  • Data: 2024-01-26 13:39:49
    Temat: Re: MBR GPT itd
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 12:42:50 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Owszem -- bo w tym wątku piszemy o laptopach...

    > Może nawet więcej.

    > Acer z Intelem wg producenta slotem M.2 obsługiwał tylko SATAnistyczne
    > dyski -- pracuje tam NVMe...

    Ja mam jako główny ThinPad P70, w nim 2 szt. SATA (Sams. 870 Evo) oraz 2 x
    NVMe PCIx4 (Sams. 980 Pro i WDC), różne dyski z MBR i z GPT.
    Do tego najpierw start z GRUB (podrasowany przez Grub Customizer), później
    ewentualnie woła windowsowego Boot Managera który ewentualnie woła dosowy
    manager startu). Mam tak, gdyż oprócz całej sterty wirtualek mam natywne
    Windowsy 7 i 10 oraz natywne linuksy.

    W innych laptopach nie mam tak namieszane.

    Ale przykładowo w HP Zbook jest duży problem, aby zmienić (i wystartować)
    MBR/GPT. Zresztą w nich jest problem nawet z instalacją świeżego systemu -
    firma nie dostarcza gotowych obrazów taj, jak np. Lenovo czy Dell. Trzeba
    kombinować ze sterownikami do mostka, żeby instalator w ogóle raczył
    zauważyć dysk.

    W Dellach (począwszy od starych Intel gen. 8) do najnowszych trzeba jeszcze
    uważać na ustawienia, bo oprócz Legacy/UEFI mają jeszcze RAID/AHCI/coś tam.
    Z tego, co patrzyłem, trzeba włączyć CSM aby dla niego nie stanowiło
    problemu startowanie z GPT albo MBR.
    Tutaj też uwaga:
    W niektórych BIOSach trzeba wyłączyć secutity i niektóre inne opcje, aby w
    ogóle pojawiła się opcja Legacy bądź CSM.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam