    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Magister Inżynier elektronik
    <kkmcic$rlf$1@mx1.internetia.pl> <kkmmqg$7m0$1@speranza.aioe.org>
    <kkmo9q$21j$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <kko4or$gej$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516fbcf1$0$1230$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkoku6$bjf$1@speranza.aioe.org> <kkrncu$1oa$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <kksetl$fcm$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <kksm0t$630$1@mx1.internetia.pl>
    Date: 20 Apr 2013 11:55:55 GMT

    Pan Michoo napisał:

    > Ok. Chociaż ja wolę postfixa - daje większe możliwości.

    Oldskulowy jestem, możliwości sendmaila mi wystarczają. Zresztą Nasz
    Pan Administrator Kochany na temat postfixa też nic nie słyszał --
    mówiłem mu, że wybór nie jest wielki i poza tymi dwoma programami
    wiele się nie znajdzie.

    > Web mail jest najwyżej do czytania a i tak wolę imap.

    Wielu ludzi tak pisze, np. w gmail, i nawet nie wie, że można inaczej.
    Trzeba teraz dać odpór, bo jak nie, to za kilka lat się nie pozbieramy.
    Różne netie poblokują "dla naszego bezpieczeństwa" wszystkie porty,
    które nie są potrzebne do WWW.

    > Ja mam lokalnego postfixa na laptopie [*] który ma jako smarthost
    > ustawiony ip tunelowe postfixa "zewnętrznego" - właśnie po porcie 25
    > (bo to w końcu serwer-serwer).
    >
    > [*] Dzięki temu nie mam debilnych komunikatów od programu pocztowego
    > "nie udało się wysłać, spróbuj ponownie". Wysyłka jest lokalna a potem
    > serwery zajmują się resztą.

    Na nielaptopie nie widzę potrzeby kopania tunelu -- podłączony jest (był)
    do normalnego nielimitowanego łącza. Poza tym, to wszystko święta prawda.

    > No i właśnie ciągle jeszcze się takie zdarza. Mój "najbardziej
    > procentowy" spam (15+ punktów od s-a) to w sporej części właśnie różne
    > dynamiki. Z ostatniego czasu na 700 maili:
    > $ grep RCVD_IN_SORBS_DUL Mail/SPAM |wc -l
    > 270
    >
    > 39% to dynamiki, głównie korea. Kiedyś była głównie Polska.

    Spam jak flora bakteryjna, u każdego wygląda inaczej. Ale owszem, może
    tak być jak w tej statystyce.

    > O ile się wie co się robi. Całkiem spora ilość spamu idzie z "lokalnych
    > MTA" na przeróżnych słabo zabezpieczonych VPSach czy innych takich. Dla
    > większości userów to tylko brzytwa leżąca na podłodze - prędzej czy
    > później się potną.

    Blokada jako ustawienie *domyślne*, nie jest złym pomysłem. O ile jest
    możliwość jej zdjęcia. Tak jak w neostradzie.

    > Zgodnie z RFC połączenie klient - serwer to właśnie submission. 25 jest
    > na połączenia serwer-serwer.

    Ale wzmiankowani idioci tego nie wiedzą i wiedzieć nie chcą. Ich zdaniem
    te dwa numerki są po prostu alternatywą i każdy, w każdym przypadku, może
    je dowolnie zamieniać. Na pytanie, dlaczego w takim razie nie zablokowano
    obu, odpowiedzieć nie potrafią (podejrzewam, że wyobrażaja sobie, że ich
    ruch jest genialnym posunięciem, bo wybrano jakiś tajny numerek nieznany
    spamerom).

    > Ot to. Fakt, że skończył akurat administrację nie ma dużo do rzeczy -
    > skoro po 3 roku pracuje na helpdesku to wiadomo czego się spodziewać.

    Wiele się nie spodzewam, ale to jednak on dzwonił do mnie, a nie ja do
    niego. Widząc co sie święci, firma mogła wydelegować do tej rozmowy kogoś
    z większą wiedzą.

    --
    Jarek