji - są protokoły korzystające z TCP/IP i to od dawna nie
    dzwoni się do innych węzłów. Po prostu zamiast zdzwonić, łączymy się
    np. protokołem ifcico na porcie 60179 i już.

> [...]
    > spadnie do jakiegoś stopnia i pasma zostaną odpowiednio przycięte. Samo
    > hobby przetrwa tak samo jak istnieje wędkarstwo albo filatelistyka. ;)

    Obiecałem dawno temu, że "zgaszę światło" w FidoNet w Polsce i mam
    zamiar dotrzymać słowa.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 166. Data: 2009-12-15 00:37:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Dec 2009 00:25:35 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Masz bardzo złe i mocno nieaktualne informacje. W czasach, gdy koszty
    >były znaczące FidoNet w Polsce i na świecie kwitł. Obecnie, gdy w

    Ale wtedy nie bardzo mial konkurencje..

    >warstwie transportu powszechnie korzysta się z Internetu i "jest za
    >darmo" - FidoNet w Polsce to kilka węzłów i na tym koniec.

    Tylko po co do Internetu Fidonet ?

    J.

  • 167. Data: 2009-12-15 00:48:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Tuesday, December 15, 2009, 1:37:05 AM, you wrote:

    > Ale wtedy nie bardzo mial konkurencje..
    > Tylko po co do Internetu Fidonet ?

    A po co nam klasyczne radia? Tyle muzyki w Sieci...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 168. Data: 2009-12-15 07:21:29
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: "op23" <o...@r...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl>

    > Też miałem o coś podobnego zapytać. Ja sobie to całe cyfrowe radio
    > wyobrażałem dotąd podobnie do telewizji -- częstotliwości z grubsza
    > te same, tylko kilka stacji zbitych do kupy w jeden multipleks. Czy
    > to też ma być tak wrażliwe (na przykład na odbicia) jak (podobno) jest
    > z w przypadku telewizji? Jeśli do odbioru potrzebna będzie zewnętrzna
    > antena kierunkowa, to ja chrzanię takie radio. W domu to ja sobie mogę
    > przez Internet posłuchać.

    Wszędzie możesz ... przez internet radiowy :)

  • 169. Data: 2009-12-15 09:32:08
    Od: "op23" <o...@r...pl>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

> [...]
    > (hipotetyczne miliony) przez tcp/ip faktycznie srednio sie oplaca, stad
    > pomysl dostarczania tak sygnalu tylko do stacji retransmitujacych do
    > sluchaczy koncowych (chociaz mozna przeciez ustawiac serwery lokalne) , z
    > drugiej strony zauwaz kolejny niewygodny fakt - obecnie 'ilosc sluchaczy'
    > estymujesz tym ze radio ma pokrycie ilustam km2 z ilustam ludzmi w srodku.
    > jesli uzyjesz tcp/ip to kazdego sluchacza 'widac' - i wtedy moze okazac
    > sie
    > ze sluchaczy jest duuzo mniej niz by chcieli np. sponsorzy ;)

    W ogóle to całe radio chyba jest potrzebne sponsorom a nie słuchaczom :)

  • 170. Data: 2009-12-15 09:43:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > nadajnika, a raczej nadajników retransmitujących program.
    >
    > Amator musi się sam tym wszystkim zająć.

    Chyba zaczynam rozumieć Pańskie pomysły. Od amatora trzeba wymagać
    takich rzeczy, o których zawodowców nawet się nie pyta. Ale dlaczego
    właściwie amatorzy maja być gorzej traktowani?

    > Kto mówi o firmach? Krótkofalowiec nie musi trzymać etatu dla
    > strażaka w swojej pracowni. ;)

    No więc ja nie jestem zwolennikiem innego traktowania różnych rozgłośni.
    Dzisiaj jest coś takiego jak "nadawca społeczny", poza "Jutrzenką" ma
    go przynajmniej jeszcze jedno radio. Łączy się on z zakazem emisji reklam.
    Jak w takim razie ma wyglądać finansowanie Wiejskiego Radia? Ja bym
    chętnie nastawił swoja superheterodynę na Radio Bździny Szlacheckie
    właśnie ze względy na lokalny koloryt, również reklamowy. Dać koncesję na
    kilka watów, niczym nie ograniczać nadawanych treści (poza obowiązującym
    wszystkich prawem), pozwolić na komercję -- jeśli tak, to jestm za.

> [...]
    > własnej stacji, poparzy się dotykając kabla z prądem w.cz. albo spali
    > sprzęt nadając bez podłączonej/dopasowanej anteny. ;)

    Czyli CB też juz bez egzaminów nie będzie można kupić?

> [...]
    > wydając koncesje. Amatorzy są przy tym całkowicie pomijani. Nie ma ich
    > wielu - racja. To też wiele nie trzeba. Kilkaset kHz pasma i 1W mocy.

    Nie, ale za późno trochę. Dwadzieścia lat temu, gdyby wtedy zaczęto,
    to być może inaczej by dzisiaj radio wyglądało.

> [...]
    > trzymać ze względów "historycznych". Ktoś kto nie ma za sobą
    > partyzanckiej/opozycyjnej przeszłości już tak wyrozumiale traktowany

    Odwrotnie. Oni się na to skarżą na swojej stonie, a nie mogę im kłamstwa
    zarzucić. Jak jeszcze nie było przepisów, duże radia nadawały ciupasem
    bez koncesji, a ścigano głównie ich. No ale taki los partyzanta.

    --
    Jarek