    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Magiczny sposób na naprawę czujnika IR
    Date: Thu, 21 Jun 2018 00:23:09 +0200

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    news:pgeddv$dum$1@node2.news.atman.pl...
    >W dniu 2018-06-20 o 20:34, HF5BS pisze:
    (wymień fotoelement)

    > Kurcze... chyba kupię jakiś zamek na szrocie choćby z czystej

    To chyba będzie najtańsze. Producenci/sprzedawcy/chagjewó myślą pewnie, że
    jesteś kolejnym frajerem do wydymania na kasę, a tu figa, Pan Marek pokaże
    im faka i zamiast za czterocyfrowo, kupi element za najdalej dwie cyfry.

    > ciekawości. Praktycznie mam 100% gwarancji, że czujnik przy nim nie będzie
    > działał jeśli go nie podgrzeję.

    Tym bardziej pachnie mi to uszkodzeniem połączenia nóżki ze złotym
    drucikiem, który drugim końcem przypojono do półprzewodnika.

    > Wyjaśnię iż piszę o tym wszystkim ponieważ paru znajomym i nieznajomym
    > naprawiłem w/w element w identyczny sposób. Wiesz.. ktoś usłyszał, że
    > Marek potrafi i podał dalej. Zabrałem więc jakieś doświadczenie.

    Może warto pociągnąć i kasować za to? :) Jakby element nie był drogi, to kup
    dwa, rozbierz felerny, jeśli się da, może fotoelement da się jednak wymienić
    i wtedy było by można zastanowić się nad "zamiennikiem" (cudzysłów
    zamierzony), który można by wstawiać na miejsce uszkodzonego. Przy okazji
    pomiar prądu, czy go przypadkiem "warunki otoczenia", w postaci prądu
    spoczynkowego i/lub lokalnej temperatury, nie degradują? Wpadło w moje ręce
    radio, z popsutym zasilaczem (Philips AW7530, pytałem kiedyś o niego na
    grupie), przyczyna była banalna - zjarana (ale tak fest, jakby ją kto pod
    samo zasilanie zapiął i prawie eksplodowała). Nie bez trudu ustaliłem jej
    napięcie, akurat napis był zjarany, a nie chciałem popalić elektroniki.
    Ustaliłem napiecie 9.1, ale, zamiast niewielkiej diodki, która od zamego
    patrzenia się przepala, dałem dużą, o prądzie 1A, uprzedziliście mnie, że to
    nienajlepszy pomysł, ale na szczęście pomiar napięcia po zamontowaniu
    upewnił mnie, ze wszystko jest dobrze, radio gra galanto. Tylko magnetofon
    przydało by się odświeżyć, więc chyba wyskoczę na Wolumen po kilka zestawów
    gumek, bo mam kilka urządzeń do naprawy (magnetofony), w tym polski MDS-432,
    myślę, ze warto go ożywić, zrobiłem inspekcję i poza popękanymi paskami jest
    kompletny.
    Tak więc, zamiast dotychczasowego fotoelementu, dać jakiś "wzmocniony",
    najwyżej dziurkę nieco większą na niego wywiercić :), niech se go prądy
    zerowe grzeją, przynajmniej zamek zimą odmarznie :)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.