  • Data: 2013-03-09 21:42:38
    Temat: Re: Mała prądnica ( alternator )
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    PeJot <P...@m...pl> wrote:

    > To znaczy wzbudzenie nie jest obce - kiszka, tego nie da się w moim
    > przypadku regulować.

    Nie wiem czy w kazdym motocyklu tak jest. Na pewno jest tak
    w GSX1300R, bo w nim go rozbieralem. Jest pradnica trojfazowa
    i regulator tyrystorowy, ktory gdy napiecie za bardzo wzrosnie,
    zwiera je do masy. Dzieki temu wiekszosc energii wytraca sie w
    zwojach. Byla tu kiedys o tym dyskusja, RoMan mowil, ze to sie
    nazywa crow-bar. Sama pradnica ma 400W, na wolnych obrotach daje
    ok. 20V, po dodaniu gazu napiecie szybko wzrasta.

    Przy okazji jest do dekla przykrecona malutka cewka, ktora zbiera
    impulsy z kola magnesowego i przekazuje je do komputera (czujnik
    polozenia walu).

    Jestem z tematem na biezaco, zobacz pare najnowszych postow na
    moim motocyklowym blogu - http://motogof.tumblr.com/. Jest tam
    tez zdjecie samego alternatora.

    http://motogof.tumblr.com/post/44562175511/

    Nie wklejam linku do samego zdjecia, bo ciezko mi go teraz
    wyciagnac (pisze z telefonu). Jestem prawie pewien (prawie, bo nie
    rozbieralem tego), ze tak samo jest w GSX750F. Wiem tez ze Honda
    CBR ma regulator dzialajacy na tej samej zasadzie, wiec pewnie
    alternator tez jest podobny - na pewno nie ma uzwojenia wzbudzenia.

    W chinskich skuterach jest podobnie pod wzgledem budowy, ale:

    1. Moc jest duzo mniejsza
    2. Stojan jest chlodzony powietrzem
    3. Pradnica nie jest trojfazowa - jest kilka uzwojen do roznych
    rzeczy (wiem ze osobne jest do lampy a osobne do zaplonu)
    4. Nie wiem jak w nich dziala regulator
    5. Kolo magnesowe pelni tez role kola zamachowego, przy malym
    jednocylindrowym silniku ma to znaczenie

    Przy czym nie mam pojecia jak jest w enduro, czy innych typach
    motocykli. Moze jest gdzies pradnica z osobnym uzwojeniem
    wzbudzenia.

    Pozdr.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."